13.5.2019 Ajoneuvot Volkswagen Group 2030: edessä muutosten vuosikymmen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaailman jättiläinen aikoo kasvaa entisestään. Se vaatii leikkauksia, vähennyksiä ja hurjasti tehostamista. Audi, Ducati, Bentley, Bugatti, Lamborghini, MAN, Porsche, Seat, Škoda ja Volkswagen. Henkilöautojen moottoreita kolmesta kahteentoista sylinteriin, lukuisia vaihteistoja ja perusrakenteita. Takana synkän dieselgaten laskeuma, edessä valtava panostus sähköiseen liikkumiseen. Siinä tämän päivän Volkswagen Group tiivistettynä.Nyt edessä on suuri muutos. Mikäli Wolfsburgista Automobile Magazinen (linkki ei aukea EU-alueella ilman yhteyden reitittävää VPN:ää) korviin kantautuneet huhut ja aikeet toteutuvat, on yhtiö kymmenen vuoden päästä hyvin eri näköinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy70 sähköautomalliaEnsimmäinen uuteen MEB-perusrakenteeseen pohjautuva auto on Volkswagen ID.3.Pääteemana on entisestään kiihtyvä sähköistys: suunnitellun 50 täyssähköauton sijaan konsernin tavoitteena on peräti 70 sähköautomallia vuoteen 2028 mennessä. Vuoteen 20205 mennessä sähköautoiluun satsataan yli 30 miljardia euroa.Tulos on selvä: vuoteen 2030 mennessä 40 prosenttia yhtiön autoista on sähköautoja.Diessin teesitVolkswagen Groupin pääjohtajalla Herbert Diessillä on strategia tavoitteen saavuttamiseksi, mutta helppoa tai kivutonta se ei tule olemaan.Herbert DiessAutomobilen saamien tietojen mukaan Diessillä on neljä kulmakiveä: maailmanlaajuisen tuotantoverkoston uudelleensuunnittelu, ydinteknologioiden virtaviivaistaminen, keskittyminen ydinbrändeihin sekä viimeisenä autonomian, digitalisaation ja yleisen mobilisaation muodostama paketti.KasvukrapulaTavoitteet eivät tule helpolla. Automobilen mukaan Volkswagen Groupia rasittaa liian paisumisen tuloksena heikko tuottavuus ja ylimäärä perinteistä autotehdastyövoimaa, kuten koneinsinöörejä ja linjatyöntekijöitä. Toisaalta yhtiöllä on huutava pula osaavista elektroniikka- ja ohjelmisto-osaajista sekä digitaalisen markkinoinnin ammattilaisista.–Monimutkaisuus on isoin piikki tehokkuutta vastaan, pääjohtaja Diess summaa.Jo alkuvuodesta konserni aloitti virtaviivaistamisen, joka johtaa polttomoottorivaihtoehtojen vähentämiseen jopa 60 prosentilla. Myös ladattava hybriditeknologia keskitetään kolmeen tasoon ja kaikki automaattivaihteistot suunnitellaan yhteensopiviksi sähkömoottorien kanssa.–Pitkällä aikavälillä haluamme kaventaa perinteisten autojen mallistoa ja keskittyä nopeasti kasvaviin sähköautomarkkinoihin, Diess tiivistää Automobilelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi arkkitehtuuriaPorsche Taycania edelsi Mission E -konseptiauto.Konsernin sähköautostragetia keskittyy kahteen perusrakenteeseen. Pääarkkitehtuurit ovat Volkswagenin kehittämä MEB pikkuautoista keskiluokkaan ja Porsche-Audi -yhteistyönä PPE isoihin autoihin. Näiden rinnalla alkuun on J1, jota käyttävät ainakin tuleva Porsche Taycan ja Audi E-tron GT. Volkwagen harkitsee MEB:n ja PPE:n rinnalle kolmatta kaupunkiautorakennetta, mutta Automobilen mukaan se saatetaan ulkoistaa kiinalaiskumppanille.Monimutkaisuuden vähentäminen muutostilanteessa on vaikeaa.–Tarvitsemme myös kestävän ratkaisun sähkö- ja polttomoottoriautojen jonkin aikaa kestävälle rinnakkaiselolle, painottaa Audin teknologiajohtaja Hans-Joachim Rothenpieler.ArkihaasteetVielä toistaiseksi komea tulevaisuus painii arkisten ongelmien keskellä. Automobile nostaa uudelleen esiin Volkswagenin ohjelmisto-ongelmat, vaikeudet verkottuvuudessa ja haasteet seuraavan sukupolven tietoviihdejärjestelmissä. Moottori uutisoi kuukausi sitten elintärkeän kahdeksannen sukupolven Golfin myöhästyvän juuri ohjelmistohaasteiden takia. Myös äskettäin esitelty ID.3-täyssähköauto on alkuperäistä aikataulua perässä.MyyntilistaAutomobilen saamien tietojen mukaan konsernin merkeistä vain Volkswagen, Audi ja Porsche selvinnevät ilman suuria muutoksia. Osaa brändeistä muokataan tai yhdistellään, osa vain myydään pois.Ensimmäisenä muutoslistalla ovat Bugatti, Bentley, Lamborghini, Ducati ja maineikas muotoilutalo Italdesign. Kahden viimeisen myynnin kerrotaan olevan vain ajan kysymys. Bentleylläkin alkaa olla kuumat paikat. Automobilen mukaan perinteikäs brittiläinen luksusmerkki saatetaankin myydä pois, esimerkiksi kiinalaisille. Saman lähteen mukaan Bugatti taas saatetaan yksinkertaisesti lahjoittaa yhtiön entiselle päämiehelle Ferdinand Piëchille, jonka visio 1000-hevosvoimainen 16.4 Veyron oli.Ferdinand PiëchLamborghinin sen sijaan uskotaan saavan vielä mahdollisuuden Audin ja Porschen alla. Automobilen mukaan italialaisyrityksen lankoja vetelee nykyisin Porsche, vaikka laskut kuitataan vielä Audin toimesta.Diessin alaisuudessa perinteikkäät merkit ovat silti kovilla. Häntä ei pidetä perinteisiä arvoja vaalivana automiehenä, ja hän on todennut, ettei jokainen urheiluauto voi saada omaa ja arvoilleen uskollista voimanlähdettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia tuuliaTiivistyvän merkkivalikoiman keskelle voi silti syntyä uusiakin tulokkaita. Volkswagen Groupin huhutaan pohtivan Teslan ja Polestarin kaltaista sähköautobrändiä. Seuraava vuosikymmen näyttää, miten strategia muotoutuu.Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Automobile Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”