25.2.2022 Ajoneuvot Väärät rengaspaineet voivat johtua virheellisistä uskomuksista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs virheellinen uskomus liittyy renkaan kulumisen hallintaan rengaspaineilla. Väärät rengaspaineet voivat olla vaaraksi. Talvella monen mielessä rengaspaineita kannattaa hieman alentaa paremman pidon saavuttamiseksi. Tämä on vain yksi virheellisistä uskomuksista. Vältä väärät rengaspaineet näillä Nokian Renkaiden asiantuntijan ohjeilla.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeisti meitä noin vuosi takaperin, kuinka rengaspaineet tulisi valita. Ohjeet eivät olennaisesti eroa, mutta asian nostaminen pinnalle on paikallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäärät rengaspaineetItse asiassa talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, ja toki samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Ajoturvallisuutta ja renkaiden pitkäikäisyyttä voi kotimaisen rengasvalmistajan mukaan parantaa yksinkertaisella toimenpiteellä, johon kuluu vain muutama minuutti – lisäämällä ilmaa renkaisiin.Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Alhaisempi rengaspaine saattaa olla tietyissä rajoissa hieman mukavampi ja pehmeämpi. Parempi se ei kuitenkaan ole.– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri.Hän kertoo myös, että vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla. Tämä oli ehkä arkipäivää yli 30 vuotta sitten, mutta ei enää sittemmin. Tuo myytti pitäisi saada haudatuksi.Morrin mukaan auton vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat hieman nopeammin keskeltä tuon alueen tehdessä töitä kiihdytyksessä. Ratkaisu tähän on renkaiden paikan vaihtaminen edestä taakse sopivin väliajoin. Ei suinkaan paineiden kanssa pelaaminen.Oikeilla paineilla pitkää ikääMyös renkaan mahdollisimman pitkä käyttöikä varmistetaan oikeilla rengaspaineilla. Tämän allekirjoittaa myös asiantuntija.– Ilman muuta. Renkaan sivupinta pullistuu ulospäin sitä enemmän, mitä pienempi rengaspaine on. Sivupinta on renkaan heikoin kohta, ja oikea rengaspaine auttaa vähentämään pistoja, viiltoja ja rengasrikkoja. Jos rengas pyörii kuormaan verrattuna liian pienellä rengaspaineella, se muokkaantuu ajossa liikaa. Renkaan rakenne lämpenee, mikä saattaa aiheuttaa komponenttien välistä irtaumaa. Tarkistamalla rengaspaineen säännöllisesti voi maksimoida renkaan eliniän. Oikea rengaspaine helpottaa ajoneuvon hallintaa vähentäen myös turhaa ratin veivausta, neuvoo Morri.Sen sijaan eturenkaiden painetta ei tarvitse nostaa peräkärryn tai takaluukkuun lastatun tavaran mukana. Kuorma kohdistuu tässä tapauksessa taka-akselille, joten vain takarenkaiden painetta on nostettava. Muussa tapauksessa tilanteeseen nähden turhan alhainen rengaspaine aiheuttaa yliohjautuvuutta, eli perä irtoaa.Pahimmillaan, aivan äärimmäisessä tapauksessa, rengas voi jopa irrota vanteeltaan liian alhaisen rengaspaineen johdosta.– Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta. Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle. Liian pieni paine kohottaa vierintävastusta, kuluttaa renkaiden lisäksi polttoainetta, ja ajo-ominaisuudet heikkenevät. Tämä pätee yhtä lailla kesällä kuin talvella, sanoo Morri.Teksti: Henri Posa, kuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, lähde: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta