10.9.2023 Ajoneuvot VW ID. GTI -konsepti: tunnetta ja historiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VW hakee nostetta sähköautoihinsa entistä vahvemmin merkin omasta historiasta. Siksi GTI-brändi valjastetaan myös sähköautojen markkinointiin. Sähköautot yleistyvät, mutta pienempiä ja edullisia sähköautoja ei ole tarjolla liikaa – toisin kuin isompia ja paremman katteen valmistajalla tarjoavia isoja SUVeja.Kun katsotaan VW:n historiaa, siellä on useampikin merkittävä automalli, mutta etenkin Kuplan, Golfin ja Polon merkitys on ollut todella suuri. Kun Eurooppa siirtyi pyörien päälle, VW oli autoistamassa sitä.Ja kun autoilijoille ryhdyttiin tarjoamaan yhä enenevissä määrin urheilullisuutta ja vauhdin huumaa, myös silloin VW oli hereillä synnyttäen GTI-brändin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVW ID. GTI -konseptiNäistä lähtökohdista oli odotettavissa, että GTI-logo siirtyy myös sähköautoihin – etenkin kun polttomoottoreiden aikakausi lähenee loppuaan.GTI on tärkeä osa VW:n historiaa, joten sen valjastaminen sähköautojen markkinointiin on ymmärrettävää. Historia on se, millä VW pystyy kuitenkin erottumaan kiinalaisista kilpailijoista. Tunnettua brändiä on helpompi myydä, ja legendaaristen automallien ja tuotemerkkien avulla voidaan myös uusien ostajien ja kohderyhmien tunteisiin.Ja tunteisiin ID. GTI:llä halutaan luonnollisesti vedota. Kun katsotaan autotehtaiden markkinointi- ja myyntitekstejä, voisi kuvitella, ettei kukaan osta enää autoa rationaalisin perustein. Auto näyttäytyy kaikkialla jonkinlaisena tunne-elämän keskuksena, joka yhdistää ihmisiä ja elämyksiä.Tämä on tietenkin kovin inhimillistä, etenkin kun sähköautot itsessään tarjoavat vähemmän emotianaalisia elämyksiä. Siksi niitä pitää luoda keinotekoisesti. ID. GTI -konseptin keskikonsolista löytyy esim. GTI elämys -kytkin, jonka avulla kuljettaja voi valita haluamansa ajotilan. Asetus säätää mm. sekä jousitusta että ohjausta, mutta myös auton äänimaailmaa.Ajomoodi simuloi jopa vaihteenvaihtokohtia halutun historiallisen GTI-mallin mukaisesti. Esimerkeistä on mainittu kolme eri tilaa: ensimmäinen Golf GTI vuodelta 1976, 16-venttiilinen Golf GTI vuodelta 1986 tai neloskoppaisen Golf GTI:n 25-vuotista taivalta juhlistanut versio. VW itse markkinoi ID. GTI:tä siis nostalgisena aikakoneena.Kuulostaa tietysti hauskalta, mutta samalla voidaan kysyä, eikö sähköautojen myyntiin voisi keksiä muita myyntiargumentteja kuin ne samat iänikuiset, joilla polttomoottoriautoja on aina myyty?ID 2.Ja luonnollisesti Münchenissä oli esillä myös ID. 2:n lähes tuotantovalmis versio eli konseptiauto ID. 2all, johon tutuistumme jo paremmin etukäteen pidetyssä esittelytilaisuudessa. Tuolla autolla VW haluaa muistuttaa, että siltä on tulossa piakkoin pieni sähköauto, jolle on luvattu Saksassa 25 000 euron lähtöhinta. Kyseessä on ensimmäinen sähköiselle MEB-alustalle tehty etuvetoinen malli.Ja luonnollisesti ID. 2 toimii myös ID. GTI:n pohjana.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa