8.6.2024

Kiinalainen DFSK aikoo tuoda Suomeen kilpailukykyisesti hinnoitellun sähköpakettiauton sekä muun muassa lataushybridikatumaasturin

Kuva DFSK

Novus Cars Finland Oy on tuomassa Suomeen kolmea uutta kiinalaismerkkiä, joiden tuotteisiin Moottori pääsee tutustumaan tulevina kuukausina. Yksi niistä on DFSK eli alkujaan Dongfeng Sokon Automobile, joka on jalkautumassa maahan sähköpakettiautolla sekä parilla crossoverilla. Kaksi muuta merkkiä ovat jo esitellyt Seres sekä Skywell, joiden maihinnousu tapahtuu kunkin kohdalla yhdellä sähköcrossover -mallilla.

Nykyisin kokonaan Seresin omistuksessa oleva DFSK on näistä kolmesta merkistä ylivoimaisesti pisimpään vaikuttanut ja edustaa kiinalaisessa autonvalmistuksessa sitä perinteistä päätä, jos ei nyt oteta huomioon aikoinaan muutamalle kommunistisen puolueen jäsenelle tehtyjä punalippulimusiineja. DFSK:n perustivatkin yli kaksi vuosikymmentä sitten Sokon (Seres) sekä muun muassa Citroëneja Kiinassa valmistava Dongfeng, ja tarkoituksena oli alkaa valmistaa pieniä ja halpoja hyötyautoja kiinalaisille viljelijöille ja muille pientuottajille, 2000-luvulle tultaessa kun yhä useammalla heistä alkoi olla varaa moottorikäyttöiseen kulkupeliin.

Tällä saralla DFSK on pysynyt lestissään ja valmistaa edelleen muun muassa mikrokuorma-autoja, mutta nykyisin sen mallistoon kuuluu muunkin tyyppisiä ajoneuvoja, joista saamme nyt ensimmäiset pikku maistiaiset täällä Suomen markkinoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

DFSK E5

Aiemmin kuluvalla viikolla tähän samaan teemaan liittyen on tullut esiteltyä kaksi muuta kiinalaista crossoveria, joita yhdistää suunnilleen sama kokoluokka sekä mallinimessä numero 5. DFSK E5:n erottaa Seres 5:stä ja Skywell ET-5:stä etenkin sen lataushybridivoimalinja eli kyseessä ei ole täyssähköauto. Auto on sama kuin Kiinassa vuonna 2023 esitelty Landian E5, ja kuten on tullut kontekstissa jo hyvin tutuksi, nimimuunnoksia tälläkin crossoverilla riittää. Täyssähköinen versio asiasta on ollut Kiinassa markkinoilla vuodesta 2021 lähtien nimellä Fengon 580.

DFSK E5:n lataushybridivoimalinja koostuu 1,5-litraisesta, 81 kilowatin ja 135 newtonmetrin vapaastihengittävästä bensiinimoottorista sekä 130 kilowatin ja 300 newtonmetrin sähkömoottorista. Painotussuhde on siis selvästi sähkömoottorin puolella, ja bensiinimoottori toimiikin sähköntuottajan roolissa siinä tilanteessa, että noin sadan kilometrin (vanhalla NEDC-syklillä tosin) sähköinen toimintamatka menee umpeen. Bensatankin turvin auton kerrotaan kulkevan pitkälle toista tuhatta kilometriä. Auton tekniikassa näkyy sekä elektroniikkajätti Huawein että sähköautojätti BYD:in kädenjälki. Huawei vastaa auton HiCar -käyttöjärjestelmästä, BYD puolestaan luonnollisesti sähkövoimalinjan osista.

DFSK E5:n kokonaispituus on 4,76 metriä, ja akseliväliä autosta löytyy 2,785:n metrin verran. Auto on mainitusta kolmikosta suurin, ja siinä on valmius myös seitsenpaikkaiseen konfiguraatioon.

Kahden aloitusmallin jälkeen DFSK-mallisto tulee laajenemaan Suomessa myös pykälää pienemmällä E3 -sähköcrossoverilla, joka tulee olemaan uudelleenbrändätty Seres 3, ja asettumaan karkeasti C-segmenttiin. Siitäkin seuraa myöhemmin lisätietoja.

DFSK EC75

Toinen DFSK:n avausmalleista Suomessa tulee olemaan E5:tä lähempänä merkin alkuperiä, mutta toki moderni pakettiauto ja lisäksi täyssähköinen. Kotimarkkinoillaan DFSK EC75 tunnetaan nimellä Ruichi EC75.

Omaperäisellä tavalla muotoiltu EC75 on tonniluokkaan sijoittuva sähköpakettiauto. Kantavuutta autolla on 1,2 tonnia ja tavaratilan tilavuus 6,7 kuutiometriä. Tavaratilan pituus on 2,83 metriä ja auton kokonaispituus puolestaan 5,13 metriä. EC75:ssä on liukuovet kummallakin puolella, mikä edistää lastausta ja käytettävyyttä muutenkin.

Auton hytissä on kaksi istuinta ja sen kojelauta on varsin nykyaikaisen näköinen digitaalimittaristoineen, tietoviihdenäyttöineen ja tyylikkäine paneeleineen. EC75 on luokassaan aika kapea, ollessaan leveydeltään vain 1,86-metrinen, mutta läpiastuttava ohjaamo vaikuttaa kuitenkin sinänsä tilavalta.

DFSK EC75 on selvästi kaupunkiliikenteeseen tarkoitettu sähköpakettiauto. Sen akku on kohtuullisen pieni, kapasiteetiltaan vain 50-kilowattituntinen, mutta toisaalta myös auton omamassa jää sen ansiosta verrattain pieneksi, ollen noin 1,7 tonnia. Näillä eväin auton toimintamatkaksi kerrotaan 252 kilometriä. EC75:n sähkömoottori tuottaa melko vaatimattoman 70 kilowatin huipputehon ja 230 newtonmetrin huippuväännön.

Novus Cars Finlandilta DFSK EC75:n hinnaksi kerrotaan 39 900 euroa. Sitä voidaan pitää kilpailukykyisenä saman kokoluokan sähköpakettiautoihin verrattuna, vaikka kaikkien ominaisuuksien täydellinen suhteuttaminen onkin haastavaa. Esimerkiksi toinen kiinalaistarjokas, tasan samankokoisen tavaratilan omaava Maxus E-Deliver 7 lähtee ilman arvonlisäveroa 47 000 eurolla ja alvin kanssa 58 000 eurolla. Eurooppalaisista vaihtoehdoista suunnilleen samankokoinen Stellantiksen ja Toyotan tonniluokan sähköpakuperhe Citroën Ë-Jumpyineen ja kumppaneineen ovat nekin yli 55 000 euron sijoituksia.

Lähde: Novus Cars Finland

Kommentoi artikkelia