4.3.2024 Ajoneuvot Yamaha R1 poistumassa markkinoilta – Korvataan turbo-mallilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha ei aio päivittää R1-sporttimalliaan Euro5+ -vaatimusten mukaiseksi, mikä tarkoittaa katulaillisen version poistumista Euroopan markkinoilta vuonna 2025. Uusilta moottoripyöriltä vaadittava nykyinen Euro5-normi uudistuu Euro5+:ksi, mikä tarkoittaa yhä tiukempia päästö- ja melurajoja. Uusilta moottoripyörämalleilta vaaditaan Euro5+ -yhteensopivuus vuodesta 2024 alkaen, nykyisin markkinoilla olevien mallien on täytettävä uudet normit vuodesta 2025 alkaen. Erityisen hankalaa uusien normien täyttäminen (alittaminen) on tehokkailla sporttipyörillä, ja yhtälöä hankaloittaa taloudellisesti vielä se että niiden myyntimäärät ovat viime vuosina olleet alamaissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRace-malli jatkaa mallistossa?Yamahan edustajat ovat ilmoittaneet, että japanilaismerkki ei edellä mainituista syistä aio päivittää R1 ja R1M-mallejaan Euro5+ -yhteensopiviksi. Se tarkoittaa vuodesta 1998 markkinoilla olleen Yamahan sporttipyörien lippulaivan poistumista katupyörämallistosta Euroopan markkinoilla. Tosin ratamoottoripyöräilyn kannalta asialla on vielä takaportti, sillä Yamaha todennäköisesti tekee saman tempun kuin muutama vuosi sitten pienemmällä R6-mallilla, eli myyntiin jää pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitettu Race-versio.Nykyinen R1 esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015 ja vuonna 2020 se päivitettiin Euro5-yhteensopivaksi. Yamaha kilpailee tällä hetkellä R1-malleilla sekä Superbiken MM-sarjassa (World SBK) että Endurancen MM-sarjassa (EWC). Tämän hetken tietojen mukaan kilpailutoimintaa ollaan jatkamassa ja luokitukset tulevat säilymään voimassa niin MM-tasolla kuin kansallisissakin säännöissä.Tällä hetkellä Suomen mallistossakin on mukana sekä perusmalli R1 että sen huippuversio R1M. Perusmallin hinta autoveroineen on 27 455 euroa ja R1M.n hinta 36 720 euroa.Yamaha R1MPrototyyppi ja patenttihakemukset raottavat salaisuuden verhoaMitä tapahtuu Euro5+ -normin voimaantulon jälkeen, jääkö Yamahan mallistoon aukko? Ei välttämättä, sillä jo viisi vuotta sitten Yamaha haki patentteja ja rakensi prototyypin, joka perustuu kolmisylinteriseen CP3-moottoriin, jota käytetään mm. MT-09-malleissa. Patenttihakemuksen turboahdetun moottorin lähtökohtana oli kolmisylinterinen CP3-moottori, josta oli kuitenkin yksi sylinteri poistettu. Yamahan samoihin aikoihin valmistamassa prototyypissä sen sijaan oli kolme sylinteriä. Tuolloisesta 847-kuutioisesta MT-09 -moottorista poiketen sylinterien halkaisijaa oli pienennetty (78 -> 67,5 mm) ja iskunpituutta kasvatettu (59,1 -> 73 mm), jolloin päästiin 180 hevosvoiman huipputehoon jo 8500 kierroksella ja 176 newtonmetrin vääntölukemaan noin 30 prosenttia alhaisemmilla päästöillä kuin päästäisiin vapaastihengittävällä moottorilla. Vähintään 90 prosenttia maksimiväännöstä oli käytössä kierrosalueella 3000-7000 kierrosta. Verrattuna esimerkiksi MT-10 -mallin 1000-kuutioiseen rivimoottoriin, tehoa prototyypissä oli siis 12,5 prosenttia enemmän ja vääntöä jopa 50 prosenttia enemmän. Voisiko turbotekniikasta löytyä ratkaisu tulevan sporttimallin vähän Kawasaki H2-mallien tapaan, se selvinnee lähitulevaisuudessa. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 22.9.2024 Ajoneuvot Ensitutustuminen Suomessa: Ford Explorer EV:stä odotetaan merkin uutta myyntiohjusta 21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla