4.3.2024 Ajoneuvot Yamaha R1 poistumassa markkinoilta – Korvataan turbo-mallilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha ei aio päivittää R1-sporttimalliaan Euro5+ -vaatimusten mukaiseksi, mikä tarkoittaa katulaillisen version poistumista Euroopan markkinoilta vuonna 2025. Uusilta moottoripyöriltä vaadittava nykyinen Euro5-normi uudistuu Euro5+:ksi, mikä tarkoittaa yhä tiukempia päästö- ja melurajoja. Uusilta moottoripyörämalleilta vaaditaan Euro5+ -yhteensopivuus vuodesta 2024 alkaen, nykyisin markkinoilla olevien mallien on täytettävä uudet normit vuodesta 2025 alkaen. Erityisen hankalaa uusien normien täyttäminen (alittaminen) on tehokkailla sporttipyörillä, ja yhtälöä hankaloittaa taloudellisesti vielä se että niiden myyntimäärät ovat viime vuosina olleet alamaissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRace-malli jatkaa mallistossa?Yamahan edustajat ovat ilmoittaneet, että japanilaismerkki ei edellä mainituista syistä aio päivittää R1 ja R1M-mallejaan Euro5+ -yhteensopiviksi. Se tarkoittaa vuodesta 1998 markkinoilla olleen Yamahan sporttipyörien lippulaivan poistumista katupyörämallistosta Euroopan markkinoilla. Tosin ratamoottoripyöräilyn kannalta asialla on vielä takaportti, sillä Yamaha todennäköisesti tekee saman tempun kuin muutama vuosi sitten pienemmällä R6-mallilla, eli myyntiin jää pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitettu Race-versio.Nykyinen R1 esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015 ja vuonna 2020 se päivitettiin Euro5-yhteensopivaksi. Yamaha kilpailee tällä hetkellä R1-malleilla sekä Superbiken MM-sarjassa (World SBK) että Endurancen MM-sarjassa (EWC). Tämän hetken tietojen mukaan kilpailutoimintaa ollaan jatkamassa ja luokitukset tulevat säilymään voimassa niin MM-tasolla kuin kansallisissakin säännöissä.Tällä hetkellä Suomen mallistossakin on mukana sekä perusmalli R1 että sen huippuversio R1M. Perusmallin hinta autoveroineen on 27 455 euroa ja R1M.n hinta 36 720 euroa.Yamaha R1MPrototyyppi ja patenttihakemukset raottavat salaisuuden verhoaMitä tapahtuu Euro5+ -normin voimaantulon jälkeen, jääkö Yamahan mallistoon aukko? Ei välttämättä, sillä jo viisi vuotta sitten Yamaha haki patentteja ja rakensi prototyypin, joka perustuu kolmisylinteriseen CP3-moottoriin, jota käytetään mm. MT-09-malleissa. Patenttihakemuksen turboahdetun moottorin lähtökohtana oli kolmisylinterinen CP3-moottori, josta oli kuitenkin yksi sylinteri poistettu. Yamahan samoihin aikoihin valmistamassa prototyypissä sen sijaan oli kolme sylinteriä. Tuolloisesta 847-kuutioisesta MT-09 -moottorista poiketen sylinterien halkaisijaa oli pienennetty (78 -> 67,5 mm) ja iskunpituutta kasvatettu (59,1 -> 73 mm), jolloin päästiin 180 hevosvoiman huipputehoon jo 8500 kierroksella ja 176 newtonmetrin vääntölukemaan noin 30 prosenttia alhaisemmilla päästöillä kuin päästäisiin vapaastihengittävällä moottorilla. Vähintään 90 prosenttia maksimiväännöstä oli käytössä kierrosalueella 3000-7000 kierrosta. Verrattuna esimerkiksi MT-10 -mallin 1000-kuutioiseen rivimoottoriin, tehoa prototyypissä oli siis 12,5 prosenttia enemmän ja vääntöä jopa 50 prosenttia enemmän. Voisiko turbotekniikasta löytyä ratkaisu tulevan sporttimallin vähän Kawasaki H2-mallien tapaan, se selvinnee lähitulevaisuudessa. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”