18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytettyjen autojen tuonnilla on merkittävä rooli Suomen autokannan sähköistymisessä sekä siihen, että Suomi pääsee päästötavoitteisiin. Suomessa on uutisoitu jo pidemmän aikaa, että uusien autojen rekisteröinti on alamaissa. Tästä vuodesta ennustetaan ennätyshuonoa, ja rekisteröintien määrä onkin jäänyt lähes neljänneksen tammi-elokuun välisenä aikana viiden vuoden keskiarvosta. Uusien autojen myynti ja rekisteriin päätyminen ei ole kuitenkaan ainoa väylä, jota kautta Suomen autokantaan tulee uudehkoja ja vähäpäästöisempiä autoja. Suomen autokanta sähköistyykin tällä hetkellä EU:n ennätysvauhtia, ja se johtuu siitä, että Suomeen tuodaan käytettyinä autoja paljon. Lähes jokainen Suomeen käytettynä maahantuotu auto on uudempi ja vähäpäästöisempi kuin keskimääräinen Suomessa liikennekäytössä oleva auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman 3. korkein lukemaAutoalan yritysten eli käytettyjä autoja myyvien liikkeiden tammi-kesäkuussa 2024 käytettynä maahantuomista henkilöautoista lataushybridien osuus oli 49 prosenttia ja täyssähköautojen 35 prosenttia. Yhteensä käytettynä maahantuotujen ladattavien autojen osuus, 84 prosenttia, on suurempi kuin ladattavien osuus uusien autojen ensirekisteröinneistä. Uusia ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja on ensirekisteröinneistä noin 47 prosenttia.Käytettyjä autoja myyvät autoliikkeet toivat ladattavia hybridejä tammi-kesäkuun aikana Suomeen yhteensä 8 507 kappaletta. Käytettyjä täyssähköautoja tuotiin samaan aikaan 6 139 kappaletta. Uutena ensirekisteröitiin samalla aikavälillä ladattavia hybridejä 7 690 ja täyssähköautoja 10 571 kappaletta. Kun käytettynä maahantuodut ja ensirekisteröidyt autot lasketaan yhteen, liikenteeseen vuoden alkupuoliskon aikana tulleiden ladattavien autojen osuus Suomessa oli 57 prosenttia. Tämä on EU:n korkein luku. Se on myös koko maailman kolmanneksi suurin lukema, heti Norjan ja Hong Kongin jälkeen. Ruotsi pääsi EU-maista Suomen lähelle , kun alkuvuonna 2024 uusista autoista ladattavia oli siellä 55 prosenttia. Ruotsin lukuja taas eivät erityisemmin kasvata käytettynä tuodut autot, vaan sieltä suunta on toisin päin, kun käytettynä viedään sieltä ulkomaille, muun muassa Suomeen.Ladattavia autoja myös kysytään SuomessaAutoalan Tiedotuskeskuksen teettämän Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaisista autoilijoista 51 prosenttia voisi myös valita autokseen ladattavan hybridin. Täyssähköautojenkin kohdalla vastaava luku olisi 40 prosenttia kaikista vastaajista. Vastaajien mielestä ostovoima ja kannusteet eivät kuitenkaan ole riittäviä, jotta ladattavia autoja oltaisi valmiita ostamaan vain uusina. Kysyntä ohjautuu siis käytettyihin ladattaviin autoihin, joita autoliikkeet tuovat myyntivarastoihinsa ulkomailta. – Vielä on todella paljon matkaa siihen, että kaikki ladattavan auton haluavat olisivat saaneet sellaisen hankittua ja siksikin käytettyjen, ladattavien autojen maahantuonnin ennustetaan kasvavan, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanooUlkomailta tuotu käytetty kuuluu usein kuluttajasuojalain piiriin Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tilastoinut, että Suomeen tuotiin tämän vuoden tammi-elokuussa 28 382 käytettyä henkilöautoa. Luku on 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 vastaavana aikana, tällöin autoja tuotiin 24 427 kappaletta. Autoalan keskusliiton mukaan käytettyjen henkilöautojen tuonnista 87 prosenttia on autoalan tuomia. Ne ovat pääosin uudehkoja autoja. Suurimmat käytettyjen autojen maahantuojat ovat järjestäytyneitä, suomalaisia yrityksiä, jotka myös maksavat veronsa Suomeen sekä työllistävät samalla tuhansia ihmisiä eri puolella Suomea.– Kuluttajan kannalta ammattimaisesti käytettynä maahantuotu auto ei juuri eroa ”Suomi-autosta”, kun sen hankkii suomalaisesta autoliikkeestä. Se on Suomeen rekisteröity ja verotettu ja kuuluu kuluttajansuojan piiriin, Tero Lausala toteaa.Käytetystä arvonlisäverollisesta Suomeen maahantuodusta vaihtoautosta maksetaan samalla tavalla arvonlisävero ja autovero Suomeen kuin uudestakin autosta. Yrityksen käytettynä maahantuoman arvonlisäverollisen auton verokohtelu ei siis tältä osin eroa uutena maahantuodusta autosta. Enin osa käytettynä maahantuoduista ajoneuvoista on myös arvonlisäverollisia. Suomalaisten autoliikkeiden tänä vuonna käytettyinä tuomista autoista noin 80 prosenttia on ladattavia. Autot ovat olleet tyypillisesti 1–5 vuoden ikäisiä.Lähde Autoalan KeskusliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 4.8.2024 Uutinen Ostaja vaati auton myyjältä korvausta kolaroidusta autosta – vasta kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä myönsi ajaneensa autolla ”hellän” kolarin 28.7.2024 Uutinen Tiedätkö, mitä käytettyjä autoja ikäisesi ostavat? – Tilastot eivät yllätä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?