10.9.2023 Ajoneuvot VW ID. GTI -konsepti: tunnetta ja historiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VW hakee nostetta sähköautoihinsa entistä vahvemmin merkin omasta historiasta. Siksi GTI-brändi valjastetaan myös sähköautojen markkinointiin. Sähköautot yleistyvät, mutta pienempiä ja edullisia sähköautoja ei ole tarjolla liikaa – toisin kuin isompia ja paremman katteen valmistajalla tarjoavia isoja SUVeja.Kun katsotaan VW:n historiaa, siellä on useampikin merkittävä automalli, mutta etenkin Kuplan, Golfin ja Polon merkitys on ollut todella suuri. Kun Eurooppa siirtyi pyörien päälle, VW oli autoistamassa sitä.Ja kun autoilijoille ryhdyttiin tarjoamaan yhä enenevissä määrin urheilullisuutta ja vauhdin huumaa, myös silloin VW oli hereillä synnyttäen GTI-brändin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVW ID. GTI -konseptiNäistä lähtökohdista oli odotettavissa, että GTI-logo siirtyy myös sähköautoihin – etenkin kun polttomoottoreiden aikakausi lähenee loppuaan.GTI on tärkeä osa VW:n historiaa, joten sen valjastaminen sähköautojen markkinointiin on ymmärrettävää. Historia on se, millä VW pystyy kuitenkin erottumaan kiinalaisista kilpailijoista. Tunnettua brändiä on helpompi myydä, ja legendaaristen automallien ja tuotemerkkien avulla voidaan myös uusien ostajien ja kohderyhmien tunteisiin.Ja tunteisiin ID. GTI:llä halutaan luonnollisesti vedota. Kun katsotaan autotehtaiden markkinointi- ja myyntitekstejä, voisi kuvitella, ettei kukaan osta enää autoa rationaalisin perustein. Auto näyttäytyy kaikkialla jonkinlaisena tunne-elämän keskuksena, joka yhdistää ihmisiä ja elämyksiä.Tämä on tietenkin kovin inhimillistä, etenkin kun sähköautot itsessään tarjoavat vähemmän emotianaalisia elämyksiä. Siksi niitä pitää luoda keinotekoisesti. ID. GTI -konseptin keskikonsolista löytyy esim. GTI elämys -kytkin, jonka avulla kuljettaja voi valita haluamansa ajotilan. Asetus säätää mm. sekä jousitusta että ohjausta, mutta myös auton äänimaailmaa.Ajomoodi simuloi jopa vaihteenvaihtokohtia halutun historiallisen GTI-mallin mukaisesti. Esimerkeistä on mainittu kolme eri tilaa: ensimmäinen Golf GTI vuodelta 1976, 16-venttiilinen Golf GTI vuodelta 1986 tai neloskoppaisen Golf GTI:n 25-vuotista taivalta juhlistanut versio. VW itse markkinoi ID. GTI:tä siis nostalgisena aikakoneena.Kuulostaa tietysti hauskalta, mutta samalla voidaan kysyä, eikö sähköautojen myyntiin voisi keksiä muita myyntiargumentteja kuin ne samat iänikuiset, joilla polttomoottoriautoja on aina myyty?ID 2.Ja luonnollisesti Münchenissä oli esillä myös ID. 2:n lähes tuotantovalmis versio eli konseptiauto ID. 2all, johon tutuistumme jo paremmin etukäteen pidetyssä esittelytilaisuudessa. Tuolla autolla VW haluaa muistuttaa, että siltä on tulossa piakkoin pieni sähköauto, jolle on luvattu Saksassa 25 000 euron lähtöhinta. Kyseessä on ensimmäinen sähköiselle MEB-alustalle tehty etuvetoinen malli.Ja luonnollisesti ID. 2 toimii myös ID. GTI:n pohjana.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija