4.3.2024 Ajoneuvot Yamaha R1 poistumassa markkinoilta – Korvataan turbo-mallilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha ei aio päivittää R1-sporttimalliaan Euro5+ -vaatimusten mukaiseksi, mikä tarkoittaa katulaillisen version poistumista Euroopan markkinoilta vuonna 2025. Uusilta moottoripyöriltä vaadittava nykyinen Euro5-normi uudistuu Euro5+:ksi, mikä tarkoittaa yhä tiukempia päästö- ja melurajoja. Uusilta moottoripyörämalleilta vaaditaan Euro5+ -yhteensopivuus vuodesta 2024 alkaen, nykyisin markkinoilla olevien mallien on täytettävä uudet normit vuodesta 2025 alkaen. Erityisen hankalaa uusien normien täyttäminen (alittaminen) on tehokkailla sporttipyörillä, ja yhtälöä hankaloittaa taloudellisesti vielä se että niiden myyntimäärät ovat viime vuosina olleet alamaissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Race-malli jatkaa mallistossa? Yamahan edustajat ovat ilmoittaneet, että japanilaismerkki ei edellä mainituista syistä aio päivittää R1 ja R1M-mallejaan Euro5+ -yhteensopiviksi. Se tarkoittaa vuodesta 1998 markkinoilla olleen Yamahan sporttipyörien lippulaivan poistumista katupyörämallistosta Euroopan markkinoilla. Tosin ratamoottoripyöräilyn kannalta asialla on vielä takaportti, sillä Yamaha todennäköisesti tekee saman tempun kuin muutama vuosi sitten pienemmällä R6-mallilla, eli myyntiin jää pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitettu Race-versio. Nykyinen R1 esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015 ja vuonna 2020 se päivitettiin Euro5-yhteensopivaksi. Yamaha kilpailee tällä hetkellä R1-malleilla sekä Superbiken MM-sarjassa (World SBK) että Endurancen MM-sarjassa (EWC). Tämän hetken tietojen mukaan kilpailutoimintaa ollaan jatkamassa ja luokitukset tulevat säilymään voimassa niin MM-tasolla kuin kansallisissakin säännöissä. Tällä hetkellä Suomen mallistossakin on mukana sekä perusmalli R1 että sen huippuversio R1M. Perusmallin hinta autoveroineen on 27 455 euroa ja R1M.n hinta 36 720 euroa. Yamaha R1M Prototyyppi ja patenttihakemukset raottavat salaisuuden verhoa Mitä tapahtuu Euro5+ -normin voimaantulon jälkeen, jääkö Yamahan mallistoon aukko? Ei välttämättä, sillä jo viisi vuotta sitten Yamaha haki patentteja ja rakensi prototyypin, joka perustuu kolmisylinteriseen CP3-moottoriin, jota käytetään mm. MT-09-malleissa. Patenttihakemuksen turboahdetun moottorin lähtökohtana oli kolmisylinterinen CP3-moottori, josta oli kuitenkin yksi sylinteri poistettu. Yamahan samoihin aikoihin valmistamassa prototyypissä sen sijaan oli kolme sylinteriä. Tuolloisesta 847-kuutioisesta MT-09 -moottorista poiketen sylinterien halkaisijaa oli pienennetty (78 -> 67,5 mm) ja iskunpituutta kasvatettu (59,1 -> 73 mm), jolloin päästiin 180 hevosvoiman huipputehoon jo 8500 kierroksella ja 176 newtonmetrin vääntölukemaan noin 30 prosenttia alhaisemmilla päästöillä kuin päästäisiin vapaastihengittävällä moottorilla. Vähintään 90 prosenttia maksimiväännöstä oli käytössä kierrosalueella 3000-7000 kierrosta. Verrattuna esimerkiksi MT-10 -mallin 1000-kuutioiseen rivimoottoriin, tehoa prototyypissä oli siis 12,5 prosenttia enemmän ja vääntöä jopa 50 prosenttia enemmän. Voisiko turbotekniikasta löytyä ratkaisu tulevan sporttimallin vähän Kawasaki H2-mallien tapaan, se selvinnee lähitulevaisuudessa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla 28.6.2024 Moottoripyörät Ensikertalaisena Circuit Racingin SM-kisoissa – Motorsport tarjoaa isoja tunteita 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa – maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea 23.6.2024 Ajoneuvot Autonomiset autot – kontrollin puutteesta pelkoon 23.6.2024 Moottoripyörät Moottoripyöräilijät suistuivat päihtyneinä ja kovalla vauhdilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 1.7.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 – takalasiton sähköcrossover on parhaimmillaan matka-ajossa 30.6.2024 Matkailu Sinsheimin tekniikan museosta löytyy vaikuttava kokoelma toisen maailmansodan kalustoa 1.7.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen Golf R – puoliksi paholainen 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 28.6.2024 Yleinen Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia