17.11.2024 Yleinen Vuoden Auto Suomessa 2025, mitä ehdokkaista jäi mieleen? Ajatuksia autoista Teksti Eetu Kokkonen Aake Kinnunen Kuva Markus Pentikäinen/Suomen Kuvateollisuus Oy, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taas on se aika vuodesta, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry äänestää siitä, mikä on vuoden auto Suomessa. Vuoden Auto Suomessa -kilpailun ensimmäisellä äänestyskierroksella on tänä vuonna enemmän autoja kuin koskaan aiemmin, peräti 45 kappaletta! Äänestys toimii niin, että ensimmäiseltä kierrokselta äänestetään jatkoon kuusi finalistia.Ensimmäisenä Vuoden Auto Suomessa -koeajopäivänä toimittajille on tarjolla lyhyisiin koeajoihin kaikki äänestyksessä mukana olevat ehdokkaat. Moottorin Ajatuksia autoista -juttusarjan vakituiset kirjoittajat Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen ajoivat päivän aikana useita noista autoista, ja nostavat nyt omasta mielestään nostamisen arvoisia poimintoja tuon koeajopäivän antimista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAake Kinnusen valinnatDFSK E5 L2Kiinalainen DFSK ennätti tämän vuoden äänestykseen niukimmalla mahdollisella marginaalilla, sillä Pohjoismaiden ensimmäinen auto haettiin satamasta koeajopäivän aamuna. DFSK kuuluu samaan yritysryhmään Sereksen kanssa. Kiinalainen lataushybridikatumaasturi vaikuttaa paperilla helposti ohitettavalta uutuudelta, mutta seitsemän paikkaa ja alle 40 000 euron jäävä hinta muuttavat tilanteen päälaelleen. Sähköistä toimintamatkaakin on noin 80 kilometrin verran, joten ”arki sähköllä, viikonloppureissut polttomoottorilla” onnistuu monien elämässä. Tilaa tarvitsevien kannattaa ainakin pitää nimi mielessä.Citroën ë-C3Sähkösitruunasta on puhuttu koko vuosi, mutta nyt ë-C3 on Suomessa! Auto ei peittele hintatietoista rakennettaan, mutta erityisesti You-versiona autossa on hieno vastine rahalle. Tilaakin on käyttökelpoisesti jopa takapenkillä, joten ë-C3:lla on oma lokero jopa ensi vuonna saapuvaan Renault 5:een nähden.Kia EV3Odotettu ”mini-EV9” esittelee uuden 400 voltin etuvetoversion E-GMP:stä. Jämäkkä B-segmentin sähköcrosseri on mietitty kokonaisuus, jossa on hieno tasapaino sähköominaisuuksien, ovelasti toteutettujen tilojen ja hinnan suhteen. Malliston aloituskynnys on alle 38 000 euroa ja hulvattoman yli 600 kilometrin toimintamatkan isoakkuversionkin saa alle 42 000 eurolla. Mieleen tulevat erään tanssituomarin sanat.Mercedes-Benz G 580 EQSähkö-G ei ehkä ensimmäisenä asetu samalle viivalle Suzuki Swiftin ja Citroën ë-C3:n kanssa, mutta malta hetki. Auto pärjäsi ehkä odotettuakin paremmin kollegaraadin mielipiteissä, ja sähköversio laskee G-malliston aloituskynnystä noin 50 000 eurolla! Vain puuttuva vetokyky ja nollaan jäävä kattokuorma sotkevat auton työkalukäyttöä, mikä on kuitenkin G:n alkuperäinen suunnitteluperuste.Polestar 4”Takaikkunaton” Polestar 4 on saanut paljon huomiota, mutta kiinteän kuoren alla piilee hyvin toteutettu premium-luokan sähkö-GT. Jousitus ja äänieristys ihastuttivat jo ensikoeajossa, ja nyt autoon on saatu julkaisuversiossa Polestarilta odotettava urheiluhenkinen ajettavuuskin. Kyllä kiitos.Dacia DusterUpouusi Duster näyttää hyvältä, mutta se on säilyttänyt silti auton vaatimattoman luonteen. Segmenttinsä maastokyvykkäin kulkija ei aiheuta naapurikateutta, eikä autoa tarvitse pitää kuin kukkaa kämmenellä. Neliveto on yliveto Dusterinkin kohdalla, vaikka ei automaattivaihteiston virkaa ajava etuvetohybridikään ole huono. Eetu Kokkosen valinnatOtan tähän väliin hieman Aaken nostoista poikkeavan taktiikan, ja koska olen jo ääneni ehdokkaille jakanut, niin paljastan mitä ehdokkaita oikein äänestin finaaliin. Tässä vielä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n perusteet finalistien valintaan.” Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.”Citroën ë-C3Pieni sähkö-Citroen oli varmasti Vuoden Auto Suomessa -koeajopäivän ylivoimaisesti suosituimpia autoja, eikä ihme. ë-C3 avaa vihdoin pelin oikeasti edullisten ja samaan aikaan autoina varteenotettavien sähköautojen kilpailussa. Siinä jo hyvät lähtökohdat finaaliin.Dacia DusterDuster muuttui ulkoisesti varsin radikaalisti, mutta tuntuu silti yhä rehdisti tehdyltä halpa-autolta hyvässä ja pahassa. Voimalinjat tuntuvat yhä karkeilta, ja laatuvaikutelma on korkeintaan kohtuullista. Kuitenkin uusi, varsin hyvällä maavaralla varustettu, järkevän kokoinen nelivetoinen katumaasturi alle 30 000 euron on sellainen yhdistelmä, jolla ei oman logiikkani mukaan vain voi jäädä tänä päivänä finaalin ulkopuolelle – vaikkei tarjolla olekaan ladattavia voimalinjoja.Kia EV3Lyhyen testikierroksen perusteella Kia EV3 ei tunnu radikaalisti merkittävän erilaiselle verrattuna Kia Niroon ja Hyundai Konaan. Ne kuitenkin sattuvat olemaan edellisten vuosien voittajat kyseisessä Vuoden Auto Suomessa -kisassa, joten resepti lienee toimiva, etenkin kun siihen lisätään aiempaa kyvykkäämpi sähkövoimalinja isommilla akuilla ja tehokkaammalla latauksella.Peugeot E-5008/5008Eurooppalainen 7-paikkainen sähköauto reilulla 50 000 eurolla on sellainen yhdistelmä, jota ei ole aiemmin Suomessa ollut tarjolla. Joissain malleissa leijonakeulat ovat kompastelleet tehottoman tilankäytön kanssa, mutta kun tilaa on tarpeeksi, on sitä vara myös käyttää hieman tehottomammin.Polestar 4Ei paljoa lisättävää Aaken kommentteihin samasta autosta. Lyhyen testin perusteella alusta ja voimalinja toimivat juuri niin kuin GT-autolta toivoisi. Rahalle voidaan katsoa saatavan vastinetta, kun katsoo minkä verran tehoa ja autoa edullisimmillaan alle 65 000 euron saa.Suzuki SwiftOnhan Swift pieni ja vanhahtava, ja manuaali-ilmastointi vuonna 2024, ihan oikeastiko? Kuitenkin kun tunnottomaan kytkinpolkimeen pääsee sinuiksi, Swift istuu käteen äärettömän helposti, ja siinä on tarjolla kaikki tavallisen auton peruspalikat erittäin fiksuun hintaan, jopa nelivetoisena! Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 14.11.2024 Yleinen Pureeko kiinalaisten sähköautojen rangaistustullit? Markkinaosuus pienentyi Euroopassa jälleen 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Yleinen Autoala esittää 1 500–2 500 euron romutuspalkkiota autokaupan vauhdittamiseksi 27.10.2024 Autonäyttely Pitäkää bändinne, nyt paluuvuorossa on Renault Twingo! 26.10.2024 Sähköautot Retrofuturistinen jakelupaku: Renault Estafette yhdistää Traficin kyvyt Clion ketteryyteen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä