10.2.2017 Liikenne Venevero ei toimi – veneilyväeltä täystyrmäys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kritiikin kohteina ovat veron oikeudenmukaisuus, tuotto, keräysvaikeudet ja työllisyysvaikutukset. Veneveroa koskeva lakiluonnos on saanut lausuntokierroksella kitkerän vastaanoton, sillä yksikään 56:sta lausunnon antaneesta tahosta ei kannata kaavailtua veneveroa. Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa.Veneilyväki on ottanut veroaikeet vastaan tyrmistyneinä. Moni veneilyihminen on tallettanut muistiinsa ulkoministeri Timo Soinin (ps.) tokaisun, jonka mukaan verolle laitetaan ”herrojen huvikuunarit”. Monen suomalaisen harrastajan venho on paljon vaatimattomampi kuin tokaisun luoma mielikuva.Veneveroa vastustava nettiadressi on tätä kirjoitettaessa kerännyt jo yli 19 000 allekirjoitusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuima kirje SoinilleSuomen Kuvalehden tietojen mukaan Venealan Keskusliitto Finnboat ja Purjehdus ja Veneily ry ovat lähestyneet asiassa kirjeellä Soinia. Kirjeessä vedotaan yhteiskunnan kokonaisetuun ja tuodaan tiettäväksi huoli siitä, että veron negatiiviset ohjausvaikutukset saattavat olla kohtalokkaita veneteollisuuden työllisyyden näkökulmasta.Taustalla on myös se, että jos veneily vähenee, jää valtiolta saamatta arvonlisäveroja muun muassa polttoaineista, satamamaksuista ja vakuutuksista.Kirjeen takana olevat organisaatiot edustavat Suomen Kuvalehden mukaan noin 90 prosenttia alan kaupallisista toimijoista ja 60 000 alan harrastajaa.Tuotto jää alle kaavaillun?Venealan Keskusliitto Finnboat ry on tuonut veneveroa koskevassa lausunnossaan esiin sen, että veneveron tuotto jäisi ”selvästi alle hallituksen esitysluonnoksessa esitettyjen laskelmien.”Finnboat siis epäilee, että veneveron haitalliset vaikutukset veneilyyn ja venealaan ”merkitsisivät kokonaisuutena valtion verotuottojen pienentymistä.”Esityksen mukaan valtiolle kertyisi veneverosta 17 miljoonan euron vuotuiset tuotot.Lakiluonnos veneveroksi menee seuraavaksi lainsäädännön arviointineuvostoon. Se on joulukuussa 2015 perustettu valtioneuvoston kanslian alainen riippumaton ja itsenäinen toimija.– Sen tarkastelun jälkeen eli alkukevään aikana esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi. Voimaantulo riippuu poliittisen käsittelyn vaatimasta ajasta, mutta on edelleen mahdollista, että venevero tulisi voimaan toukokuun alussa, valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen taustoittaa.Kohdistuu yhteen harrastusmuotoonFinnboatin mukaan olisi epäoikeudenmukaista, että verotus kohdistuisi pääasiassa harrastus- ja kausiluonteiseen huviveneilyyn. ”Yhden harrastusmuodon verotus ei täyttäisi hyvältä verojärjestelmältä edellytettäviä ominaisuuksia.”Suomessa arvioidaan olevan tällä hetkellä noin 817 000 vesikulkuneuvoa, joista noin 203 000 on rekisteröintivelvoitteen alaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmana haamuveneetVenerekisterit on aikoinaan perustettu nopeakulkuisten veneiden tunnistamiseen ja valvontaan. Trafin nykyisin ylläpitämä venerekisteri on siis luotu tyystin muihin tarpeisiin kuin verojen keräykseen.Suomen Purjehdus ja Veneily ry muistuttaa omassa lausunnossaan veneverosta, että nykyinen venerekisteri ei sovellu sen puutteiden, virheellisten tietojen ja tuplarekisteröintien takia kaavaillun veneveron verotustietojen pohjaksi.”Rekisterissä on arvioiden mukaan 10–20 prosenttia ns. haamuveneitä ja sen lisäksi paljon puutteellisia ja virheellisiä tietoja.”Uhkana sanktiomaksuJos veroesitys toteutuu, veneilijän tulee maksaa vero, vaikka hän käyttäisi venettään vain yhdenkin päivän verokauden aikana.Jos vesilläliikkuja käyttää rekisteröimätöntä tai rekisteristä poistettua venettä, josta vero tulisi maksaa, lankeaa maksettavaksi veneveron lisäksi lisävero. Tällöin tulee maksettavaksi 600–1 800 euroa.Veneitä otettu rekisteristäVerolle eivät joutuisi ne veneet, jotka ovat rekisteritietojen mukaan poistettuina liikennekäytöstä verokauden alkaessa. Kaavailtu venevero ei olisi päiväkohtainen, joten veneen liikennekäytöstä poisto tai lopullinen poisto rekisteristä kesken verokauden ei vaikuttaisi veron määrään. Omistajan vaihdos kesken verokauden ei myöskään vaikuttaisi veroon.Jos ei käytä omaa venettään, tulee se siis poistaa rekisteristä viimeistään huhtikuun lopussa, jos haluaa välttyä verolta. Poiston voi tehdä Trafin asiointipalvelussa tai venerekisteröintejä tekevässä palvelupisteessä. Rekisteristä poistaminen on maksutonta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti HentinenLähteet: valtiovarainministeriö, Venealan Keskusliitto Finnboat ry, Suomen Kuvalehti, Suomen Purjehdus ja Veneily ry, MerenkulkulaitosAdressi veneverosta luopumiseksi: https://adressit.com/hallituksen_tulee_luopua_veneverostaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoriteho tai veneen pituus määräisivät veron määrän Maksettavaa kertyisi 100–300 euroa vuodessa. Lakiluonnoksen mukaan veneveroa perittäisiin sen mukaan, kuinka suuri on vesikulkuneuvon moottoriteho tai mikä on veneen pituus. Verolta välttyisivät ne veneilijät, joiden vesikulkuneuvon moottoriteho on alle 38 kilowattia (noin 52 hv) ja pituus vähemmän kuin yhdeksän metriä. Veron määrä olisi 100 euroa vuodessa veneestä, jonka moottoriteho olisi 38 kilowattia (noin 52 hevosvoimaa) ja tämän ylittävältä osalta vero nousisi 2 euroa kilowattia kohden. Veron enimmäismäärä olisi kuitenkin 300 euroa vuodessa. Jos moottoriteho on pienempi kuin 38 kilowattia, mutta veneen pituus on vähintään yhdeksän metriä, vero olisi 100 euroa. Myös vähintään yhdeksänmetriset purjeveneet ovat siten veronalaisia. Vero ei koskisi alus- ja kalastusalusrekisterissä olevia aluksia. Hallituksen esitys, jota erityisesti perussuomalaiset ovat kannattaneet, on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi helmikuussa. Jos eduskunta hyväksyy veroaikeet, uusien verojen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa