29.11.2017 Ajoneuvot Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parantunut aktiivinen turvavarustelu näkyy täysinä tähtinä törmäystestissä. Kun Euro NCAP -törmäystestiohjelma lisäsi aktiivisten turvavarusteiden painotusta, vaihtuivat lähes vakiintuneet viiden tähden tulokset hajanaisempaan tähtisateeseen. Autoteollisuus näyttää päässeen nopeasti juonesta kiinni, ja kaikkien vähänkään arvokkaampien henkilöautojen varustelu riittää täysiin tähtiin.Tällä kertaa testivuorossa olivat viiteen tähteen yltäneet BMX X3, DS 7 Crossback, Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz X-sarja ja Porsche Cayenne. Lisäksi Honda Civicin testitulosta päivitettiin. Myös Subaru Imprezalle jaettiin täydet tähdet, mutta tulokset ovat suoraa lainaa aiemmin menestyneestä XV:stä. Lisäksi Euro NCAP testasi Suomen markkinoilta ainakin toistaiseksi puuttuvan Citroën e-Meharin. Rantalomayhteensopiva täyssähköauto sai kolme tähteä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW X3BMW:n keskikokoinen katumaasturi X3 sai aikuismatkustajien suojasta 93 prosenttia. Hyvää passiivista turvallisuutta täydensi maksimipisteisiin yltänyt automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta baijerilainen ansaitsi 84 prosenttia, ja jalankulkijoiden suojasta 70 prosenttia. Aktiivisesta turvavarustelusta BMW sai 58 prosenttia: hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi vakiovarustelu kattaa turvavyömuistuttimen ja manuaalisen nopeudenrajoittimen. Kokonaistulos viisi tähteä.Citroën e-MehariCitroën e-Mehari sai aikuismatkustajien suojasta 74 prosenttia. Euro NCAP moitti kojelaudan aiheuttamaa riskiä lantiolle ja polville. Lapsimatkustajien suoja ylsi 78 prosenttiin. Citroënin jalankulkijasuoja jäi 48 prosenttiin huonosti suojanneen konepellin vuoksi. Aktiivinen turvavarustelu kattaa vain turvavyömuistuttimen, joten pisteet jäivät 25 prosenttiin. Kokonaistulos kolme tähteä.DS 7 CrossbackDS-merkin lippulaiva sai aikuismatkustajien suojasta 91 prosenttia. Passiivista törmäystulosta täydensi vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. DS:n lapsimatkustajien suoja oli 87 prosenttia – sekä 6- että 10-vuotiaat saivat suojasta täydet pisteet. Jalankulkijoiden suoja ylsi 73 prosenttiin. Tulosta täydensi hätäjarrutusjärjestelmän kyky reagoida jalankulkijoihin. DS 7 sai aktiivisesta turvavarustelusta 76 prosenttia. Arvostelussa huomioitiin hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi kamerapohjainen nopeusrajoitustunnistus, kaistavahti ja turvavyömuistutin. Kokonaistulos viisi tähteä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHonda CivicJapanilaisperheauto testattiin uudelleen. Heinäkuussa 2017 tehdyssä ensimmäisessä törmäyskokeessa sivuturvaverhon toiminta oli puutteellista, ja 10-vuotiaan kokoisen testinuken pää painautui verhon läpi. Muokattu järjestelmä vähensi päähän kohdistuvia kuormituksia hieman, mutta Euro NCAP arvioi pään suojan silti heikoksi. Siitä huolimatta lapsimatkustajien suojan arvosanaksi muodostui 75 prosenttia. Lisäksi uudelleen suunniteltu matkustajan turvavyön solki parantaa turvaistuinten asennettavuutta. Hondan muut arvosanat olivat: aikuismatkustajien suoja 92 prosenttia, jalankulkijoiden suoja 75 prosenttia ja aktiivinen turvavarustelu 88 prosenttia. Kokonaisarvosana: täydet 5 tähteä. Korjattu tulos pätee valmistenumerosta SHHFK7850HU011425 eteenpäin.Jaguar E-PaceJaguarin pikkumaasturi sai viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta britti sai 86 prosenttia. Tulosta täydensi hyvin toiminut automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojan Euro NCAP arvioi 87 prosentin arvoiseksi, ja keula- sekä sivutörmäyssuojasta auto sai täydet pisteet. Jalankulkijasuoja oli 77 prosenttia – hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus toimi hyvin. Aktiivisesta turvavarustelusta E-Pace sai 72 prosenttia, varustelu kattaa hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi turvavyömuistuttimen, nopeudenrajoittimen ja kaistavahdin.Mercedes-Benz X-sarjaMercedes-Benzin ensimmäinen lava-auto sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta auto sai komeat 90 prosenttia, vaikka takaistuinten niskatukien antamaa suojaa peräänajojen piiskaniskuvammoja vastaan moitittiinkin. Lapsimatkustajien suojasta X-sarja sai 87 prosenttia ja jalankulkijoiden suojasta 80 prosenttia. Mercedes-Benzin aktiivinen turvavarustelu riitti 77 prosenttiin, kiitos vakiovarusteisen nopeudenrajoittimen, kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche CayennePorsche Cayennen aikuismatkustajien suoja ylsi 95 prosenttiin. Hyvää passiivista suojaa täydensi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta Porsche sai 80 prosenttia: Euro NCAP moitti 10-vuotiaan testinuken niskaan kohdistunutta kuormitusta osakeulatörmäyksessä. Jalankulkijasuojasta Cayenne sai 73 prosenttia. Auton hätäjarrutusjärjestelmä on varustettu jalankulkijatunnistuksella. Cayennen aktiivinen turvavarustelu kattaa turvavyömuistuttimen, nopeusrajoittimen ja hätäjarrutusjärjestelmän. Lisävarusteista kaistavahtia ei testissä huomioitu. Kokonaistulos viisi tähteä.Subaru ImprezaSubaru Imprezan sisarmalli XV vastasi valtaosasta törmäyskokeita.Subaru Imprezan törmäystulos perustuu pääosin saman korin jakavaan XV-malliin, mutta Imprezan matalamman maavaran vuoksi Euro NCAP kertoo tehneensä muutamia lisäkokeita. Aikuismatkustajien suojasta Subaru sai 94 prosenttia: hyvää passiivista turvallisuutta täydensi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta Impreza sai 89 prosenttia ja jalankulkijasuojasta 82 prosenttia. Jälkimmäistä tuki hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus. Subarun aktiivinen turvavarustelu kattaa hätäjarrutuksen lisäksi turvavyömuistuttimet ja kaistavahdin, yhteispisteet 68 prosenttia.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla