23.12.2017 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: tahmaista ja rivakkaa kyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton akkujen lataaminen on aika ajoin työlästä ja ikävää. Tässä suhteessa sähköautoilun arki ei tee poikkeusta edes nykyaikaisen Hyundai Ioniq Electricin kohdalla. Joulukuun pakkasilla latausjohto kohmettuu hankalasti käsiteltäväksi. Likaisen latausjohtohässäkän kanssa vänkääminen turhauttaa.Ikäväkseni mittaristo kertoo, ettei auto ole öisen lataussession jälkeen ehtinyt latautua täyteen. Oma moka: unohdin ajoissa kytkeä latausjohdon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivä ja mieli valkenevatMutta sitten päivä valkenee – konkreettisesti ja kuvaannollisesti. Sähköauto käynnistyy äkäisen pakkasyön jäljiltä ongelmitta. Auton sisätilat ovat miellyttävät ja tuulilasi valmiiksi kirkas kiitos ajastetun lämmityksen. Ajastus onnistuu, kun auto on johdon päässä eli latauksessa.Latauksen vaivalloisuus unohtuu, kun ehdin ensimmäisiin taajaman liikennevaloihin. Muuta liikennevirtaa ennakoimalla auton voi seisauttaa näppärästi niin sanotulla hyötyjarrutuksella, jossa ratin takaisilla vivuilla voi valita mieleisensä jarrutustehon – jarrupolkimella ei jalkaa tarvitse juuri käyttää. Auton mittaristosta voi seurata kuinka sähköajon toimintamatka ei hupene: mittaristo ennustaa peräti lisäkilometrejä.Rivakkaa menoaJa kun aamuinen työmatka vie moottoritielle, tulevat esiin uusia ilonaiheita ja sähköauton eittämättömiä vahvuuksia.Hyundai Ioniq Electricillä ajaminen on parhaimmillaan erittäin nautinnollista: vaivatonta, äänetöntä ja rivakkaa. Vaihdan ajoasetuksen ecolta normalin yli sportille kun odotan viimeisissä liikennevaloissa ennen moottoritien ramppia.Muuhun liikennevirtaan yhtyminen käy helposti, sillä auto ampaisee seisoviltaan rivakasti vauhtiin. Alkukiihdytys sujuu niin kerkeästi, että takaa tulleen taksiautoilijan on ihan pakko myöhemmin moottoritiellä liimautua konttiin kiinni vain nähdäkseen mistä automerkistä ja -mallista on kyse – ja kuten arvata saattaa, ohittaa korskeasti heti tilaisuuden tullen. Jätetään taksiautoilijan oma automerkki kertomatta.Peltipoliiseja ennakoidenVaikka Ioniq Eletricin huippunopeus on vain 165 kilometriä tunnissa, ovat sen arkiajossa tarpeelliset kiihtyvyysominaisuudet riittävät ja vakuuttavat. Sähkömoottorissa on tehoa 88 kilowatin eli 120 hevosvoiman verran. Sport-asetus tuo kuskin käyttöön 30 newtonmetrin verran lisävääntöä. Tällöin maksimaalinen vääntö on 295 newtonmetriä.Sähköautolla vauhdin kiihtyminen käy portaattomasti ja niin huomaamattomasti, että mittaristoa on tarkkailtava, jottei vahingossa tule ylitettyä sallittua nopeutta ja ikuistetuksi peltipoliisin välähdyksellä.Ilman mittariston kertomaa nopeuden aistii suurpiirteisesti toki auton värinöistä ja rengasäänistä.Mutta siihen on sähköautoilijan tyytyminen, että polttomoottoriajamisen sydänalaa sykähdyttävät ja ajofiilistä luovat pakoäänet ja käyntimurinat ovat toista maailmaa. Vuosi Sähköllä – tästä pääset lukemaan muut pitkän sähköautokoeajon raportit. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti