23.9.2017

Yamahalle MM-sarjan tekniikkaa WR250F ja WR450F -enduromoottoripyörämalleihin

Yamaha WR

Yamaha on hyödyntänyt EnduroGP:n ja Enduro 2:n kilpailukokemustaan uudistaessaan WR250F- ja WR450F-enduromallien alustatekniikan ja moottorit kaudelle 2018.

EnduroGP:n MM-sarjaa Yamaha WR450F:llä ajava Ranskan Loïc Larrieu ja Enduro 2 -luokkaa WR250F:llä ajava Iso-Britannian Jamie McCanney ovat kumpikin luokkansa kakkossijalla MM-pistetaulukossa ennen kauden kahta viimeistä osakilpailua. Niinpä japanilaisvalmistaja onkin hyödyntänyt WR-mallien kehitystyössä MM-sarjan menestystä ja tuonut samoja teknisiä ratkaisuja myös ensi vuoden tuotantopyöriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

WR250F

Pienemmässä nelitahtiendurossaan Yamaha on kallistanut moottoria taaksepäin. Käännetyssä sylinterikannessa imupuoli on suunnattu eteen. Imu- ja pakokanavien muotoilua on uusittu ja imukanavia lyhennetty. Tuloksena on valmistajan mukaan parempi huipputeho korkeilla kierroksilla. Venttiilien materiaaliksi on valittu titaani. Uusilla nokka-akseleilla ja venttiilijousilla puolestaan pyritään parantamaan ala- ja keskikierrosten tehoa. Mäntä on vaihdettu kevyempään tasalakimäntään ja männäntapissa on nyt kitkaa vähentävä ja kestävyyttä parantava DLC-pinnoitus. Kampiakselin tasapainotus on uusittu ja kiertokanget on valmistettu nikkeli-kromi-teräs-seoksesta. Moottorinohjausta on kehitetty uuden ohjausyksikön myötä.

Bilateral Beam -alumiinirunkoa on parannettu painon keskittämiseksi. Moottorin kiinnikkeet on uusittu ja jalkatappien sijoitusta muutettu. KYB-etuhaarukan ja KYB-takajousituksen säädöt on optimoitu toimimaan uuden rungon ja painon mukaisesti. Painon vähentämiseksi käynnistyspoljin on poistettu ja virtalukottomassa järjestelmässä käynnistys hoituu nopeasti pelkästään käynnistysnapin painalluksella. Uutta kaudelle 2018 ovat myös lisäsivusuojus ja uudet grafiikat.

WR450F

Myös isommassa WR450F:ssä käytetään käännettyä sylinterikantta. Pienemmästä mallista poiketen 450-kuutioisessa on viisivaihteinen vaihteisto. Isompi malli lähtee ensi kauteen pienemmillä muutoksilla, joita ovat lähinnä uusi moottorinohjausyksikkö ja moottorikartat sekä optimoidut jousituksen säädöt. Pienempiä muutoksia ovat lisäsivusuojus, uudet grafiikat ja siniset vanteet.

Sekä WR250F että WR450F on varustettu Metzeler 6 Days FIM / Extreme -renkain. Molempiin malleihin on lisävarusteena saatavana Power Tuner helppoa tehontuoton säätelyä varten. Uudet mallit on saatavilla Yamaha-jälleenmyyjiltä lokakuusta 2017 alkaen.

Hinnat punakilpisinä:

Yamaha WR250F 10 290 euroa
Yamaha WR450F 10 490 euroa

Lähde ja kuvat: Yamaha

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat