17.3.2023

Tätä kaikkea alle 25000 euron Volkswagen ID.2all kertoo tulevasta – ja yhtiöstä auton takana

Kuva Aake Kinnunen
Volkswagen ID.2all tilaisuus VW ID.2

Volkswagen ID.2all on konseptimuotoon puettu kurkistus tulevaan Polo-luokan sähköautoon. Samalla se kertoo VW:n linjamuutoksesta, jossa paluu juurille alkaa ihmisistä.

Hampurilaisen konferenssikeskuksen auditoriossa on käynnissä melkoinen näytös. Volkswagenin tärkeimmät mallit ja malliston tähtihetket kiertävät pyöreää lavaa tarkoin jäsennellyssä koreografiassa. Työpöydän ääressä lukulampun valossa kertoja lukee muistelua autoyhtiön juurista, jota rytmitetään ruuduilla näkyvillä nostalgiavärisillä kuvilla perheistä, retkistä, Kuplasta, Kleinbussista, menneiden vuosikymmenten vaatteista ja väreistä. Jos nostalgiaa voisi leikata ja viedä kotiin, olisi sitä riittänyt ruumalaukullinen jokaiselle vieraalle.

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW nostalgia

Lopulta viestistä löytyy sen ydin, jonka tunnistaa sen toisteisuudesta. “Me teemme autoja, mutta Volkswagen on Volkswagen vasta, kun siinä on ihmisiä”. Jäätelötahrat penkeillä ja hiekka jalkamattojen alla mainitaan positiviisina piirteinä, merkkinä eletystä elämästä. VW tulisi varmasti toimeen hyvin erään pesuainevalmistajan ja heidän sloganinsa kanssa. Toinen useasti mainittu kohta on, että Volkswagen haluaa palata rakkauden brändiksi. Ihan totta.

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW nostalgia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet tuulet

Tuotteiden tasolla Volkswagen haluaa palata kansanautoihin ja sitä heijastavat henkilömuutokset yhtiön kärjessä. Teslaa fanittanut muutosmies Herbert Diess on lähtenyt ja konsernia luotsaa nyt Porschella kannuksensa ansainnut automies Oliver Blume. Volkswagenia kipparoi nuorekkaampi ja avoin Thomas Schäfer, hänen luotsatessa aiemmin Škodaa. Kansanautoja tavoitellaan tuomalla päivän uutuus tuotantoon alle 25 000 euron hintaluokkaan ja Schäferin mukaan työ jatkuu, haasteista huolimatta, alle 20 000 euron sähköauton parissa. 

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW nostalgia
Thomas Schäfer esiintyy vielä Diessiäkin rennommin saksalaiseksi autojohtajaksi.

Myös muotoilupuolella ovi on käynyt, sillä Jozef Kabaňin ID.Life-konsepti on muisto vain. Volkswagenin muotokielen kolmesta teesistä puhuu nyt kuusi viikkoa sitten päämuotoilijana aloittanut Andreas Mindt. Volkswagenin tulee henkiä vakautta, tykättävyyttä ja innokkuutta. Vakaus esiintyy mittasuhteissa, kuten leveässä perässä. Sitä on myös suora ikkunalinja ja mielenkiintoista kyllä Golf 7:sta lainattu C-pilari. Mindt työskenteli Volkswagenilla myös ensimmäisen Tiguanin ja Golf 7:n parissa, joten viittaus omiin töihin tulee luontaisesti. 

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW nostalgia
Sukunäkö alkaa takaovien ja takalasin välistä.

Tykättävyys esiintyy lempeässä keulailmeessä. Mindtin mukaan myös kultainen leikkaus tulkitaan miellyttäväksi ja siksi ID.2allin ikkunalinjan alapuolinen pokaus noudattaa tätä taiteen sääntöä. 

Innokkuus tai jännittävyys on Volkswagenin salainen ainesosa ja sitä on ripoteltu urheilullisen olemuksen, sisustamateriaalien ja konepellin toteutukseen. Erityisenä yksityiskohtana tästä jännittävyydestä päämuotoilija nostaa esiin sisustassa esiintyvän VW-logoisen ajotilarullan, jota luonnehditaan odottamattoman laadukkaaksi.  Muuten sisustassa on keksitty äänenvoimakkuuden säätö rullalla ja painikkeita lämmityslaitteelle. Tietoviihdejärjestelmästä löytyy sinne tänne sijoiteltavia tarroja sekä häpeilemättömiä retroteemoja.

Ylipäätään Volkswagen tuntuu etsivän tietä eteenpäin menneisyytensä kautta ja tekevän jo nyt pesäeroa ID.3:n ja ID.4:n kaltaisten autojen esittelemään aikakauteen. Vain ID. Buzz tuntuu selvinneen merkin omasta syynistä puhtain paperein.

Iideetä kaikille

Sininen Volkswagen ID.2all (lausutaan “ID to all”, iideetä kaikille) ilmestyy lavalle kuin toteuttamaan nämä visiot samantien. Polon näköinen ja kokoinen sähköauto on selkeä uusi alku futurististen muumikeulojen joukossa. Polo on ollut tavoitteena myös hinnassa, mutta sähköauton kerrotaan olevan sisätiloiltaan Golfin tasoa. Golf on läsnä myös C-pilarin, eli takaovien ja takalasin välisessä muodossa, mutta tätä >>-taitosta nähtäneen jatkossa myös muissa Volkswageneissa.

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW ID.2

Virallisesti ID.2allin mitat ovat 4 050 mm pituutta, 1 812 mm leveyttä, 1 530 mm korkeutta ja akseliväli on kompakti 2 600 mm. Tavaratilaa on VW:n mukaan 490 litrasta aina 1 330 litraan. Myös etumatkustajan selkänoja on käännettävissä tasaiseksi. 

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW ID.2

Pinnan alta paljastuu MEB-perusrakenteen uusi MEB Entry -versio. Jako on tuttu polttomoottoripuolelta, jossa muun muassa Polo luottaa MQB-rakenteen kompaktiautojen A0-versioon. Käytännössä perusrakenteen mielenkiintoisin puoli on sen etuvetoisuus, sillä MEB-autot ovat tähän asti olleet takavetopohjaisia. Keulalla on 166 kW (226 hv) sähkömoottori, joka jaksaa liikuttaa auton alle 7 sekunnissa 0–100 km/h. 

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW ID.2

Volkswagen ei ollut valmis puhumaan auton akkukoosta tässä vaiheessa, mutta WLTP-toimintamatkaksi on arvioitu 450 kilometriä yhdellä latauksella. Pikalatauksen huipputeho on 125 kW ja 10–80% lataus vie noin 20 minuuttia. Type 2 -latauksen huipputehoksi kerrotaan 11 kW.

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW ID.2

Kuudessa viikossa syntynyt konseptiauto rauhoitettiin kansainvälisen toimittajajoukon koskettelulta, eikä sen sisätiloja saanut kuvata ikkunankaan läpi. Kiire näkyy myös latausluukun puuttumisena.

Luonnoskuvissa esiintyy laadukkaammalta vaikuttava tulkinta kahden näytön kojelaudasta. Kojelaudan näyttö on kooltaan 12,9 tuumaa ja mittaristonäyttö 10,9 tuumaa. Yksinkertaistettu ohjauspyörä ja kojelaudan lämmityspainikkeet äänenvoimakkuusrullalla kruunaavat ergonomian. Autossa on lisäksi yhteensä neljä langatonta latausalustaa älypuhelimille ja ne kaikki tarraavat puhelimeen magneeteilla.

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW ID.2

Markkinoille 2025

Vuonna 2025 markkinoille saapuva Volkswagen ID.2 on hinnoiteltu alle 25 000 euron, joskin kysymysmerkkinä on vielä, esiintyvätkö kaikki mainitut lukuarvot samassa autossa, vai koostuuko mallisto alle 25 000 euron aloitusmallista ja esimerkiksi isompiakkuisesta mallista, jolla pääsee 450 kilometriä yhdellä latauksella.

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW ID.2

Volkswagen aikoo esitellä 2026 mennessä kymmenen sähköautomallia ja malliversiota. Yhtiö arvioi, että sen myynnistä 80% on täyssähkömalleja samana vuonna. Kyseessä on kymmenen prosenttiyksikön nosto aiempaan ennusteeseen verrattuna, joten luotto sähköistymiseen on vahva.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Volkswagen

Muokattu 22.3.2023: poistettu maininta ovien lukumäärästä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat