7.4.2023 Autoilu Vuosi 2025 tuo sähköautojen pikalatausta 60 km välein valtaväylille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija: ”Suuren mittakaavan latausruuhkia ei ole päässyt syntymään.” Valtaosa Suomen 2,8 miljoonasta henkilöautosta on polttomoottorikäyttöisiä. Vaikka sähköautoa on mahdollista julkisten latauspaikkojen lisäksi ladata vaikka oman kodin läheisyydessä pysäköintipaikalla, ”on selvää, että laajamittainen autojen sähköistyminen edellyttää tämän ns. peruslatauksen lisäksi täydennystä julkisten latauspaikkojen muodossa, koska silloin auton käytettävyys pidemmilläkin matkoilla paranee.”Järkeenkäypä kiteytys löytyy VTT:ssä vuonna 2021 laaditusta muistiosta.Ja kuten muistiossa todetaan, merkittävä osa autoilijoista ei asu omakoti-, rivi- tai kerrostalossa, joissa omalla pysäköintipaikalla edes olisi mahdollista toteuttaa ratkaisu oman auton peruslataukseen.”Tulevaisuudessa myös näiden autoilijoiden tulisi voida valita sähköauto, jotta sähköistyminen etenisi toivotulla nopeudella”, VTT:n Arviot eri toimien vaikutuksista tieliikenteen hiilidioksidipäästöihin -muistiossa todetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteiden kunnianhimo vs. arjen realiteetitKuten Moottori aiemmin on kertonut, Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on eritelty eri keinoja, joilla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen.Liikenne sähköistyy yhä rivakammin Suomessakin. Vaikka käyttövoimamurros jyllää, on ylivoimainen valtaosa Suomen teillä liikkuvista noin 2,8 miljoonasta henkilöautosta on yhä polttomoottorikäyttöisiä ja etenevät fossiilisten polttoaineiden voimin.Sähköistymisen pitkä takamatkaFossiilittoman liikenteen tiekartassa linjattujen kansallisten tavoitteiden mukaisesti Suomessa tulisi vuonna 2030 olla käytössä jo 700 000 ladattavaa autoa, joista vähintään puolet olisi täyssähköautoja. Vuonna 2030 pitäisi myös löytyä jokaiselle täyssähköautolle latauspiste myös yön yli tapahtuvaan lataukseen.Viime vuoden lopussa Suomessa oli 148 928 ladattavaa henkilöautoa, joista täyssähköautoja oli 44 889 – matkaa vuoden 2030 tavoitteisiin eli vähintään 350 000 sähköautoon riittää.Henkilöautojen osalta edetään hyvinErikoistutkija Marko Paakkinen VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimistä on optimistinen ladattavien henkilöautojen suhteen.Suomella on Paakkisen mukaan hyvät mahdollisuudet pysyä tavoitteissa, jos ennakoidaan asioita riittävän hyvin.– Henkilöautojen latausinfran osalta tavoitteiden saavuttaminen etenee hyvin, mutta raskaan liikenteen osalta vaatii lisää toimenpiteitä.Paakkinen vertaa, että suhteutettuna ladattavien autojen autokantaan Suomen tilanne on melko hyvä henkilöautojen osalta.– Olemme muun muassa Norjaa edellä latauspisteiden määrässä per täyssähköauto, ja sen huomaa esimerkiksi loma-aikojen ruuhkissa – varsinaisia suuren mittakaavan latausruuhkia ei ole päässyt syntymään, Paakkinen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorttimaksamista ja sähkövarmuuttaLiikenne- ja viestintäministeriön neuvotteleva virkamies Tuuli Ojala linjasi lokakuussa 2022 jakeluinfraa koskevassa tilaisuudessa, että on varmistettava, että latausinfraa saadaan kaikkialle Suomeen ja toisaalta vältetään latausruuhkaa päätieverkon kaikkein liikennöidyimmillä alueilla.Hän myös kertoi viranomaisille tulleesta kansalaispalautteesta, jonka mukaan latauksen korttimaksaminen on vahva toive.– Tämän lisäksi myös muita maksutapoja täytyy kehittää. On hyvä myös muistaa, että maksukortin käyttömahdollisuus ainakin tehokkaamman latauksen latauspisteillä on osavaatimus myös EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin ns. AFIR-asetusehdotuksessa.Sähköä riittää kyllä!Sähkön riittävyys ei tuota liikenneministeriön Tuuli Ojalan mukaan ongelmaa.– Sähköisen liikenteen osuus ei tule olemaan kuin joitakin prosentteja Suomen sähkön kulutuksesta vuonna 2030, joten ei huolta, että liikenteen tarvitsema sähkö aiheuttaisi ongelmia Suomen sähkövarmuudelle, kun ajoitetaan latausta edullisten sähkön tunneilla ja tasataan kuormitushuippuja, Ojala toteaa.Ja kuten Moottori vastikään uutisoi, Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun AFIR-asetuksesta, jolla pyritään kohentamaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä.Sopu vahvistetaan vielä ministerineuvoston kokouksessa.Suomi haluaa olla ehdottomassa eturivissä, kertoi liikenne- ja viestintäministeriö 29.3.Ulostulon mukaan ”Jotta julkisen latauksen tarpeet voitaisi täyttää muuallakin kuin pääteiden varsilla, asetetaan ohjelmassa tulevaa AFIR-asetusta tiukemmat tavoitteet. Tällä pyritään varmistamaan, että latausinfraa rakentuu kaikkialle Suomeen.” Kotitalouksilla kaksi ongelmaa Kiinnostusta sähköautoiluun on, mutta on ratkaistavia ongelmiakin. Tavallisen suomalaisen yksityisautoilijan ja kotitalouden kannalta niitä on kaksi. Miten rahoittaa polttomoottoriautoja vielä selvästi kalliimman sähköauton hankinta tilanteessa, jossa käytettyjen sähköautojen markkinat ovat vielä kehittymättömät ja tarjonta niukkaa. Toinen ratkaistava asia on latausinfran riittävyys. Kuten VTT:n muistiokin toteaa lataus- ja jakeluasemaverkon kattavuuden ja tiheyden lisääminen myötävaikuttaa positiivisesti ennakoitujen sähköautomäärien toteutumiseen. Ja toisin päin: ”Vastaavasti jos autoilijat kokevat epävarmuutta käyttövoimien saatavuudessa, he todennäköisemmin pitäytyvät vanhoissa ja tavanmukaisissa, koska niiden saatavuus on taattua.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU:n kovat tavoitteetEuroopan unioni on päivittämässä vähäpäästöisten ajoneuvojen tankkaus-/latausinfrastruktuuria koskevaa direktiiviä (AFI, 2014/94/EU).Parhaillaan käytävissä AFIR-neuvotteluissa komissio, parlamentti ja jäsenvaltiot keskustelevat lopullisen asetuksen sisällöstä. Komissio ja parlamentti ovat antaneet omat ehdotuksensa, jotka poikkeavat toisistaan. Parlamentin ehdotuksessa peräänkuulutetaan kunnianhimoisempia vaatimuksia asetukseen.Direktiivi on tarkoitus muuttaa asetukseksi, jolloin sitä tulisi soveltaa jäsenmaissa sellaisenaan. Voimaan tullessaan se määrittää kaikille jäsenmaille yhteiset suuntaviivat suurteholatauksen ja latauskenttien suhteen.Kansalliset minimitavoitteet latausinfrastruktuurin osalta tarkoittavat, että kunkin jäsenmaan tulee esittää vuoteen 2024 mennessä suunnitelma, jolla se pääsee tavoitteisiin.Parlamentin kannan mukaan EU:n pääteillä on oltava ainakin yksi henkilöautojen sähkölatauspiste 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä. Moottori käsitteli aihetta aiemmin artikkelissa otsikolla Sähköautojen latauspisteitä lisättävä rivakammin EU:n pääteille – vaativat mepit.Latauskenttä 60 kilometrin väleinEU-tavoitteet ja lainsäädäntö ohjaa kohti suuria latauskenttiä ja suurteholatausta. Maan valtaväylien varrella tulisi rakentaa jo vuoteen 2025 mennessä sähköhenkilöautoille latauskentät 60 kilometrin välein. Latauskentän yhteiseksi tehoksi on määritelty vähintään 300 kW, ja ainakin yhdeltä latausasemalta ulos vähintään 150 kW. Latauskentillä tarkoitetaan aluetta, jolla on useita latausasemia.Ja vuoteen 2030 mennessä latauskentän vaatimukset nousevat kaksinkertaisiksi: vähintään 600 kW ja ainakin kahdelta latausasemalta ulos vähintään 150 kW.Nämä valtaväylät ovat osa Euroopan laajuista ns. TENT-T verkostoa, joka koostuu kahdesta tasosta: vuoteen 2030 mennessä rakennettavasta ydinverkosta ja vuoteen 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta verkosta.Sääntöihin on poikkeuksia syrjäseutuja ja harvaan liikennöityjä teitä varten: jos tiellä mitataan alle 1 500 autoa päivässä, sille voi anoa poikkeuksellista 100 kilometrin vähimmäisetäisyyttä.Henkilöautojen lataus eri tieverkkojen mukaisesti:TEN-T ydinverkkoVuonna 2025 – Latauskentät max. 60 km välein, kentän yhteisteho vähintään 300 kW, ainakin yhdeltä latausasemalta ulos vähintään 150 kW Vuonna 2030 – Latauskentät max. 60 km välein, kentän yhteisteho vähintään 600 kW, ainakin kahdelta latausasemalta ulos vähintään 150 kWTEN-T kattava verkkoVuonna 2030 – Latauskentät max. 60 km välein, kentän yhteisteho vähintään 300 kW, ainakin yhdeltä latausasemalta ulos vähintään 150 kW Vuonna 2035 – Latauskentät max. 60 km välein, kentän yhteisteho vähintään 600 kW, ainakin kahdelta latausasemalta ulos vähintään 150 kWMuutJäsenmaiden rajoilla varmistettava, ettei 60 km etäisyys latauskenttien välillä TEN-T-verkostossa ylity Jokaista alueelle rekisteröityä täyssähköautoa kohden on kyseisen alueen tarjottava vähintään 1 kW edestä julkista lataustehoa latausasemiensa kautta Vastaava lukema hybridiautoille (PHEV) on 0,66 kW. Tilanne tarkistetaan aina vuoden lopullaTeksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: VTT / Arviot eri toimien vaikutuksista tieliikenteen hiilidioksidipäästöihin -muistio, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2022, Valtioneuvosto / Fossiilittoman liikenteen tiekartta, liikenne- ja viestintäministeriö / jakeluinfraohjelmaluonnos, Väylävirasto / Euroopan laajuinen liikenneverkko TEN-T Korjattu 8.4. klo 10.33 täyssähköautojen lukumäärä 44 88 = 44 889.a:6:{i:0;s:6:"108520";i:1;s:6:"111176";i:2;s:6:"110953";i:3;s:6:"131703";i:4;s:6:"103929";i:5;s:6:"133420";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa