17.3.2023 Ajoneuvot Tätä kaikkea alle 25000 euron Volkswagen ID.2all kertoo tulevasta – ja yhtiöstä auton takana Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.2all on konseptimuotoon puettu kurkistus tulevaan Polo-luokan sähköautoon. Samalla se kertoo VW:n linjamuutoksesta, jossa paluu juurille alkaa ihmisistä. Hampurilaisen konferenssikeskuksen auditoriossa on käynnissä melkoinen näytös. Volkswagenin tärkeimmät mallit ja malliston tähtihetket kiertävät pyöreää lavaa tarkoin jäsennellyssä koreografiassa. Työpöydän ääressä lukulampun valossa kertoja lukee muistelua autoyhtiön juurista, jota rytmitetään ruuduilla näkyvillä nostalgiavärisillä kuvilla perheistä, retkistä, Kuplasta, Kleinbussista, menneiden vuosikymmenten vaatteista ja väreistä. Jos nostalgiaa voisi leikata ja viedä kotiin, olisi sitä riittänyt ruumalaukullinen jokaiselle vieraalle.Lopulta viestistä löytyy sen ydin, jonka tunnistaa sen toisteisuudesta. “Me teemme autoja, mutta Volkswagen on Volkswagen vasta, kun siinä on ihmisiä”. Jäätelötahrat penkeillä ja hiekka jalkamattojen alla mainitaan positiviisina piirteinä, merkkinä eletystä elämästä. VW tulisi varmasti toimeen hyvin erään pesuainevalmistajan ja heidän sloganinsa kanssa. Toinen useasti mainittu kohta on, että Volkswagen haluaa palata rakkauden brändiksi. Ihan totta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet tuuletTuotteiden tasolla Volkswagen haluaa palata kansanautoihin ja sitä heijastavat henkilömuutokset yhtiön kärjessä. Teslaa fanittanut muutosmies Herbert Diess on lähtenyt ja konsernia luotsaa nyt Porschella kannuksensa ansainnut automies Oliver Blume. Volkswagenia kipparoi nuorekkaampi ja avoin Thomas Schäfer, hänen luotsatessa aiemmin Škodaa. Kansanautoja tavoitellaan tuomalla päivän uutuus tuotantoon alle 25 000 euron hintaluokkaan ja Schäferin mukaan työ jatkuu, haasteista huolimatta, alle 20 000 euron sähköauton parissa. Thomas Schäfer esiintyy vielä Diessiäkin rennommin saksalaiseksi autojohtajaksi.Myös muotoilupuolella ovi on käynyt, sillä Jozef Kabaňin ID.Life-konsepti on muisto vain. Volkswagenin muotokielen kolmesta teesistä puhuu nyt kuusi viikkoa sitten päämuotoilijana aloittanut Andreas Mindt. Volkswagenin tulee henkiä vakautta, tykättävyyttä ja innokkuutta. Vakaus esiintyy mittasuhteissa, kuten leveässä perässä. Sitä on myös suora ikkunalinja ja mielenkiintoista kyllä Golf 7:sta lainattu C-pilari. Mindt työskenteli Volkswagenilla myös ensimmäisen Tiguanin ja Golf 7:n parissa, joten viittaus omiin töihin tulee luontaisesti. Sukunäkö alkaa takaovien ja takalasin välistä.Tykättävyys esiintyy lempeässä keulailmeessä. Mindtin mukaan myös kultainen leikkaus tulkitaan miellyttäväksi ja siksi ID.2allin ikkunalinjan alapuolinen pokaus noudattaa tätä taiteen sääntöä. Innokkuus tai jännittävyys on Volkswagenin salainen ainesosa ja sitä on ripoteltu urheilullisen olemuksen, sisustamateriaalien ja konepellin toteutukseen. Erityisenä yksityiskohtana tästä jännittävyydestä päämuotoilija nostaa esiin sisustassa esiintyvän VW-logoisen ajotilarullan, jota luonnehditaan odottamattoman laadukkaaksi. Muuten sisustassa on keksitty äänenvoimakkuuden säätö rullalla ja painikkeita lämmityslaitteelle. Tietoviihdejärjestelmästä löytyy sinne tänne sijoiteltavia tarroja sekä häpeilemättömiä retroteemoja.Ylipäätään Volkswagen tuntuu etsivän tietä eteenpäin menneisyytensä kautta ja tekevän jo nyt pesäeroa ID.3:n ja ID.4:n kaltaisten autojen esittelemään aikakauteen. Vain ID. Buzz tuntuu selvinneen merkin omasta syynistä puhtain paperein.Iideetä kaikilleSininen Volkswagen ID.2all (lausutaan “ID to all”, iideetä kaikille) ilmestyy lavalle kuin toteuttamaan nämä visiot samantien. Polon näköinen ja kokoinen sähköauto on selkeä uusi alku futurististen muumikeulojen joukossa. Polo on ollut tavoitteena myös hinnassa, mutta sähköauton kerrotaan olevan sisätiloiltaan Golfin tasoa. Golf on läsnä myös C-pilarin, eli takaovien ja takalasin välisessä muodossa, mutta tätä >>-taitosta nähtäneen jatkossa myös muissa Volkswageneissa.Virallisesti ID.2allin mitat ovat 4 050 mm pituutta, 1 812 mm leveyttä, 1 530 mm korkeutta ja akseliväli on kompakti 2 600 mm. Tavaratilaa on VW:n mukaan 490 litrasta aina 1 330 litraan. Myös etumatkustajan selkänoja on käännettävissä tasaiseksi. Pinnan alta paljastuu MEB-perusrakenteen uusi MEB Entry -versio. Jako on tuttu polttomoottoripuolelta, jossa muun muassa Polo luottaa MQB-rakenteen kompaktiautojen A0-versioon. Käytännössä perusrakenteen mielenkiintoisin puoli on sen etuvetoisuus, sillä MEB-autot ovat tähän asti olleet takavetopohjaisia. Keulalla on 166 kW (226 hv) sähkömoottori, joka jaksaa liikuttaa auton alle 7 sekunnissa 0–100 km/h. Volkswagen ei ollut valmis puhumaan auton akkukoosta tässä vaiheessa, mutta WLTP-toimintamatkaksi on arvioitu 450 kilometriä yhdellä latauksella. Pikalatauksen huipputeho on 125 kW ja 10–80% lataus vie noin 20 minuuttia. Type 2 -latauksen huipputehoksi kerrotaan 11 kW.Kuudessa viikossa syntynyt konseptiauto rauhoitettiin kansainvälisen toimittajajoukon koskettelulta, eikä sen sisätiloja saanut kuvata ikkunankaan läpi. Kiire näkyy myös latausluukun puuttumisena.Luonnoskuvissa esiintyy laadukkaammalta vaikuttava tulkinta kahden näytön kojelaudasta. Kojelaudan näyttö on kooltaan 12,9 tuumaa ja mittaristonäyttö 10,9 tuumaa. Yksinkertaistettu ohjauspyörä ja kojelaudan lämmityspainikkeet äänenvoimakkuusrullalla kruunaavat ergonomian. Autossa on lisäksi yhteensä neljä langatonta latausalustaa älypuhelimille ja ne kaikki tarraavat puhelimeen magneeteilla.Markkinoille 2025Vuonna 2025 markkinoille saapuva Volkswagen ID.2 on hinnoiteltu alle 25 000 euron, joskin kysymysmerkkinä on vielä, esiintyvätkö kaikki mainitut lukuarvot samassa autossa, vai koostuuko mallisto alle 25 000 euron aloitusmallista ja esimerkiksi isompiakkuisesta mallista, jolla pääsee 450 kilometriä yhdellä latauksella.Volkswagen aikoo esitellä 2026 mennessä kymmenen sähköautomallia ja malliversiota. Yhtiö arvioi, että sen myynnistä 80% on täyssähkömalleja samana vuonna. Kyseessä on kymmenen prosenttiyksikön nosto aiempaan ennusteeseen verrattuna, joten luotto sähköistymiseen on vahva. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja VolkswagenMuokattu 22.3.2023: poistettu maininta ovien lukumäärästäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen