25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä POP Vakuutus julkisti juuri kolaridatansa vuosilta 2021–2024 ja kärkeen kiilasi vihdoin uusi merkki. Vakuutusyhtiön mukaan Tesloille sattuu poikkeuksellisen paljon kolarivahinkoja. Yleensä tilastojen kärjessä keikkuneella BMW:llä ei ole mitään jakoja uutta kuninkuusmerkkiä vastaan, sillä Teslalle sattuu 60 prosenttia enemmän kolareita kuin baijerilaiselle.– Lukemia selittänee osaltaan se, että vaikkapa kolhut parkkipaikalla betoniporsaan kanssa kirjataan kolarivahingoksi. Sama osuma vanhemmassa Skodassa ei välttämättä päädy tilastoon lainkaan, jos korvausta ei kaskovakuutuksen kolariturvasta haeta, POP Vakuutuksen palvelujohtaja Tommi Lehmusvirta kertoo.Teslojen suurta edustusta vahinkotilastoissa selitetään POP Vakuutuksen mukaan myös sillä, että Teslat ovat erityisen suosittuja kaupunkiliikenteessä, jossa vahinkoja sattuu keskimääräistä enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota yllättää negatiivisestiKolarivahinkojen kärkipäässä ovat tutut merkit, sillä Teslan ja BMW:n lisäksi sitä täydentävät kaksi muutakin saksalaismerkkiä: Audi ja Mercedes-Benz. Saksalaisten laatumerkkien läsnäolo ei yllätä POP Vakuutuksen edustajaa.– Premium-autoissa arvostetaan usein suorituskykyä, mukavuutta ja teknologiaa, mutta liikenteessä nämä ominaisuudet eivät aina takaa vahingotonta matkaa, Lehmusvirta pohtii.Vahinkotilastolistan kärjestä löytyy myös yllätysmerkki, sillä Toyota kiilaa kolaritilaston viidennelle sijalle ja Mercedes-Benzin ohi. Yleensä japanilaismerkin kuskit ovat harkitsevaista porukkaa, mutta Toyotan listalle päätymiseen saattaa olla hyvin yksinkertainen syy: Toyota on ollut jo vuosikausia Suomen suosituin automerkki ja liikenteessä on erityisen paljon merkin kalustoa.Listan häntäpäässä on merkkejä, joiden sinne olettaisikin päätyvän. Kaikkein vähiten vahinkoja nimittäin sattuu Saab-kuskeille. Sanonta ”Saabismi on sairautta”, ei ainakaan näy pätevän kolarimielessä. Kun verrataan Saabia tilastokärki Teslaan, on kolarivahingoissa peräti 350 prosentin ero Saabin hyväksi.Listan häntäpäästä löytyvät ruotsalaismerkin lisäksi Citroën, Seat ja Skoda. Näillä merkeillä vahinkoja sattuu erittäin paljon vähemmän kuin listan piikkipaikkaa pitelevillä. Tai sitten ne eivät vain päädy onnettomuustilastoihin, sillä ehkä kolhut vain kaunistavat. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover ”Chieftain” -restomodi 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta Kommentit (2) Kun näitä tilastoja referoidaan, niin ihan alkeismatematiikan mukaan kolaridata pitäisi luonnollisesti indeksoida sekä autokannan suuruuteen, että ajettuhin kilometreihin. Molemmat tiedot on helppo hakea julkisista lähteistä. On turhauttavaa viitata ”Toyota yllättää negatiivisesti” ihan otsikkotasolla ellei kolarien lukumäärää ole suhteutettu ajoneuvojen lukumäärään. BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista. JARMO GILLBERG: ”BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista.” Paljon pitkiä työmatkoja viikottain ajavana ja runsaat 30 vuotta tien päällä olleena allekirjoitan Jarmon kommentin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster