18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoissa on nykyään lähtökohtaisesti kaksi tuulilasinpyyhkijää, mutta se ei ole kuitenkaan mitenkään standardisoitu ratkaisu, kuten Moottorin käytetystä Mercedes-Benz S124:stä näkee. Tuulilasinpyyhkijöiden voitaneen olettaa olevan tuttu toimilaite jokaiselle joskus autoa ajaneelle. Sen funktio on hyvin selvä, pyyhkiä metalliseen varteen kiinnitetyllä kumisella pinnalla tuulilasille satava tai roiskuva vesi pois. Yleensä toteutustapakin vaikuttaa ainakin päällepäin hyvin samanlaiselle: lähes kaikissa nykyautoissa pyyhkijänsulkia on kaksi kappaletta, ja niiden kulkurata on yleensä tasainen koko pyyhintäalueen matkalta. Tuulilasinpyyhkijöiden reilun sadan vuoden kehityskaareen kuuluu kuitenkin vaikka millaisia erilaisia viritelmiä, joista yleistynein lienee Mercedes-Benzin pari vuosikymmentä käyttämä yhden pyyhkijänsulan taktiikka – jollaista käytetään myös Moottorin käytetyssä Mersussa. Monoblade-nimellä tunnettu pyyhkijä esiteltiin ensimmäistä kertaa tuotantoautossa W201-sukupolven 190:ssä vuonna 1982. Yhtä pyyhkijänsulkaa oli käytetty jo joissain edullisemmissa automalleissa ainakin kustannusten pienentämiseksi. Näissä kuitenkin pyyhkimen liikerata oli myös yksinkertainen sädettä seuraava. Tämän järjestelmän ongelmana oli se, että yksi pyyhkijä jätti tuulilasin ylänurkkiin paljon aluetta, johon pyyhkijä ei yltänyt lainkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulottuvuutta hammasrattailla Mercedeksen Monoblade-järjestelmässä tämä puute oli korjattu, mutta mitään yksinkertaista siinä ei enää pyyhkimensulkien määrän lisäksi ollutkaan. Monoblade toimii niin, että pyyhkijänsulan saapuessa tuulilasin ylänurkkaan, sen varsi työntyy hammasrattaiden avulla hetkeksi pidemmälle, ja alkaa välittömästi palautumaan takaisin lyhyemmäksi ennen kuin se tulee lasin yläreunan kohdalle, ja tämän jälkeen alkaa välittömästi kurkottamaan jälleen kohti seuraavaa ylänurkkaa. Parhaiten Monobladen toimintaa mallintanee seuraava video. Kahden sukupolven kokemus W201 ja W124 -korimallien lisäksi Monobladea käytettiin myös W202 ja W210 -korien Mercedeksissä. Seuraavan sukupolven C- ja E-sarjoissa palattiin käyttämään kahta lasinpyyhkijää. Mutta miksi? Ainakin kovat mersumiehet ovat yhä sitä mieltä, että Monoblade oli paljon kahden pyyhkijän systeemiä parempi ratkaisu. Tuulilasi pyyhkiytyy isolta alalta, ja pyyhkijänsulkakulutkin on puolikkaat kahden pyyhkijän ratkaisuun nähden! Joidenkin mukaan pyyhkijän pitkittäissuuntainen liike piti myös itse sulkaa paremmin puhtaana. Yhden selityksen mukaan – joka on automaailmassa aina todennäköisin syy jonkun hyvän mekanismin tai käyttöliittymän poistamiselle – Monoblade oli kallis järjestelmä valmistaa. Toisen selityksen mukaan tuulilasien pinta-alan kasvaessa yhden pyyhkijän olisi pitänyt käydä liian nopeasti riittävän vedenpoiston saavuttamiseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 21.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: huolla auto mieluummin liian aikaisin kuin viimetinkaan 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 9.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein 2.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 -ikäauton audioparannukset Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa - maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä 26.6.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon 26.6.2024 Uutinen Kiinalaisautolla karmea törmäystestitulos lähimenneisyydessä – maahantuojan mukaan Suomeen tuotavilla autoilla kaikki on kunnossa 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis - uutta löytyy kaikista matkustusluokista 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia