22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Inster näyttää karskin puolensa vielä ennen kuin saamme tietää tämän mielenkiintoisen sähköautouutuuden hinnat. Hyundai on tuomassa Euroopan markkinoille varsin kiintoisan sähköautouutuuden. Nyt puhutaan edullisimman mahdollisen pään täyssähköautosta, josta on tehty eri keinoin laadukkaan tuntuinen ja kokoisekseen muunneltava.Inster on pienen pieni sähköcrossover, ja se perustuu Etelä-Korean markkinoiden polttomoottoriseen Casperiin. Insteriin on saatu akku ja lisää tilaa venyttämällä sen akseliväliä kokonaisilla 18 senttimetrillä. Silti puhumme 3,825 metrin kokonaispituudesta. Hyundai Insterin hintoja odotamme jo malttamattomina, sillä uutuus on varmasti yksi Euroopan sähköautomarkkinoita määrittelevistä avauksista. Ennen arviolta vuoden lopulla tapahtuvaa markkinalanseerausta meille tekee ensiesiintymisensä aavistuksen verran seikkailuhenkisempi Inster Cross.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInster seikkailuelementeilläInster Crossia ennakoitiin jo Insterin kesäkuussa tapahtuneen ensi-illan aikaan, ja tältä se näyttää. Inster on jo perusasussaan crossover-henkinen A-segmentin pikkuauto, mikä on tärkeä lähtökohta crossovereiden ollessa maailmanlaajuinen megatrendi. Koska seikkailumuovit löytyvät jo perusmuotoisesta Insteristä, täytyy Inster Crossin ansaita nimensä lisäkonsteilla.Vakiovarusteista, koko katon laajuista taakkatelinettä lukuun ottamatta Inster Crossin lisäkonstit ovat pitkälti kosmeettisia. Crossiin on laitettu jonkin verran perusmuotoista Insteriä maskuliinisempi etupuskuri, ja samat sanat koskevat myös takapuskuria. Lisäksi Inster Crossissa on 17-tuumaiset vanteet, joiden kuosi on perusmuotoisen Insterin 17-tuumaisiin kiekkoihin nähden maastohenkisemmät. Maavara ei kuitenkaan nouse, ja Inster on Crossinakin aina etuvetoinen. Sisätiloissa Crossin erottaa vihreistä tunnelma-aksenteistaan, istuimissa sekä kojelaudassa. Crossina tai ilman, Inster vaikuttaa käytännölliseltäHyundai Inster on siis pieni, reilusti alle nelimetrinen auto, mutta sen takajalkatilat ovat jopa 90-senttiset, tavaratila varsin muunneltava ja etuistuimillakin on tila käytetty hyvin hyödyksi. Hyundai Inster on varsin muunneltava miniauto. Takaistuimet liikkuvat pituussuunnassa, jolloin voi painottaa joko 280 litran tavaratilaa tai mainittua, jopa 90 sentin takajalkatilaa. Penkkien selkänojat myös kallistuvat makuuasentoon ja nelipaikkaisen auton takapenkit voi taittaa 50:50 -suhteessa lähes tasaiseksi tavaratilan jatkeeksi. Seuraava mielenkiintoinen askel Insterin tarinassa voisikin olla pakettiautoversio. Inster tullaan lanseeraamaan kahdella eri akkukoolla, jotka ovat 42- ja 49-kilowattituntiset. Pienempi akku eli Standard-malli tarkoittaa tässä vaiheessa Hyundain arvion mukaan noin 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, kun taas Long Rangelle ollaan lupailemassa 355 kilometrin toimintamatkaa samalla eurooppalaisella syklillä.Standard Range ja Long Range eroavat toisistaan myös siten, että pienemmällä akulla varustetussa versiossa on 71 kilowatin eli 97 hevosvoiman sähkömoottori, kun taas Long Range päivittää etuakselille sijoitetun sähkömoottorin jo 85 kilowatin eli 115 hevosvoiman teholuvuille. Molemmat malliversiot tarjoavat 147 newtonmetrin vääntömomentin.Lisäksi Insteriin tulee saamaan - ainakin rahalla - kokoisekseen reippaasti varusteita. Ison turvavarusteluettelon jälkeen Hyundai mainitsee muiden muassa yhdellä kosketuksella avattavan kattoluukun, Hyundai Digital Key 2 Touch -digiavaimen, älypuhelimen langattoman lataustelakan, 64 värivaihtoehdon led-tunnelmavalaistuksen sekä lämmitettävät etuistuimet ja ratin. Lisäksi tarjolle tulee ulkoinen ja sisäinen Vehicle-to-Load (V2L) -toiminto eli kahdensuuntainen lataus, maksimissaan 220 voltin jännitteellä. Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa 13.2.2024 Ajoneuvot Hyundai on lanseeraamassa 20 tonnin hintaluokan sähköcrossoveria Eurooppaan – Casperia hivutetaan hiljalleen meikäläisille markkinoille 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle