18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytettyjen autojen tuonnilla on merkittävä rooli Suomen autokannan sähköistymisessä sekä siihen, että Suomi pääsee päästötavoitteisiin. Suomessa on uutisoitu jo pidemmän aikaa, että uusien autojen rekisteröinti on alamaissa. Tästä vuodesta ennustetaan ennätyshuonoa, ja rekisteröintien määrä onkin jäänyt lähes neljänneksen tammi-elokuun välisenä aikana viiden vuoden keskiarvosta. Uusien autojen myynti ja rekisteriin päätyminen ei ole kuitenkaan ainoa väylä, jota kautta Suomen autokantaan tulee uudehkoja ja vähäpäästöisempiä autoja. Suomen autokanta sähköistyykin tällä hetkellä EU:n ennätysvauhtia, ja se johtuu siitä, että Suomeen tuodaan käytettyinä autoja paljon. Lähes jokainen Suomeen käytettynä maahantuotu auto on uudempi ja vähäpäästöisempi kuin keskimääräinen Suomessa liikennekäytössä oleva auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman 3. korkein lukemaAutoalan yritysten eli käytettyjä autoja myyvien liikkeiden tammi-kesäkuussa 2024 käytettynä maahantuomista henkilöautoista lataushybridien osuus oli 49 prosenttia ja täyssähköautojen 35 prosenttia. Yhteensä käytettynä maahantuotujen ladattavien autojen osuus, 84 prosenttia, on suurempi kuin ladattavien osuus uusien autojen ensirekisteröinneistä. Uusia ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja on ensirekisteröinneistä noin 47 prosenttia.Käytettyjä autoja myyvät autoliikkeet toivat ladattavia hybridejä tammi-kesäkuun aikana Suomeen yhteensä 8 507 kappaletta. Käytettyjä täyssähköautoja tuotiin samaan aikaan 6 139 kappaletta. Uutena ensirekisteröitiin samalla aikavälillä ladattavia hybridejä 7 690 ja täyssähköautoja 10 571 kappaletta. Kun käytettynä maahantuodut ja ensirekisteröidyt autot lasketaan yhteen, liikenteeseen vuoden alkupuoliskon aikana tulleiden ladattavien autojen osuus Suomessa oli 57 prosenttia. Tämä on EU:n korkein luku. Se on myös koko maailman kolmanneksi suurin lukema, heti Norjan ja Hong Kongin jälkeen. Ruotsi pääsi EU-maista Suomen lähelle , kun alkuvuonna 2024 uusista autoista ladattavia oli siellä 55 prosenttia. Ruotsin lukuja taas eivät erityisemmin kasvata käytettynä tuodut autot, vaan sieltä suunta on toisin päin, kun käytettynä viedään sieltä ulkomaille, muun muassa Suomeen.Ladattavia autoja myös kysytään SuomessaAutoalan Tiedotuskeskuksen teettämän Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaisista autoilijoista 51 prosenttia voisi myös valita autokseen ladattavan hybridin. Täyssähköautojenkin kohdalla vastaava luku olisi 40 prosenttia kaikista vastaajista. Vastaajien mielestä ostovoima ja kannusteet eivät kuitenkaan ole riittäviä, jotta ladattavia autoja oltaisi valmiita ostamaan vain uusina. Kysyntä ohjautuu siis käytettyihin ladattaviin autoihin, joita autoliikkeet tuovat myyntivarastoihinsa ulkomailta. – Vielä on todella paljon matkaa siihen, että kaikki ladattavan auton haluavat olisivat saaneet sellaisen hankittua ja siksikin käytettyjen, ladattavien autojen maahantuonnin ennustetaan kasvavan, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanooUlkomailta tuotu käytetty kuuluu usein kuluttajasuojalain piiriin Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tilastoinut, että Suomeen tuotiin tämän vuoden tammi-elokuussa 28 382 käytettyä henkilöautoa. Luku on 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 vastaavana aikana, tällöin autoja tuotiin 24 427 kappaletta. Autoalan keskusliiton mukaan käytettyjen henkilöautojen tuonnista 87 prosenttia on autoalan tuomia. Ne ovat pääosin uudehkoja autoja. Suurimmat käytettyjen autojen maahantuojat ovat järjestäytyneitä, suomalaisia yrityksiä, jotka myös maksavat veronsa Suomeen sekä työllistävät samalla tuhansia ihmisiä eri puolella Suomea.– Kuluttajan kannalta ammattimaisesti käytettynä maahantuotu auto ei juuri eroa ”Suomi-autosta”, kun sen hankkii suomalaisesta autoliikkeestä. Se on Suomeen rekisteröity ja verotettu ja kuuluu kuluttajansuojan piiriin, Tero Lausala toteaa.Käytetystä arvonlisäverollisesta Suomeen maahantuodusta vaihtoautosta maksetaan samalla tavalla arvonlisävero ja autovero Suomeen kuin uudestakin autosta. Yrityksen käytettynä maahantuoman arvonlisäverollisen auton verokohtelu ei siis tältä osin eroa uutena maahantuodusta autosta. Enin osa käytettynä maahantuoduista ajoneuvoista on myös arvonlisäverollisia. Suomalaisten autoliikkeiden tänä vuonna käytettyinä tuomista autoista noin 80 prosenttia on ladattavia. Autot ovat olleet tyypillisesti 1–5 vuoden ikäisiä.Lähde Autoalan KeskusliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster