21.5.2024

Maistiainen: Škoda Octavia – yllätyksetön, mutta yllättävä

Kuva Tuomas Rajala

Octavia on Škoda myydyin automalli seitsemän miljoonan yksikön kappalemäärällä. Nyt on aika pienelle päivitykselle.

Škoda Octavian korkea myyntimäärä ei ole yllätys. Kyseessä on toimiva perheauto, joka etenkin farkkumallina on varsin tilava. Vaikka merkin hintapolitiikka onkin ollut nousujohteinen, tarjoaa tšekkiläinen edelleen houkuttelevan hinnan ja laadun yhdistelmän.

Octavian neljäs sukupolvi julkaistiin vuonna 2019. Uudistus oli merkittävä laadullisesti ja ennen kaikkea muotoilun suhteen. Malli näytti ensimmäistä kertaa omaan silmääni oikeasti houkuttelevalta. Vaikka julkaisusta on kulunut jo useampi vuosi, näyttää Ocu edelleen modernilta. Siksi kokonaan uudelle mallille ei ollut huutavaa tarvetta.

Uudistukset ovatkin varsin maltillisia. Selkeimmin uuden Octavian tunnistaa jäähdyttimen säleiköstä ja uudesta puskurien muotoilusta. Uusiksi ovat menneet myös Škoda-logot. Kyseessä on siis varsin tyypillinen kasvojenkohotus.

Moottorivalikoima on sekin pysynyt pitkälti ennallaan, mutta hinnat alkaen –mallin kolmesylinterinen moottori on korvattu uudella nelisylinterisellä. Tehoa ei tarjota juuri lisää, sillä uusi neloskone tuottaa vain viisi hepoa enemmän kuin edeltäjänsä.

1,5-litraisesta kevythybridistä on tarjolla kaksi tehoversiota: 115– ja 150–hevosvoimaiset. Moottorit ovat keskenään pitkälti vastaavat, mutta tehokkaampi versio tarjoaa selkeästi enemmän tehoa ja hieman lisää vääntöä. Arkinen suorituskyky on molemmissa lähes samalla viivalla, ja erot tulevat esiin lähinnä ohituskiihtyvyydessä ja sitkeydessä.

Ehdottomasti suurin osa Octavia-malleista myydään meikäläisittäin DSG-automaattivaihteistolla, mutta tarjolle tulee myös manuaaliversio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös RS luvassa piakkoin

Tehonnälkäisille on tarjolla polttomoottoripuolella 2-litraisen bensaturbon ympärille tehty kaksikko. Parhaimmillaan kaksilitrainen moottori kehittää 265 hevosvoimaa ja 370 Nm, ja tuolloin Škodan malliversiossa on lisämerkintä RS. Tehomalli tulee tarjolle hieman myöhemmin, joten tarkemmista suoritusarvoista tai hinnoittelusta ei vielä ole tarkkaa tietoa.

Toinen kaksilitraiseen moottoriin perustuva malli on 204 hevosvoimaa tuottava nelivetomalli, jonka ilmestymistä saadaan odotella vuoden 2025 puolelle.

Tuo kaksilitrainen bensaturbomalli on ainoa Octavian nelivetomalli, sillä tarjolle ei hieman yllättäen tule lainkaan nelivetoista dieselmallia. Ratkaisu on ilmeisen tietoinen, ja sillä halutaan ohjata vetokykyisen diesel- Škodan ostajia Superbin suuntaan. Diesel-versiot ovat molemmat kaksilitraisia: 115 hv ja 150 hv. Miedompi versio on manuaali ja ruudikkaampi automaatti.  

Uusi kehitysversio on tyypillinen Octavia: hyvä perussuorittaja, joka ei säväytä hyvässä tai pahassa. Ajo-ominaisuuksiltaan Škoda on laadukas, mutta ei toisaalta aiheuta juuri minkäänlaisia tunteita. Tätä taustaa vasten onkin yllätys, miten hieno koeajetun 150-heppaisen sportline-mallin madallettu alusta on. Kyseessä on sporttisuuden ja mukavuuden hieno liitto.

Škoda saa osakseen pientä päivitystä myös ohjaamonsa osalta. Verhoilujen materiaalit on uusittu, ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota ympäristöasioihin. Esimerkiksi keinonahkapenkit on värjätty tehtaan työntekijöiden käytetyillä kahvinpuruilla.

Octaviaan on tarjolla ensimmäistä kertaa kookas 13” tietoviihdenäyttö, mikä on nykyautossa ihan oikeasti varsin tarpeellinen asia.  Myös mittaristo on digitaalinen ja merkin oman tyylin mukainen. Ohjaamossa on moni asia on myös ennallaan, ja muun muassa ohjauspyörän erinomaiset hallintarullat ovat läsnä.

Škoda Octavia on uudistunut maltilla, mutta onko uutuusarvoa riittävästi, jotta edellisen mallin omistaja harkitsisi päivittämistä uuteen?

Kommentoi artikkelia