16.9.2022 Ajoneuvot Valtakunnassa kaikki hyvin! – Myös seitsemännen polven Ford Mustangissa on 5-litrainen V8 ja käsivaihteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taika on edelleen tallella, eikä Mustang ole muuttunut olemuksellisesti mihinkään. On siellä toki piirteitä, jotka muistuttavat lähinnä saksalaispremiumista. Järjestyksessään seitsemännen sukupolven Ford Mustang esiteltiin keskiviikkoiltana paikallista aikaa Detroitissa. Uutuus liittyy vuonna 1964 alkaneeseen ja toistakymmentä miljoonaa myyneeseen jatkumoon pony- ja muskeliautoja, kunnioittaen edeltäjiään tavalla, joka ei ole enää itsestäänselvyys.Upouusi Mustang on nimittäin harvoja uutuusautoja tänä päivänä, jonka voimalinjasta ei löydy sähköapuja missään muodossa. Tämä on hyvää vastapainoa ja balsamia haavoille etenkin niille Mustang-fanaatikoille, joiden syke ei ole vieläkään tasaantunut Mach-E -järkytyksen jäljiltä.On kuitenkin mitä ilmeisimmin niin, että tämä seitsemäs polvi on viimeinen V8-moottoroitu Mustang, ja mahdollisesti myös viimeinen totutussa kaksiovisessa coupé -muodossa toteutettu Mustang. Arviolta seuraavat seitsemän vuotta näyttävät, mihin suuntaan tämä eräs maailman isoimmista mallinimistä on kehittymässä.Ford Mustang on useana vuonna ollut maailman myydyin urheiluauto. Avokattoinen Convertible -versio kuuluu edelleenkin asiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihdyttämisen mestariMustang ei tietysti koskaan ole ollut mikään totinen, harmaaseen massaan sulautuja, mutta nykyteknologian keinoin ponyyn on saatu vielä lisää leikkisyyttä.Ensimmäinen esimerkki liittyy auton avaimeen, jolla paikallaolijoita voi viihdyttää käyttämällä moottoria kauko-ohjatusti auton ollessa parkissa. Tuleekohan tästä uusi merkitys sanonnalle "taskupuhelu"? Remote Rev -toiminto on saatavilla automaattivaihteisiin malleihin, joissa on aktiivipakoputkisto.Leikkiä Mustangilla voi myös perinteisemmin, driftaamalla. Performance Packageen kuuluva sähköinen käsijarru (tai siis driftausjarru) jarruttaa takapyöriä 4 - 5 kertaa tavallisen seisontajarrun voimalla.Tutut moottorit - päivitettyinäSille on syynsä, miksi seitsemännen polven Mustangilla näyttää olevan paljon yhteistä kuutospolven kanssa - autoilla tosiaan on paljon yhteistä. Seitsemäs painos on tehty samalle alustalle kuin edeltäjänsä, ja muun muassa akseliväli on tismalleen sama.Muutoksiakin toki on tullut alustaratkaisuihin ja niiden säätöihin. Ohjauksesta on tehty nopeampi. Uudessa korissa on paremmat ilmanottoaukot uudistetuille voimanlähteille.Uutuus perii edeltäjältään myös moottoripaletin, muttei suinkaan muutoksitta. Lähtökohtaisesti Mustangiin tarjotaan nelisylinteristä 2,3-litraista EcoBoostia. Kyseinen voimanlähde on saanut uudet polttoaine- ja sytytysjärjestelmät. Myös sen puristussuhdetta on kasvatettu, ja turboahdin uusittu. Moottori on niin ikään aseteltu järkevämmin.Tarkemmat tekniset tiedot rantautuvat myöhemmin, mutta Fordin mukaan molempien voimalinjavaihtoehtojen suorituskyky on kohentunut. Myöhemmin selviävät tarkemmat tiedot myös Euroopan tuontiohjelmasta. Nykytiedon valossa tänne saadaan jatkossakin myös V8:lla varustettuja Mustangeja.Sitten siihen pääasiaan, eli näillä näkymin viimeiseen V8-sovitukseen Mustangin historiassa. Mustang GT:n 5-litrainen Coyote on sekin saanut päivityksen, joka keskittyy vapaastihengittävän yksikön parempaan ilmanottoon. Pakoventtiilien ajoituksia hieman muutettu. Uudella teräksisellä öljypohjalla tähdätään parempaan virtaukseen ja pienempään vastukseen.V8-versioon todellakin tarjotaan edelleen Tremecin kuusipykäläistä käsivaihteistoa rev-matching -toiminnolla. Saattaa hyvinkin olla, että kyseessä on viimeinen Mustangiin tarjottava manuaalilaatikko. Fordin oma 10-portainen automaatti on ainoana vaihtoehtona EcoBoostissa ja optiona V8:ssa.Mustang Dark Horse. Tämä hämärien kujien kasvatti tarjoaa Fordin mukaan yli 500 hevosvoiman tehot ja aggressiivisen olemuksen, joka soveltuu katukiihdytyskisoihin ja muuhunkin.Suurin vallankumous ratin ja tuulilasin välissäPony- ja muskeliautojen ideaan kuuluu tietynlainen vanhakantaisuus. Näin muun muassa suorituskykyä saadaan pienemmällä rahalla, ja myös kustomointi on helpompaa.Heti kun esimerkiksi Chevrolet Camaro "karkasi" omassa kuutospolvessaan pois askeesista, alkoivat myyntikäyrät osoittaa huolestuttavaa laskua, samalla kun vuonna 2008 esitelty vanhahtava haastaja, Dodge Challenger, on pärjännyt erinomaisesti jopa ilman avoversiota.Uudessa Mustangissa perinteiset, kojetauluun upotetut suurikokoiset viisarimittarit ovat tipotiessään. Tilalla on esimerkiksi BMW:n ja Mercedeksen uutuuksista muistuttava laaja digitaalimittaristo, joka levittäytyy 12,3 tuuman näytölle. Heti sen vieressä - kalliimmissa malleissa integroituna - on 13,6 tuuman kosketusnäyttö tietoviihdetarpeita varten. Fordin mukaan uudistus vetoaa etenkin nuorempaan ostajakuntaan, joka on tottunut videopelimaailmaan.Perinteisempään asetelmaan tottuneillekin digiohjaamossa on hopeareunus. Mittarinäkymä on nimittäin laajasti muokattavissa, ja siihen saa valittua muun muassa 80- ja 90-lukujen Fox-body-Mustangien retroteeman.Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta