21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton matkailupäällikkö: ”Jos jälkiperintä on aiheeton, on syytä reklamoida laskun lähettäneelle taholle eli Ruotsin verovirasto Skatteverketille." Ruotsista kuuluu kummia: suomalainen autoilija oli saanut laskun Tukholman ruuhkaverosta, vaikkei ole koskaan käynyt autolla Ruotsissa. Hän lähestyi kolmen kysymyksen nipulla Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynnistä.Mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Mistä haetaan korvauksia perusteettoman kiristysviestin selvittämiseen liittyvästä vaivasta? Pitääkö tehdä valitus kuluttajariitalautakuntaan?Vastauksen ydin on selkeä.– Jos jälkiperintä on aiheeton, on syytä reklamoida laskun lähettäneelle taholle eli Ruotsin verovirasto Skatteverketille, Suokonautio-Hynninen ohjeistaa.Hän toteaa, ettei Euroopan kuluttajakeskus voi puuttua toisen maan viranomaisen antamaan sakkoon tai hallinnolliseen virhemaksuun. ECC-Kuluttajakeskuksen mukaan myöskään ajankäytöstä ja vaivasta ei kuluttajasuojalain mukaan voi vaatia mitään eikä ryhmäkannettakaan voi nostaa, koska kysymyksessä ei ole kuluttaja-asia.Tukholman ja Göteborgin ruuhkaverojen oikaisuhakemus löytyy täältä (englanniksi Request a reconsideration of congestion tax or additional fee).Oikaisupyynnön voi lähettää myös postin kautta osoitteella Swedish Tax Agency (Skatteverket), Congestion Tax, SE-871 87 Härnösand, Sweden.– Pyynnössä on oltava nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, diaari-/tapausnumero, mitä halutaan muutettavan tai oikaistavan ja lisätietoa olosuhteista tai todisteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitus tehtävä 60 päivässäSkatteverketille pitää tehdä valitus 60 päivän kuluessa ruuhkaverojen perimispäivästä. Skatteverket tutkii tapauksen ja vertaa auton rekisteritietoja saatavilla oleviin kuviin.– Sen jälkeen lähetetään vastaus asiakkaalle. Käsittelyaika on keskimäärin 4–6 viikkoa. Laskun mukana tulleiden ohjeiden mukaan maksu on maksettava määräajan puitteissa. Jos valitus hyväksytään, maksu palautetaan, Suokonautio-Hynninen kertoo.Oikaisupyyntö ehdotonSuokonautio-Hynninen tähdentää, että on ehdottoman tärkeää tehdä oikaisupyyntö. Ilman sitä tulee lisää laskuja.– Jos on saanut samasta aiheesta useamman kuin yhden laskun, siitä pitää mainita oikaisupyynnössä. Tällöin Ruotsissa laitetaan maksutiedostoon sellainen merkintä, ettei kyseisellä ajoneuvolla ajeta lainkaan Ruotsissa.Laskua ei siis pidä kiireesti maksaa lisämaksujen pelossa, vaan kannattaa tehdä maksun uudelleenkäsittelypyyntö.– Lähetetyssä laskussa olevan ohjeen mukaan laskun saanut auton omistaja on kuitenkin velvollinen maksamaan laskun annetun ajan puitteissa (= 30 vrk), vaikka maksu olisi virheellinen tai aiheeton.– Jos haluaa ryhtyä käymään oikeutta Ruotsista tulleista aiheettomista laskuista, kotisivuiltamme löytyy lisätietoa.Ruuhkaveroja ja infrastruktuurimaksujaRuotsissa on käytössä infrastruktuurimaksut (Infrastrukturavgifter) ja ruuhkaverot (Trängselskatter).Ruuhkaveroilla halutaan vähentää taajamien ruuhkia sekä ympäristöongelmia.Maksuasemalla ei pysähdytä maksamaan. Kun ajaa maksuaseman ohi, kamera tallentaa kuvan ajoneuvon rekisterikyltistä. Kuva siirtyy Ruotsin Liikennehallinnolle (Transportstyrelsen), jossa ajoneuvo tunnistetaan.Ulkomaan rekisterissä olevien ajoneuvojen osalta yhteistyöumppani on EPASS24, joka lähettää laskun ajoneuvon omistajalle. EPASS24:n suomalainen palvelunumero on 09 42 419 159.Infrastruktuurimaksuja käytetään, kun halutaan rahoittaa uusi silta, tie tai tunneli. Käyttäjä maksaa käytöstä, ja maksua peritään niin kauan, kunnes investointi on maksettu. Siltamaksut ovat infrastruktuurimaksuja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?