25.2.2022 Ajoneuvot Väärät rengaspaineet voivat johtua virheellisistä uskomuksista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs virheellinen uskomus liittyy renkaan kulumisen hallintaan rengaspaineilla. Väärät rengaspaineet voivat olla vaaraksi. Talvella monen mielessä rengaspaineita kannattaa hieman alentaa paremman pidon saavuttamiseksi. Tämä on vain yksi virheellisistä uskomuksista. Vältä väärät rengaspaineet näillä Nokian Renkaiden asiantuntijan ohjeilla.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeisti meitä noin vuosi takaperin, kuinka rengaspaineet tulisi valita. Ohjeet eivät olennaisesti eroa, mutta asian nostaminen pinnalle on paikallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäärät rengaspaineetItse asiassa talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, ja toki samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Ajoturvallisuutta ja renkaiden pitkäikäisyyttä voi kotimaisen rengasvalmistajan mukaan parantaa yksinkertaisella toimenpiteellä, johon kuluu vain muutama minuutti – lisäämällä ilmaa renkaisiin.Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Alhaisempi rengaspaine saattaa olla tietyissä rajoissa hieman mukavampi ja pehmeämpi. Parempi se ei kuitenkaan ole.– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri.Hän kertoo myös, että vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla. Tämä oli ehkä arkipäivää yli 30 vuotta sitten, mutta ei enää sittemmin. Tuo myytti pitäisi saada haudatuksi.Morrin mukaan auton vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat hieman nopeammin keskeltä tuon alueen tehdessä töitä kiihdytyksessä. Ratkaisu tähän on renkaiden paikan vaihtaminen edestä taakse sopivin väliajoin. Ei suinkaan paineiden kanssa pelaaminen.Oikeilla paineilla pitkää ikääMyös renkaan mahdollisimman pitkä käyttöikä varmistetaan oikeilla rengaspaineilla. Tämän allekirjoittaa myös asiantuntija.– Ilman muuta. Renkaan sivupinta pullistuu ulospäin sitä enemmän, mitä pienempi rengaspaine on. Sivupinta on renkaan heikoin kohta, ja oikea rengaspaine auttaa vähentämään pistoja, viiltoja ja rengasrikkoja. Jos rengas pyörii kuormaan verrattuna liian pienellä rengaspaineella, se muokkaantuu ajossa liikaa. Renkaan rakenne lämpenee, mikä saattaa aiheuttaa komponenttien välistä irtaumaa. Tarkistamalla rengaspaineen säännöllisesti voi maksimoida renkaan eliniän. Oikea rengaspaine helpottaa ajoneuvon hallintaa vähentäen myös turhaa ratin veivausta, neuvoo Morri.Sen sijaan eturenkaiden painetta ei tarvitse nostaa peräkärryn tai takaluukkuun lastatun tavaran mukana. Kuorma kohdistuu tässä tapauksessa taka-akselille, joten vain takarenkaiden painetta on nostettava. Muussa tapauksessa tilanteeseen nähden turhan alhainen rengaspaine aiheuttaa yliohjautuvuutta, eli perä irtoaa.Pahimmillaan, aivan äärimmäisessä tapauksessa, rengas voi jopa irrota vanteeltaan liian alhaisen rengaspaineen johdosta.– Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta. Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle. Liian pieni paine kohottaa vierintävastusta, kuluttaa renkaiden lisäksi polttoainetta, ja ajo-ominaisuudet heikkenevät. Tämä pätee yhtä lailla kesällä kuin talvella, sanoo Morri.Teksti: Henri Posa, kuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, lähde: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa