21.5.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Octavia – yllätyksetön, mutta yllättävä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Octavia on Škoda myydyin automalli seitsemän miljoonan yksikön kappalemäärällä. Nyt on aika pienelle päivitykselle. Škoda Octavian korkea myyntimäärä ei ole yllätys. Kyseessä on toimiva perheauto, joka etenkin farkkumallina on varsin tilava. Vaikka merkin hintapolitiikka onkin ollut nousujohteinen, tarjoaa tšekkiläinen edelleen houkuttelevan hinnan ja laadun yhdistelmän. Octavian neljäs sukupolvi julkaistiin vuonna 2019. Uudistus oli merkittävä laadullisesti ja ennen kaikkea muotoilun suhteen. Malli näytti ensimmäistä kertaa omaan silmääni oikeasti houkuttelevalta. Vaikka julkaisusta on kulunut jo useampi vuosi, näyttää Ocu edelleen modernilta. Siksi kokonaan uudelle mallille ei ollut huutavaa tarvetta. Uudistukset ovatkin varsin maltillisia. Selkeimmin uuden Octavian tunnistaa jäähdyttimen säleiköstä ja uudesta puskurien muotoilusta. Uusiksi ovat menneet myös Škoda-logot. Kyseessä on siis varsin tyypillinen kasvojenkohotus. Moottorivalikoima on sekin pysynyt pitkälti ennallaan, mutta hinnat alkaen –mallin kolmesylinterinen moottori on korvattu uudella nelisylinterisellä. Tehoa ei tarjota juuri lisää, sillä uusi neloskone tuottaa vain viisi hepoa enemmän kuin edeltäjänsä. 1,5-litraisesta kevythybridistä on tarjolla kaksi tehoversiota: 115– ja 150–hevosvoimaiset. Moottorit ovat keskenään pitkälti vastaavat, mutta tehokkaampi versio tarjoaa selkeästi enemmän tehoa ja hieman lisää vääntöä. Arkinen suorituskyky on molemmissa lähes samalla viivalla, ja erot tulevat esiin lähinnä ohituskiihtyvyydessä ja sitkeydessä. Ehdottomasti suurin osa Octavia-malleista myydään meikäläisittäin DSG-automaattivaihteistolla, mutta tarjolle tulee myös manuaaliversio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös RS luvassa piakkoin Tehonnälkäisille on tarjolla polttomoottoripuolella 2-litraisen bensaturbon ympärille tehty kaksikko. Parhaimmillaan kaksilitrainen moottori kehittää 265 hevosvoimaa ja 370 Nm, ja tuolloin Škodan malliversiossa on lisämerkintä RS. Tehomalli tulee tarjolle hieman myöhemmin, joten tarkemmista suoritusarvoista tai hinnoittelusta ei vielä ole tarkkaa tietoa. Toinen kaksilitraiseen moottoriin perustuva malli on 204 hevosvoimaa tuottava nelivetomalli, jonka ilmestymistä saadaan odotella vuoden 2025 puolelle. Tuo kaksilitrainen bensaturbomalli on ainoa Octavian nelivetomalli, sillä tarjolle ei hieman yllättäen tule lainkaan nelivetoista dieselmallia. Ratkaisu on ilmeisen tietoinen, ja sillä halutaan ohjata vetokykyisen diesel- Škodan ostajia Superbin suuntaan. Diesel-versiot ovat molemmat kaksilitraisia: 115 hv ja 150 hv. Miedompi versio on manuaali ja ruudikkaampi automaatti. Uusi kehitysversio on tyypillinen Octavia: hyvä perussuorittaja, joka ei säväytä hyvässä tai pahassa. Ajo-ominaisuuksiltaan Škoda on laadukas, mutta ei toisaalta aiheuta juuri minkäänlaisia tunteita. Tätä taustaa vasten onkin yllätys, miten hieno koeajetun 150-heppaisen sportline-mallin madallettu alusta on. Kyseessä on sporttisuuden ja mukavuuden hieno liitto. Škoda saa osakseen pientä päivitystä myös ohjaamonsa osalta. Verhoilujen materiaalit on uusittu, ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota ympäristöasioihin. Esimerkiksi keinonahkapenkit on värjätty tehtaan työntekijöiden käytetyillä kahvinpuruilla. Octaviaan on tarjolla ensimmäistä kertaa kookas 13” tietoviihdenäyttö, mikä on nykyautossa ihan oikeasti varsin tarpeellinen asia. Myös mittaristo on digitaalinen ja merkin oman tyylin mukainen. Ohjaamossa on moni asia on myös ennallaan, ja muun muassa ohjauspyörän erinomaiset hallintarullat ovat läsnä. Škoda Octavia on uudistunut maltilla, mutta onko uutuusarvoa riittävästi, jotta edellisen mallin omistaja harkitsisi päivittämistä uuteen? Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kamiq Monte Carlo – pikkujättiläinen vaikka perheen ainokaiseksi 30.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq Coupé 85 Business Line – enemmän halvemmalla 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 18.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Škoda Superb Combi – nyt myös sähköavusteisesti alk. 38 603 euroa 4.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 RS – parantaa kuin Enyaq juoksuaan 6.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Skoda Enyaq Coupé RS IV – Hienostuneen väkevä 2.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Monte Carlo – Rallitaipaleiden kunniaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 15.6.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Renault 5 GT Turbo ja paluu chilikauppakassien maailmaan 16.6.2024 Ulkomaanmatkailu Päivän kuva: Saksa on… lihaisa maa 14.6.2024 Uutinen Pienen auton suuri paluu: Fiat Grande Panda 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia 9.6.2024 Ajoneuvot Suomeen tulee kohta liuta lähemmäs sadan tonnin Yariksia - Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition oli pienen hetken täällä saatavilla 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä