8.6.2024 Ajoneuvot Kiinalainen DFSK aikoo tuoda Suomeen kilpailukykyisesti hinnoitellun sähköpakettiauton sekä muun muassa lataushybridikatumaasturin Teksti Benjamin Helander Kuva DFSK Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Novus Cars Finland Oy on tuomassa Suomeen kolmea uutta kiinalaismerkkiä, joiden tuotteisiin Moottori pääsee tutustumaan tulevina kuukausina. Yksi niistä on DFSK eli alkujaan Dongfeng Sokon Automobile, joka on jalkautumassa maahan sähköpakettiautolla sekä parilla crossoverilla. Kaksi muuta merkkiä ovat jo esitellyt Seres sekä Skywell, joiden maihinnousu tapahtuu kunkin kohdalla yhdellä sähköcrossover -mallilla. Nykyisin kokonaan Seresin omistuksessa oleva DFSK on näistä kolmesta merkistä ylivoimaisesti pisimpään vaikuttanut ja edustaa kiinalaisessa autonvalmistuksessa sitä perinteistä päätä, jos ei nyt oteta huomioon aikoinaan muutamalle kommunistisen puolueen jäsenelle tehtyjä punalippulimusiineja. DFSK:n perustivatkin yli kaksi vuosikymmentä sitten Sokon (Seres) sekä muun muassa Citroëneja Kiinassa valmistava Dongfeng, ja tarkoituksena oli alkaa valmistaa pieniä ja halpoja hyötyautoja kiinalaisille viljelijöille ja muille pientuottajille, 2000-luvulle tultaessa kun yhä useammalla heistä alkoi olla varaa moottorikäyttöiseen kulkupeliin. Tällä saralla DFSK on pysynyt lestissään ja valmistaa edelleen muun muassa mikrokuorma-autoja, mutta nykyisin sen mallistoon kuuluu muunkin tyyppisiä ajoneuvoja, joista saamme nyt ensimmäiset pikku maistiaiset täällä Suomen markkinoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy DFSK E5 Aiemmin kuluvalla viikolla tähän samaan teemaan liittyen on tullut esiteltyä kaksi muuta kiinalaista crossoveria, joita yhdistää suunnilleen sama kokoluokka sekä mallinimessä numero 5. DFSK E5:n erottaa Seres 5:stä ja Skywell ET-5:stä etenkin sen lataushybridivoimalinja eli kyseessä ei ole täyssähköauto. Auto on sama kuin Kiinassa vuonna 2023 esitelty Landian E5, ja kuten on tullut kontekstissa jo hyvin tutuksi, nimimuunnoksia tälläkin crossoverilla riittää. Täyssähköinen versio asiasta on ollut Kiinassa markkinoilla vuodesta 2021 lähtien nimellä Fengon 580. DFSK E5:n lataushybridivoimalinja koostuu 1,5-litraisesta, 81 kilowatin ja 135 newtonmetrin vapaastihengittävästä bensiinimoottorista sekä 130 kilowatin ja 300 newtonmetrin sähkömoottorista. Painotussuhde on siis selvästi sähkömoottorin puolella, ja bensiinimoottori toimiikin sähköntuottajan roolissa siinä tilanteessa, että noin sadan kilometrin (vanhalla NEDC-syklillä tosin) sähköinen toimintamatka menee umpeen. Bensatankin turvin auton kerrotaan kulkevan pitkälle toista tuhatta kilometriä. Auton tekniikassa näkyy sekä elektroniikkajätti Huawein että sähköautojätti BYD:in kädenjälki. Huawei vastaa auton HiCar -käyttöjärjestelmästä, BYD puolestaan luonnollisesti sähkövoimalinjan osista. DFSK E5:n kokonaispituus on 4,76 metriä, ja akseliväliä autosta löytyy 2,785:n metrin verran. Auto on mainitusta kolmikosta suurin, ja siinä on valmius myös seitsenpaikkaiseen konfiguraatioon. Kahden aloitusmallin jälkeen DFSK-mallisto tulee laajenemaan Suomessa myös pykälää pienemmällä E3 -sähköcrossoverilla, joka tulee olemaan uudelleenbrändätty Seres 3, ja asettumaan karkeasti C-segmenttiin. Siitäkin seuraa myöhemmin lisätietoja. DFSK EC75 Toinen DFSK:n avausmalleista Suomessa tulee olemaan E5:tä lähempänä merkin alkuperiä, mutta toki moderni pakettiauto ja lisäksi täyssähköinen. Kotimarkkinoillaan DFSK EC75 tunnetaan nimellä Ruichi EC75. Omaperäisellä tavalla muotoiltu EC75 on tonniluokkaan sijoittuva sähköpakettiauto. Kantavuutta autolla on 1,2 tonnia ja tavaratilan tilavuus 6,7 kuutiometriä. Tavaratilan pituus on 2,83 metriä ja auton kokonaispituus puolestaan 5,13 metriä. EC75:ssä on liukuovet kummallakin puolella, mikä edistää lastausta ja käytettävyyttä muutenkin. Auton hytissä on kaksi istuinta ja sen kojelauta on varsin nykyaikaisen näköinen digitaalimittaristoineen, tietoviihdenäyttöineen ja tyylikkäine paneeleineen. EC75 on luokassaan aika kapea, ollessaan leveydeltään vain 1,86-metrinen, mutta läpiastuttava ohjaamo vaikuttaa kuitenkin sinänsä tilavalta. DFSK EC75 on selvästi kaupunkiliikenteeseen tarkoitettu sähköpakettiauto. Sen akku on kohtuullisen pieni, kapasiteetiltaan vain 50-kilowattituntinen, mutta toisaalta myös auton omamassa jää sen ansiosta verrattain pieneksi, ollen noin 1,7 tonnia. Näillä eväin auton toimintamatkaksi kerrotaan 252 kilometriä. EC75:n sähkömoottori tuottaa melko vaatimattoman 70 kilowatin huipputehon ja 230 newtonmetrin huippuväännön. Novus Cars Finlandilta DFSK EC75:n hinnaksi kerrotaan 39 900 euroa. Sitä voidaan pitää kilpailukykyisenä saman kokoluokan sähköpakettiautoihin verrattuna, vaikka kaikkien ominaisuuksien täydellinen suhteuttaminen onkin haastavaa. Esimerkiksi toinen kiinalaistarjokas, tasan samankokoisen tavaratilan omaava Maxus E-Deliver 7 lähtee ilman arvonlisäveroa 47 000 eurolla ja alvin kanssa 58 000 eurolla. Eurooppalaisista vaihtoehdoista suunnilleen samankokoinen Stellantiksen ja Toyotan tonniluokan sähköpakuperhe Citroën Ë-Jumpyineen ja kumppaneineen ovat nekin yli 55 000 euron sijoituksia. Lähde: Novus Cars Finland Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2024 Ajoneuvot Aikakauden loppu eri merkityksissä – kaikkien aikojen viimeinen Jaguar F-Type on tässä 14.6.2024 Ajoneuvot Viisiovinen Mini Cooper palaa kuvioihin – 17,2 senttimetriä ja kaksi ovea enemmän aidointa miniä 14.6.2024 Ajoneuvot Tämä 25 metriä pitkä harjapuhallinajoneuvo saa ensi vuonna polttoaineekseen vetyä 10.6.2024 Ajoneuvot Jopa kahden vuoden odotus on päättynyt – sähköjätti Volvo EX90 vihdoin tuotannossa 10.6.2024 Ajoneuvot Tässä on uusi BMW M1…35…ilman i:tä – ja uusi 1-sarja noin muutenkin 9.6.2024 Ajoneuvot Suomeen tulee kohta liuta lähemmäs sadan tonnin Yariksia – Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition oli pienen hetken täällä saatavilla 7.6.2024 Ajoneuvot Skywell ET-5 on Suomeen pyrkivän uuden kiinalaismerkin avausmalli, joka haluaa painottaa järkiasioita 5.6.2024 Ajoneuvot Yllättävänkin suorituskykyinen ja tasokas Seres 5 on merkkinsä avausmalli Suomessa 3.6.2024 Ajoneuvot Hyvinkin monipuolinen Audi A4, Passatin parempi puolisko, siirtyy historiaan – poimimme siis parhaat palat viiden sukupolven ajalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.6.2024 Yleinen Käytetyt erikoisuudet: Lada Niva loi uuden maasturiluokan 17.6.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla 18.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: BMW Z4, Toyota Camry ja Subaru Forester parhaat 20-vuotiaat automallit 17.6.2024 Ajoneuvot Aikakauden loppu eri merkityksissä - kaikkien aikojen viimeinen Jaguar F-Type on tässä 17.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pelikaani moottoriin? 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 12.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: johtotähtiloistoa Himoksella 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä