21.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: paljonko sähköauton kulutus kasvaa moottoritiellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori- ja maantieajoa yhdistänyt reissu antoi tilaisuuden tutkia kulutusta. Moottoritieajon vaikutuksesta sähköauton toimintamatkaan puhutaan paljon. Ja tottahan se on, että auton etenmistä haittaavat ajovastukset kasvavat rajusti nopeuden noustessa maantievauhdeista moottoritietahtiin. Polttomoottoriautossa muutosta peittää moottorin hyötysuhde, joka paranee kuormituksen kasvaessa. Sähköautossa taas sähkömoottorin pyörintänopeuden myötä hyötysuhde saattaa jopa laskea – tosin ei koskaan niin alas, mihin polttomoottori parhaimmillaankaan pääsee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaloon ja takaisinMutta miten Hyundain kulutus muuttuu, kun maaseudulta poiketaan moottoritielle? Ylimääräinen reissu Saloon tarjosi loistavat mahdollisuudet tutkia tilannetta: menomatka alkoi Moottorin toimituksesta Vantaalta kohti 110-tietä, josta poikettiin tietä 280 kohti Someroa ja sieltä 52-tietä Saloon.Koehetkellä sää helli testaamista. Ulkona oli miellyttävät 22 astetta, mutta aurinko paistoi vain heikosti. Valtaosan ajasta Hyundain ajotietokone ilmoittikin lämmitys- ja ilmastointijärjestelmän sähkönkulutukseksi pyöreät nolla wattia.Menomatka sujui perustaloudellisesti rullaillen. Kokenut kuljettaja osaa nostaa Ioniqin kaasupolkimen varhain, parhaimmillaan loivassa mäessä vapaamatkustajana voi edetä toista kilometriä.Pihiä menoaLopputuloksena 132 kilometrin ajelun jälkeen keskikulutus näytti 11,5 kilowattituntia sataa kilometriä kohden – edelleen jaksamme hämmästellä Hyundain matalaa kulutusta. Tällä kulutuksella Hyundai Ioniq Electric voisi edetä jopa 240 kilometriä yhdellä latauksella.Vaikka akkua olikin lähes puolet jäljellä, ennakoitiin tulevan moottoritiesiirtymän kulutusta lataamalla autoa ABC Piihovilla Charge&Drive -palvelun laturilla 17 minuutin ajan. Se riitti 13 kilowattitunnin lataamiseen, eli akku näytti taas 83 prosenttia.Moottoritiellä odotettu nousuAjotietokone nollattiin heti ajonopeuden noustua GPS:n varmistamaan 120 kilometriin tunnissa. Tätä ylläpidettiin E18-moottoritien tunneleiden ja muiden rajoitusten rajoissa kehä 3:n alkuun asti.Kun 120 km/h -nopeusrajoitusalue sitten päättyi, kertoi ajotietokone sähkönkulutukseksi 18,6 kWh/100 km. Tällä kulutuksella Ioniqin akusto tyhjenisi jo 150 kilometrin matkalla. Toisin sanoen moottoritieajo kuluttaa noin 60 prosenttia maantieajoa enemmän. Kulutuslisästä huolimatta on todettava myös 18,6 kilowattitunnin sataa kilometriä kohden olevan hyvin alhainen lukema sähköautolle tällä keskinopeudella.Pitkää matkaa sähköautolla taittavalla onkin edessään melkoinen matematiikka: millä ajonopeudella matka taittuu kaikista nopeiten niin, että reitille sattuvalta pikalatausverkostakin saadaan kaikki irti.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta