16.9.2022 Ajoneuvot Valtakunnassa kaikki hyvin! – Myös seitsemännen polven Ford Mustangissa on 5-litrainen V8 ja käsivaihteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taika on edelleen tallella, eikä Mustang ole muuttunut olemuksellisesti mihinkään. On siellä toki piirteitä, jotka muistuttavat lähinnä saksalaispremiumista. Järjestyksessään seitsemännen sukupolven Ford Mustang esiteltiin keskiviikkoiltana paikallista aikaa Detroitissa. Uutuus liittyy vuonna 1964 alkaneeseen ja toistakymmentä miljoonaa myyneeseen jatkumoon pony- ja muskeliautoja, kunnioittaen edeltäjiään tavalla, joka ei ole enää itsestäänselvyys.Upouusi Mustang on nimittäin harvoja uutuusautoja tänä päivänä, jonka voimalinjasta ei löydy sähköapuja missään muodossa. Tämä on hyvää vastapainoa ja balsamia haavoille etenkin niille Mustang-fanaatikoille, joiden syke ei ole vieläkään tasaantunut Mach-E -järkytyksen jäljiltä.On kuitenkin mitä ilmeisimmin niin, että tämä seitsemäs polvi on viimeinen V8-moottoroitu Mustang, ja mahdollisesti myös viimeinen totutussa kaksiovisessa coupé -muodossa toteutettu Mustang. Arviolta seuraavat seitsemän vuotta näyttävät, mihin suuntaan tämä eräs maailman isoimmista mallinimistä on kehittymässä.Ford Mustang on useana vuonna ollut maailman myydyin urheiluauto. Avokattoinen Convertible -versio kuuluu edelleenkin asiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihdyttämisen mestariMustang ei tietysti koskaan ole ollut mikään totinen, harmaaseen massaan sulautuja, mutta nykyteknologian keinoin ponyyn on saatu vielä lisää leikkisyyttä.Ensimmäinen esimerkki liittyy auton avaimeen, jolla paikallaolijoita voi viihdyttää käyttämällä moottoria kauko-ohjatusti auton ollessa parkissa. Tuleekohan tästä uusi merkitys sanonnalle "taskupuhelu"? Remote Rev -toiminto on saatavilla automaattivaihteisiin malleihin, joissa on aktiivipakoputkisto.Leikkiä Mustangilla voi myös perinteisemmin, driftaamalla. Performance Packageen kuuluva sähköinen käsijarru (tai siis driftausjarru) jarruttaa takapyöriä 4 - 5 kertaa tavallisen seisontajarrun voimalla.Tutut moottorit - päivitettyinäSille on syynsä, miksi seitsemännen polven Mustangilla näyttää olevan paljon yhteistä kuutospolven kanssa - autoilla tosiaan on paljon yhteistä. Seitsemäs painos on tehty samalle alustalle kuin edeltäjänsä, ja muun muassa akseliväli on tismalleen sama.Muutoksiakin toki on tullut alustaratkaisuihin ja niiden säätöihin. Ohjauksesta on tehty nopeampi. Uudessa korissa on paremmat ilmanottoaukot uudistetuille voimanlähteille.Uutuus perii edeltäjältään myös moottoripaletin, muttei suinkaan muutoksitta. Lähtökohtaisesti Mustangiin tarjotaan nelisylinteristä 2,3-litraista EcoBoostia. Kyseinen voimanlähde on saanut uudet polttoaine- ja sytytysjärjestelmät. Myös sen puristussuhdetta on kasvatettu, ja turboahdin uusittu. Moottori on niin ikään aseteltu järkevämmin.Tarkemmat tekniset tiedot rantautuvat myöhemmin, mutta Fordin mukaan molempien voimalinjavaihtoehtojen suorituskyky on kohentunut. Myöhemmin selviävät tarkemmat tiedot myös Euroopan tuontiohjelmasta. Nykytiedon valossa tänne saadaan jatkossakin myös V8:lla varustettuja Mustangeja.Sitten siihen pääasiaan, eli näillä näkymin viimeiseen V8-sovitukseen Mustangin historiassa. Mustang GT:n 5-litrainen Coyote on sekin saanut päivityksen, joka keskittyy vapaastihengittävän yksikön parempaan ilmanottoon. Pakoventtiilien ajoituksia hieman muutettu. Uudella teräksisellä öljypohjalla tähdätään parempaan virtaukseen ja pienempään vastukseen.V8-versioon todellakin tarjotaan edelleen Tremecin kuusipykäläistä käsivaihteistoa rev-matching -toiminnolla. Saattaa hyvinkin olla, että kyseessä on viimeinen Mustangiin tarjottava manuaalilaatikko. Fordin oma 10-portainen automaatti on ainoana vaihtoehtona EcoBoostissa ja optiona V8:ssa.Mustang Dark Horse. Tämä hämärien kujien kasvatti tarjoaa Fordin mukaan yli 500 hevosvoiman tehot ja aggressiivisen olemuksen, joka soveltuu katukiihdytyskisoihin ja muuhunkin.Suurin vallankumous ratin ja tuulilasin välissäPony- ja muskeliautojen ideaan kuuluu tietynlainen vanhakantaisuus. Näin muun muassa suorituskykyä saadaan pienemmällä rahalla, ja myös kustomointi on helpompaa.Heti kun esimerkiksi Chevrolet Camaro "karkasi" omassa kuutospolvessaan pois askeesista, alkoivat myyntikäyrät osoittaa huolestuttavaa laskua, samalla kun vuonna 2008 esitelty vanhahtava haastaja, Dodge Challenger, on pärjännyt erinomaisesti jopa ilman avoversiota.Uudessa Mustangissa perinteiset, kojetauluun upotetut suurikokoiset viisarimittarit ovat tipotiessään. Tilalla on esimerkiksi BMW:n ja Mercedeksen uutuuksista muistuttava laaja digitaalimittaristo, joka levittäytyy 12,3 tuuman näytölle. Heti sen vieressä - kalliimmissa malleissa integroituna - on 13,6 tuuman kosketusnäyttö tietoviihdetarpeita varten. Fordin mukaan uudistus vetoaa etenkin nuorempaan ostajakuntaan, joka on tottunut videopelimaailmaan.Perinteisempään asetelmaan tottuneillekin digiohjaamossa on hopeareunus. Mittarinäkymä on nimittäin laajasti muokattavissa, ja siihen saa valittua muun muassa 80- ja 90-lukujen Fox-body-Mustangien retroteeman.Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa