27.11.2020

EU: Voimme tuottaa sähköautojemme tarvitsemat akut itse jo vuonna 2025

audi akkukeskus

Voimme tuottaa sähköautojemme tarvitsemat akut vuoteen 2025 mennessä, sanoo Euroopan komission institutionaalisista suhteista ja hallinnosta vastaava varapuheenjohtaja.

Euroopan komission institutionaalisista suhteista ja hallinnosta vastaava varapuheenjohtaja Maroš Šefčovič uskoo, että Euroopan unionin sisällä voidaan tuottaa tarpeeksi akkuja täällä myytäviin sähköautoihin vuoteen 2025. Tällöin akkuja ei tarvitsisi tuoda unionin ulkopuolelta.

– Uskon vakaasti, että vuoteen 2025 mennessä EU pystyy tyottamaan riittävästi akkukennoja Euroopan autoteollisuuden tarpeisiin ja jopa kasvattamaan viennin kapasiteettia, sanoi Šefčovič etäyhteydellä käydyssä Euroopan akkukonferensissa.

Tällä hetkellä Kiina tuottaa noin 80 prosenttia maailman litiumionikennoista, mutta Euroopan kapasiteetti on kasvamassa kovalla tahdilla. Eurooppaan on työn alla peräti 15 suurta akkutehdasta, joihin lukeutuvat muun muassa ruotsalaisen Northvoltin tehtaat Ruotsiin ja Saksaan, kiinalaisen CATL:n tehdas Saksaan sekä korealaisen SK Innovationin toinen tehdas Unkariin. Suomeen kaavailtu suuri litium-kaivos on toistaiseksi viivästynyt, mutta vuosi 2025 on mahdollinen.

Matematiikassa on kuitenkin pieni haaste. Šefčovičin mukaan Euroopan tehtaat kykenisivät valmistamaan vuoteen 2025 mennessä riittävästi akkuja noin 6 miljoonaan henkilöautoon. Samaan aikaan komissio on kuitenkin kaavaillut Euroopassa olevan vuonna 2025 jo 13 miljoonaa vähäpäästöistä autoa.

Osana tavoitettaan olla päästöneutraali vuoteen 2050 mennessä Euroopan unioni haluaa tukea kestävän kehityksen mukaista teollisuutta, kuten vetyalaa sekä esimerkiksi akkuteollisuutta. Koronaviruspandemia on kuitenkin saanut uusien autojen myynnin sakkaamaan, joka vaikuttaa pitkälläkin aikavälillä kaikkiin aiempiin laskelmiin.

Šefčovič kertoi myös Euroopan unionin varanneen 750 miljardia euroa talouden elvytystoimiin pandemian johdosta. Euroopan unioni ottaa myös askelia luodakseen standardit akkujen hiilijalanjäljelle ja kasvattaakseen unionin sisäistä raaka-ainetarjontaa akkujen valmistusta silmällä pitäen.

Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat