17.11.2020 Ajoneuvot VW investoi 73 miljardia euroa autonomiaan ja sähköistykseen – minne rahat menevät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VW investoi 73 miljardia euroa sähköistykseen ja itseohjautuviin autoihin. Tässä yhteydessä rahaa suunnataan akkujen ja sähköautojen valmistukseen sekä ohjelmistopuolen kehittämiseen. VW investoi 73 miljardia euroa itseajavien autojen kehittämiseen, sähköistykseen sekä ohjelmistopuolelle ja samalla se pyrkii kasvattamaan akkujen ja sähköautojen tuotantokapasiteettia kotimarkkinoillaan. Tässä kohti on paikallaan muistuttaa, että miljardissa on yhdeksän nollaa vastaten tuhatta miljoonaa. Vertailun vuoksi Suomen valtion vuotuiset menot ovat lähes 20 miljardia euroa edellä mainittua summaa pienemmät.Volkswagen Group on ollut viime vuodet liikevaihdoltaan maailman suurin autoteollisuusyritys sekä maailman suurin autonvalmistaja. Tämän vuoden alkupuolen perusteella Volkswagen näyttäisi kuitenkin pudonneen Toyotan taakse, joten pikaiset toimet on helppo ymmärtää. Aiheeseen toki liittynee vahvasti myös keskeneräisenä julkaistu Volkswagen ID.3 -sähköauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVW investoi 73 miljardia euroaVolkswagen Group on kertonut budjetikseen 150 miljardia euroa. VW investoi 73 miljardia euroa akkukäyttöisiin autoihin, itseajaviin autoihin sekä tulevaisuuden teknologiaan, ohjelmistopuolta unohtamatta, vuoteen 2025 mennessä.Tässä on merkittävä kasvu, jo sinällään suuresta, vuosi sitten ilmoitetusta 60 miljardin euron investoinnista. Tämä investointi on osa Volkswagen Groupin viisivuotissuunnitelmaa, joka hyväksyttiin hiljattain. Volkswagen uskoo talouskasvun jatkuvan tasaisena myös seuraavan viiden vuoden aikana.Valmistaja kaavailee noin 26 miljoonan täyssähköauton valmistamista Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa vuoteen 2030 menneessä. Näistä 19 miljoonaa olisi tarkoitus rakentaa valmistajan MEB-perusrakenteelle ja suurin osa lopuista 7 miljoonasta hyödyntäisi kalliimpiin autoihin tarkoitettua PPE-perusrakennetta. Näiden lisäksi VW ennakoi valmistavansa noin 7 miljoonaa hybridimallia saman ajanjakson aikana.Tuorein investointisuunnitelma varaa peräti 27 miljardia euroa digitalisaatioon tuplaten aiemman arvion. Tähän lukeutuu aiemmin tänä vuonna perustetun Car.Software -organisaation kulut, jonka tavoitteena on saavuttaa itseajava auto Audin Artemis -projektin kautta vuoteen 2024 mennessä. Samalla Volkswagen haluaa kasvattaa osuutensa ohjelmistoista nykyisestä 10 prosentista 60 prosenttiin.Sähköautoja SaksastaToinen merkittävä osa investointia suuntautuu tuotannon puolelle koskien sekä akkuja että sähköautoja. Yhdessä ruotsalaiskumppaninsa Northvoltin kanssa VW rakentaa akkutehtaan Wolfsburgin lähelle Salzgitteriin, jonka odotetaan valmistuvan vuonna 2024.Tuleva pakettiauto VW ID Buzz tullaan valmistamaan Hannoverin hyötyajoneuvotehtaalla kolmen keskikoisen katumaasturin kanssa ja nämä kaikki ovat siis sähköautoja. Volkswagen Groupin Emdenin tehdas tulee valmistamaan Volkswagen ID.4 -crossover-mallin lisäksi myös porrasperää, joka tällä hetkellä nimellä Aero tunnetaan. Wolfsburgin tehtaan tuotantoon lisätään vielä yksi uusi SUV vuonna 2024, mutta valmistaja ei paljastanut onko kyseessä täyssähkömalli.Samalla Passatin tuotanto siirtyy Emdenistä Slovakian Bratislavaan vuonna 2023 ja Slovakiaan siirtyy myös sisarmalli Škoda Superb tšekkiläisestä vastustuksesta huolimatta. Tällä tehdään tilaa Škodan Kvasinyn tehtaalle kasvattaa Karoqin ja Kodiaqin tuotantoa.Kuvituskuva: Volkswagen, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla