10.9.2023

VW ID. GTI -konsepti: tunnetta ja historiaa

VW hakee nostetta sähköautoihinsa entistä vahvemmin merkin omasta historiasta. Siksi GTI-brändi valjastetaan myös sähköautojen markkinointiin.

Sähköautot yleistyvät, mutta pienempiä ja edullisia sähköautoja ei ole tarjolla liikaa – toisin kuin isompia ja paremman katteen valmistajalla tarjoavia isoja SUVeja.

Kun katsotaan VW:n historiaa, siellä on useampikin merkittävä automalli, mutta etenkin Kuplan, Golfin ja Polon merkitys on ollut todella suuri. Kun Eurooppa siirtyi pyörien päälle, VW oli autoistamassa sitä.

Ja kun autoilijoille ryhdyttiin tarjoamaan yhä enenevissä määrin urheilullisuutta ja vauhdin huumaa, myös silloin VW oli hereillä synnyttäen GTI-brändin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

VW ID. GTI -konsepti

Näistä lähtökohdista oli odotettavissa, että GTI-logo siirtyy myös sähköautoihin – etenkin kun polttomoottoreiden aikakausi lähenee loppuaan.

GTI on tärkeä osa VW:n historiaa, joten sen valjastaminen sähköautojen markkinointiin on ymmärrettävää. Historia on se, millä VW pystyy kuitenkin erottumaan kiinalaisista kilpailijoista. Tunnettua brändiä on helpompi myydä, ja legendaaristen automallien ja tuotemerkkien avulla voidaan myös uusien ostajien ja kohderyhmien tunteisiin.

Ja tunteisiin ID. GTI:llä halutaan luonnollisesti vedota. Kun katsotaan autotehtaiden markkinointi- ja myyntitekstejä, voisi kuvitella, ettei kukaan osta enää autoa rationaalisin perustein. Auto näyttäytyy kaikkialla jonkinlaisena tunne-elämän keskuksena, joka yhdistää ihmisiä ja elämyksiä.

Tämä on tietenkin kovin inhimillistä, etenkin kun sähköautot itsessään tarjoavat vähemmän emotianaalisia elämyksiä. Siksi niitä pitää luoda keinotekoisesti. ID. GTI -konseptin keskikonsolista löytyy esim. GTI elämys -kytkin, jonka avulla kuljettaja voi valita haluamansa ajotilan. Asetus säätää mm. sekä jousitusta että ohjausta, mutta myös auton äänimaailmaa.

Ajomoodi simuloi jopa vaihteenvaihtokohtia halutun historiallisen GTI-mallin mukaisesti. Esimerkeistä on mainittu kolme eri tilaa: ensimmäinen Golf GTI vuodelta 1976, 16-venttiilinen Golf GTI vuodelta 1986 tai neloskoppaisen Golf GTI:n 25-vuotista taivalta juhlistanut versio. VW itse markkinoi ID. GTI:tä siis nostalgisena aikakoneena.

Kuulostaa tietysti hauskalta, mutta samalla voidaan kysyä, eikö sähköautojen myyntiin voisi keksiä muita myyntiargumentteja kuin ne samat iänikuiset, joilla polttomoottoriautoja on aina myyty?

ID 2.

Ja luonnollisesti Münchenissä oli esillä myös ID. 2:n lähes tuotantovalmis versio eli konseptiauto ID. 2all, johon tutuistumme jo paremmin etukäteen pidetyssä esittelytilaisuudessa. Tuolla autolla VW haluaa muistuttaa, että siltä on tulossa piakkoin pieni sähköauto, jolle on luvattu Saksassa 25 000 euron lähtöhinta. Kyseessä on ensimmäinen sähköiselle MEB-alustalle tehty etuvetoinen malli.

Ja luonnollisesti ID. 2 toimii myös ID. GTI:n pohjana.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat