17.3.2023 Ajoneuvot Tätä kaikkea alle 25000 euron Volkswagen ID.2all kertoo tulevasta – ja yhtiöstä auton takana Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.2all on konseptimuotoon puettu kurkistus tulevaan Polo-luokan sähköautoon. Samalla se kertoo VW:n linjamuutoksesta, jossa paluu juurille alkaa ihmisistä. Hampurilaisen konferenssikeskuksen auditoriossa on käynnissä melkoinen näytös. Volkswagenin tärkeimmät mallit ja malliston tähtihetket kiertävät pyöreää lavaa tarkoin jäsennellyssä koreografiassa. Työpöydän ääressä lukulampun valossa kertoja lukee muistelua autoyhtiön juurista, jota rytmitetään ruuduilla näkyvillä nostalgiavärisillä kuvilla perheistä, retkistä, Kuplasta, Kleinbussista, menneiden vuosikymmenten vaatteista ja väreistä. Jos nostalgiaa voisi leikata ja viedä kotiin, olisi sitä riittänyt ruumalaukullinen jokaiselle vieraalle.Lopulta viestistä löytyy sen ydin, jonka tunnistaa sen toisteisuudesta. “Me teemme autoja, mutta Volkswagen on Volkswagen vasta, kun siinä on ihmisiä”. Jäätelötahrat penkeillä ja hiekka jalkamattojen alla mainitaan positiviisina piirteinä, merkkinä eletystä elämästä. VW tulisi varmasti toimeen hyvin erään pesuainevalmistajan ja heidän sloganinsa kanssa. Toinen useasti mainittu kohta on, että Volkswagen haluaa palata rakkauden brändiksi. Ihan totta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet tuuletTuotteiden tasolla Volkswagen haluaa palata kansanautoihin ja sitä heijastavat henkilömuutokset yhtiön kärjessä. Teslaa fanittanut muutosmies Herbert Diess on lähtenyt ja konsernia luotsaa nyt Porschella kannuksensa ansainnut automies Oliver Blume. Volkswagenia kipparoi nuorekkaampi ja avoin Thomas Schäfer, hänen luotsatessa aiemmin Škodaa. Kansanautoja tavoitellaan tuomalla päivän uutuus tuotantoon alle 25 000 euron hintaluokkaan ja Schäferin mukaan työ jatkuu, haasteista huolimatta, alle 20 000 euron sähköauton parissa. Thomas Schäfer esiintyy vielä Diessiäkin rennommin saksalaiseksi autojohtajaksi.Myös muotoilupuolella ovi on käynyt, sillä Jozef Kabaňin ID.Life-konsepti on muisto vain. Volkswagenin muotokielen kolmesta teesistä puhuu nyt kuusi viikkoa sitten päämuotoilijana aloittanut Andreas Mindt. Volkswagenin tulee henkiä vakautta, tykättävyyttä ja innokkuutta. Vakaus esiintyy mittasuhteissa, kuten leveässä perässä. Sitä on myös suora ikkunalinja ja mielenkiintoista kyllä Golf 7:sta lainattu C-pilari. Mindt työskenteli Volkswagenilla myös ensimmäisen Tiguanin ja Golf 7:n parissa, joten viittaus omiin töihin tulee luontaisesti. Sukunäkö alkaa takaovien ja takalasin välistä.Tykättävyys esiintyy lempeässä keulailmeessä. Mindtin mukaan myös kultainen leikkaus tulkitaan miellyttäväksi ja siksi ID.2allin ikkunalinjan alapuolinen pokaus noudattaa tätä taiteen sääntöä. Innokkuus tai jännittävyys on Volkswagenin salainen ainesosa ja sitä on ripoteltu urheilullisen olemuksen, sisustamateriaalien ja konepellin toteutukseen. Erityisenä yksityiskohtana tästä jännittävyydestä päämuotoilija nostaa esiin sisustassa esiintyvän VW-logoisen ajotilarullan, jota luonnehditaan odottamattoman laadukkaaksi. Muuten sisustassa on keksitty äänenvoimakkuuden säätö rullalla ja painikkeita lämmityslaitteelle. Tietoviihdejärjestelmästä löytyy sinne tänne sijoiteltavia tarroja sekä häpeilemättömiä retroteemoja.Ylipäätään Volkswagen tuntuu etsivän tietä eteenpäin menneisyytensä kautta ja tekevän jo nyt pesäeroa ID.3:n ja ID.4:n kaltaisten autojen esittelemään aikakauteen. Vain ID. Buzz tuntuu selvinneen merkin omasta syynistä puhtain paperein.Iideetä kaikilleSininen Volkswagen ID.2all (lausutaan “ID to all”, iideetä kaikille) ilmestyy lavalle kuin toteuttamaan nämä visiot samantien. Polon näköinen ja kokoinen sähköauto on selkeä uusi alku futurististen muumikeulojen joukossa. Polo on ollut tavoitteena myös hinnassa, mutta sähköauton kerrotaan olevan sisätiloiltaan Golfin tasoa. Golf on läsnä myös C-pilarin, eli takaovien ja takalasin välisessä muodossa, mutta tätä >>-taitosta nähtäneen jatkossa myös muissa Volkswageneissa.Virallisesti ID.2allin mitat ovat 4 050 mm pituutta, 1 812 mm leveyttä, 1 530 mm korkeutta ja akseliväli on kompakti 2 600 mm. Tavaratilaa on VW:n mukaan 490 litrasta aina 1 330 litraan. Myös etumatkustajan selkänoja on käännettävissä tasaiseksi. Pinnan alta paljastuu MEB-perusrakenteen uusi MEB Entry -versio. Jako on tuttu polttomoottoripuolelta, jossa muun muassa Polo luottaa MQB-rakenteen kompaktiautojen A0-versioon. Käytännössä perusrakenteen mielenkiintoisin puoli on sen etuvetoisuus, sillä MEB-autot ovat tähän asti olleet takavetopohjaisia. Keulalla on 166 kW (226 hv) sähkömoottori, joka jaksaa liikuttaa auton alle 7 sekunnissa 0–100 km/h. Volkswagen ei ollut valmis puhumaan auton akkukoosta tässä vaiheessa, mutta WLTP-toimintamatkaksi on arvioitu 450 kilometriä yhdellä latauksella. Pikalatauksen huipputeho on 125 kW ja 10–80% lataus vie noin 20 minuuttia. Type 2 -latauksen huipputehoksi kerrotaan 11 kW.Kuudessa viikossa syntynyt konseptiauto rauhoitettiin kansainvälisen toimittajajoukon koskettelulta, eikä sen sisätiloja saanut kuvata ikkunankaan läpi. Kiire näkyy myös latausluukun puuttumisena.Luonnoskuvissa esiintyy laadukkaammalta vaikuttava tulkinta kahden näytön kojelaudasta. Kojelaudan näyttö on kooltaan 12,9 tuumaa ja mittaristonäyttö 10,9 tuumaa. Yksinkertaistettu ohjauspyörä ja kojelaudan lämmityspainikkeet äänenvoimakkuusrullalla kruunaavat ergonomian. Autossa on lisäksi yhteensä neljä langatonta latausalustaa älypuhelimille ja ne kaikki tarraavat puhelimeen magneeteilla.Markkinoille 2025Vuonna 2025 markkinoille saapuva Volkswagen ID.2 on hinnoiteltu alle 25 000 euron, joskin kysymysmerkkinä on vielä, esiintyvätkö kaikki mainitut lukuarvot samassa autossa, vai koostuuko mallisto alle 25 000 euron aloitusmallista ja esimerkiksi isompiakkuisesta mallista, jolla pääsee 450 kilometriä yhdellä latauksella.Volkswagen aikoo esitellä 2026 mennessä kymmenen sähköautomallia ja malliversiota. Yhtiö arvioi, että sen myynnistä 80% on täyssähkömalleja samana vuonna. Kyseessä on kymmenen prosenttiyksikön nosto aiempaan ennusteeseen verrattuna, joten luotto sähköistymiseen on vahva. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja VolkswagenMuokattu 22.3.2023: poistettu maininta ovien lukumäärästäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla