18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytettyjen autojen tuonnilla on merkittävä rooli Suomen autokannan sähköistymisessä sekä siihen, että Suomi pääsee päästötavoitteisiin. Suomessa on uutisoitu jo pidemmän aikaa, että uusien autojen rekisteröinti on alamaissa. Tästä vuodesta ennustetaan ennätyshuonoa, ja rekisteröintien määrä onkin jäänyt lähes neljänneksen tammi-elokuun välisenä aikana viiden vuoden keskiarvosta. Uusien autojen myynti ja rekisteriin päätyminen ei ole kuitenkaan ainoa väylä, jota kautta Suomen autokantaan tulee uudehkoja ja vähäpäästöisempiä autoja. Suomen autokanta sähköistyykin tällä hetkellä EU:n ennätysvauhtia, ja se johtuu siitä, että Suomeen tuodaan käytettyinä autoja paljon. Lähes jokainen Suomeen käytettynä maahantuotu auto on uudempi ja vähäpäästöisempi kuin keskimääräinen Suomessa liikennekäytössä oleva auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman 3. korkein lukemaAutoalan yritysten eli käytettyjä autoja myyvien liikkeiden tammi-kesäkuussa 2024 käytettynä maahantuomista henkilöautoista lataushybridien osuus oli 49 prosenttia ja täyssähköautojen 35 prosenttia. Yhteensä käytettynä maahantuotujen ladattavien autojen osuus, 84 prosenttia, on suurempi kuin ladattavien osuus uusien autojen ensirekisteröinneistä. Uusia ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja on ensirekisteröinneistä noin 47 prosenttia.Käytettyjä autoja myyvät autoliikkeet toivat ladattavia hybridejä tammi-kesäkuun aikana Suomeen yhteensä 8 507 kappaletta. Käytettyjä täyssähköautoja tuotiin samaan aikaan 6 139 kappaletta. Uutena ensirekisteröitiin samalla aikavälillä ladattavia hybridejä 7 690 ja täyssähköautoja 10 571 kappaletta. Kun käytettynä maahantuodut ja ensirekisteröidyt autot lasketaan yhteen, liikenteeseen vuoden alkupuoliskon aikana tulleiden ladattavien autojen osuus Suomessa oli 57 prosenttia. Tämä on EU:n korkein luku. Se on myös koko maailman kolmanneksi suurin lukema, heti Norjan ja Hong Kongin jälkeen. Ruotsi pääsi EU-maista Suomen lähelle , kun alkuvuonna 2024 uusista autoista ladattavia oli siellä 55 prosenttia. Ruotsin lukuja taas eivät erityisemmin kasvata käytettynä tuodut autot, vaan sieltä suunta on toisin päin, kun käytettynä viedään sieltä ulkomaille, muun muassa Suomeen.Ladattavia autoja myös kysytään SuomessaAutoalan Tiedotuskeskuksen teettämän Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaisista autoilijoista 51 prosenttia voisi myös valita autokseen ladattavan hybridin. Täyssähköautojenkin kohdalla vastaava luku olisi 40 prosenttia kaikista vastaajista. Vastaajien mielestä ostovoima ja kannusteet eivät kuitenkaan ole riittäviä, jotta ladattavia autoja oltaisi valmiita ostamaan vain uusina. Kysyntä ohjautuu siis käytettyihin ladattaviin autoihin, joita autoliikkeet tuovat myyntivarastoihinsa ulkomailta. – Vielä on todella paljon matkaa siihen, että kaikki ladattavan auton haluavat olisivat saaneet sellaisen hankittua ja siksikin käytettyjen, ladattavien autojen maahantuonnin ennustetaan kasvavan, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanooUlkomailta tuotu käytetty kuuluu usein kuluttajasuojalain piiriin Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tilastoinut, että Suomeen tuotiin tämän vuoden tammi-elokuussa 28 382 käytettyä henkilöautoa. Luku on 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 vastaavana aikana, tällöin autoja tuotiin 24 427 kappaletta. Autoalan keskusliiton mukaan käytettyjen henkilöautojen tuonnista 87 prosenttia on autoalan tuomia. Ne ovat pääosin uudehkoja autoja. Suurimmat käytettyjen autojen maahantuojat ovat järjestäytyneitä, suomalaisia yrityksiä, jotka myös maksavat veronsa Suomeen sekä työllistävät samalla tuhansia ihmisiä eri puolella Suomea.– Kuluttajan kannalta ammattimaisesti käytettynä maahantuotu auto ei juuri eroa ”Suomi-autosta”, kun sen hankkii suomalaisesta autoliikkeestä. Se on Suomeen rekisteröity ja verotettu ja kuuluu kuluttajansuojan piiriin, Tero Lausala toteaa.Käytetystä arvonlisäverollisesta Suomeen maahantuodusta vaihtoautosta maksetaan samalla tavalla arvonlisävero ja autovero Suomeen kuin uudestakin autosta. Yrityksen käytettynä maahantuoman arvonlisäverollisen auton verokohtelu ei siis tältä osin eroa uutena maahantuodusta autosta. Enin osa käytettynä maahantuoduista ajoneuvoista on myös arvonlisäverollisia. Suomalaisten autoliikkeiden tänä vuonna käytettyinä tuomista autoista noin 80 prosenttia on ladattavia. Autot ovat olleet tyypillisesti 1–5 vuoden ikäisiä.Lähde Autoalan KeskusliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 16.10.2024 Käytetyt autot Eri tahdeissa hupenevat eurot – miten käytetyn auton arvo tippuu? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä