28.8.2021 Ajoneuvot Z900RS SE – Retro-Kawasaki paremmalla jousituksella ja tehokkaammilla jarruilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retromalli ei kaipaa kovin tiheään tahtiin uudistuksia, mutta myyntiä voidaan edistää mm. tarjoamalla perusmallia parempaa SE-versiota sekä uusia värivaihtoehtoja. Keltainen ”Yellow Ball” -väritys oli yksi Kawasaki Z1:n tunnusmerkkejä 1972. Nyt retromalli Z900RS tulee tarjolle täsmälleen samalla värivaihtoehdolla. Mallinimen perään on lisätty kirjaimet SE, mikä on Kawasakin tapa kertoa mallin olevan perusmallia paremmin varusteltu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPanokset ajo-ominaisuuksien viimeistelyynSE-malleja on Kawasakilta nähty ennenkin, mm. kompressoriahdettu H2 SX ja seikkailuhenkinen matkapyörä Versys 1000 ovat saaneet rinnalleen paremmin varustellut SE-versiot. Retromalli Z900RS ei juuri sähköisiä tai muita varustehienouksia kaipaa eivätkä ne edes sovi sen tyyliin, ja ero perusmalliin tuleekin paremmin esiin ajamalla kuin katsomalla pyörää.Takajousitukseksi on vaihdettu Öhlinsin esijännityksen säädöllä varustettu S46-monovaimennin. Halkaisijaltaan 41-milliset etuteleskoopit ovat nyt kullanväriset. Jousituksen perusasetuksia on muokattu tasapainoisemmaksi uuden takajousituksen kanssa ja etujousituksen sanotaan toimivan nyt myös paremmin koko joustomatkalla.Etujarruiksi on vaihdettu Brembon 300-milliset levyt saman valmistajan M4.32 Monobloc -radiaalisatuloilla. Pääsylinteriksi on valittu Nissinin halkaisijaltaan 17,5-millinen, kun perusmallin Z900RS:ssä halkaisija on 19,1 milliä. Kun vielä jarruletkut ovat teräspunosmalliset, luvataan jarrutehon ja -tuntuman parantuneen selvästi.Uusi SE-malli erottuu ulkoisesti selvimmin perusmallista kullanvärisillä vanteillaan. Muita ulkoisia muutoksia ovat punainen RS-logo sekä mustat jäähdyttimen sivusuojat.Yhdistelmä retroa ja nykyaikaaZ900RS kunnioittaa ulkonäöllään 1970-luvun alun Kawasaki Super Fouria eli Z1-mallia. Retromallissaan Kawasaki on taiteillut onnistuneesti perinteisen ulkonäön ja uusien teknisten ratkaisujen välillä. Z1:n kaksi erillistä takaiskunvaimenninta on korvattu nykyaikaisella monovaimentimella. Esikuvansa neljän erilliesn äänenvaimentimen sijaan RS:ssä on 4-1-vaimennin. Perinteiset pyöreät mittarit on säilytetty, mutta niiden väliin on sijoitettu huomaamaton lcd-näyttö.Z900RS:n voimanlähteenä on nelisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 111 hevosvoiman huipputehon. Kawasaki Z900RS SE on saatavilla kaudesta 2022 alkaen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 82 kW (111 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 98,5 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1470 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 215 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä