22.10.2024

Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa

Kuva Hyundai

Hyundai Inster näyttää karskin puolensa vielä ennen kuin saamme tietää tämän mielenkiintoisen sähköautouutuuden hinnat.

Hyundai on tuomassa Euroopan markkinoille varsin kiintoisan sähköautouutuuden. Nyt puhutaan edullisimman mahdollisen pään täyssähköautosta, josta on tehty eri keinoin laadukkaan tuntuinen ja kokoisekseen muunneltava.

Inster on pienen pieni sähköcrossover, ja se perustuu Etelä-Korean markkinoiden polttomoottoriseen Casperiin. Insteriin on saatu akku ja lisää tilaa venyttämällä sen akseliväliä kokonaisilla 18 senttimetrillä. Silti puhumme 3,825 metrin kokonaispituudesta.

Hyundai Insterin hintoja odotamme jo malttamattomina, sillä uutuus on varmasti yksi Euroopan sähköautomarkkinoita määrittelevistä avauksista.

Ennen arviolta vuoden lopulla tapahtuvaa markkinalanseerausta meille tekee ensiesiintymisensä aavistuksen verran seikkailuhenkisempi Inster Cross.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Inster seikkailuelementeillä

Inster Crossia ennakoitiin jo Insterin kesäkuussa tapahtuneen ensi-illan aikaan, ja tältä se näyttää.

Inster on jo perusasussaan crossover-henkinen A-segmentin pikkuauto, mikä on tärkeä lähtökohta crossovereiden ollessa maailmanlaajuinen megatrendi. Koska seikkailumuovit löytyvät jo perusmuotoisesta Insteristä, täytyy Inster Crossin ansaita nimensä lisäkonsteilla.

Vakiovarusteista, koko katon laajuista taakkatelinettä lukuun ottamatta Inster Crossin lisäkonstit ovat pitkälti kosmeettisia. Crossiin on laitettu jonkin verran perusmuotoista Insteriä maskuliinisempi etupuskuri, ja samat sanat koskevat myös takapuskuria.

Lisäksi Inster Crossissa on 17-tuumaiset vanteet, joiden kuosi on perusmuotoisen Insterin 17-tuumaisiin kiekkoihin nähden maastohenkisemmät. Maavara ei kuitenkaan nouse, ja Inster on Crossinakin aina etuvetoinen.

Sisätiloissa Crossin erottaa vihreistä tunnelma-aksenteistaan, istuimissa sekä kojelaudassa.

Crossina tai ilman, Inster vaikuttaa käytännölliseltä

Hyundai Inster on siis pieni, reilusti alle nelimetrinen auto, mutta sen takajalkatilat ovat jopa 90-senttiset, tavaratila varsin muunneltava ja etuistuimillakin on tila käytetty hyvin hyödyksi.

Hyundai Inster on varsin muunneltava miniauto. Takaistuimet liikkuvat pituussuunnassa, jolloin voi painottaa joko 280 litran tavaratilaa tai mainittua, jopa 90 sentin takajalkatilaa. Penkkien selkänojat myös kallistuvat makuuasentoon ja nelipaikkaisen auton takapenkit voi taittaa 50:50 -suhteessa lähes tasaiseksi tavaratilan jatkeeksi. Seuraava mielenkiintoinen askel Insterin tarinassa voisikin olla pakettiautoversio.

Inster tullaan lanseeraamaan kahdella eri akkukoolla, jotka ovat 42- ja 49-kilowattituntiset. Pienempi akku eli Standard-malli tarkoittaa tässä vaiheessa Hyundain arvion mukaan noin 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, kun taas Long Rangelle ollaan lupailemassa 355 kilometrin toimintamatkaa samalla eurooppalaisella syklillä.

Standard Range ja Long Range eroavat toisistaan myös siten, että pienemmällä akulla varustetussa versiossa on 71 kilowatin eli 97 hevosvoiman sähkömoottori, kun taas Long Range päivittää etuakselille sijoitetun sähkömoottorin jo 85 kilowatin eli 115 hevosvoiman teholuvuille. Molemmat malliversiot tarjoavat 147 newtonmetrin vääntömomentin.

Lisäksi Insteriin tulee saamaan - ainakin rahalla - kokoisekseen reippaasti varusteita. Ison turvavarusteluettelon jälkeen Hyundai mainitsee muiden muassa yhdellä kosketuksella avattavan kattoluukun, Hyundai Digital Key 2 Touch -digiavaimen, älypuhelimen langattoman lataustelakan, 64 värivaihtoehdon led-tunnelmavalaistuksen sekä lämmitettävät etuistuimet ja ratin. Lisäksi tarjolle tulee ulkoinen ja sisäinen Vehicle-to-Load (V2L) -toiminto eli kahdensuuntainen lataus, maksimissaan 220 voltin jännitteellä.

Lähde: Hyundai

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat