1.4.2025

Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä

Kuva Volvo Cars
Volvo Cars Håkan Samuelsson

Yllätyskäänteessä Jim Rowanin pesti katkeaa lyhyeen ja Håkan Samuelsson joutuu kaivamaan virkamerkkinsä jälleen esiin.

Hiukan yllättäen Volvon johtakunta on ilmoittanut, että kolme vuotta ruotsalaismerkin kipparina toiminut Jim Rowan astuu sivuun pääjohtajan ja johtokunnan jäsenen tehtävistä. Tilalle haetaan samoista pesteistä eläkkeelle jäänyt Håkan Samuelsson, 74, joka luotsasi Volvon nykyiseen asemaan 2012–2022 pääjohtajakaudellaan.

Samuelssonin aikana Volvo esitteli lähes kokonaan nykyisen mallistonsa Geelyn alaisuudessa, luopui dieseleistä ja asetti 180 km/h nopeusrajoituksen autoihinsa.

– Olemme innoissamme voidessamme toivottaa Håkan Samuelssonin takaisin pääjohtajaksi, kommentoi Volvon johtokunnan puheenjohtaja Eric Li.

– Hän tuo mukanaan harvinaisen yhdistelmän teollista näkemystä, strategista selkeyttä ja koeteltua johtamista, ja Håkanilla on kattava tuntemus ryhmästämme. Kun ala siirtyy yhä monimutkaisempaan vaiheeseen, uskomme, että hänen kokemuksensa ja vakaa kätensä on juuri se, mitä tarvitsemme vahvistaaksemme Volvo Carsin asemaa maailmanlaajuisesti ja päästäksemme käsiksi seuraavaan potentiaaliaaltoon, Li jatkoi.

Samuelsson aloittaa Volvon pääjohtajana 1.4.2025 ja hänen paluunsa Volvo Carsin johtokuntaan käsitellään vuotuisessa yhtiökokouksessa 3.4.2025.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teknologiajohtaja ja tariffit

Volvo Carsin väistyvä pääjohtaja Jim Rowan työskenteli aiemmin muun muassa Dysonilla ja hänellä on taustaa myös matkapuhelinteollisuudesta. Rowan puski Volvolla ollessaan voimakkaasti muutosta kohti digi- ja ohjelmistovetoista toimijaa, jonka näkemyksen mukaan autojen laitteistoerot vähenevät merkittävästi täyssähköautojen aikana.

– Samalla haluamme kiittää Jim Rowania hänen tärkeistä panoksistaan. Hänen johtonsa kuluneiden kolmen vuoden aikana on kiihdyttänyt Volvo Carsin siirtymistä ohjelmistovetoiseksi verkottuneiden autojen yhtiöksi, Li kommentoi.

Volvon haasteena ovat myös tariffit. Kiinassa valmistettava EX30-sähköauto kärsii Eurooppaan tullessa 30% tulleista, jotka Volvo on päättänyt ottaa omasta pussistaan. Pienen sähköauton valmistuksen pitäisi kuitenkin alkaa pian Belgian Ghentin tehtaalla Euroopan markkinoita varten.

Hiljattain esitelty ES90-täyssähkösedan on myös tariffihampaissa, sillä Kiinan Changdussa valmistettavaa autoa odottaa Euroopan tariffimaksujen lisäksi Yhdysvalloissa peräti 112,5% lisätariffi.

– Se rajoittaa sitä, miten monilla markkinoilla voimme autoa myydä, Rowan kommentoi Autocarille ES90:n esittelytilaisuudessa.

Lähteet: Volvo Cars, Automotive News Europe, Autocar

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat