3.6.2024

Hyvinkin monipuolinen Audi A4, Passatin parempi puolisko, siirtyy historiaan – poimimme siis parhaat palat viiden sukupolven ajalta

Kuva Audi, Seat, Valmet Automotive

Mikä oli Euroopan ensimmäinen tuotantohybridiauto? Mistä mallista Valmet automotive teki kovakattoisen avomallin vuoden 2004 Geneven autonäyttelyyn? Entä mistä premiumautosta Seat keksi tehdä outlet-mallin? Muun muassa näihin kysymyksiin ainoa oikea vastaus on Audi A4.

Niille kymmenille tuhansille suomalaisille ja miljoonille muualla maailmassa, joille Audi A4 on sydämen autovalinta, lohduttava tieto on tässä vaiheessa se, että D-segmentin polttomoottoripohjainen Audi tulee näkemään vielä ainakin yhden sukupolven A5:n nimellä. Tulemme siis vielä tänä vuonna törmäämään totuttelua vaativaan A5 Avantiin sekä A5 Sportbackin uuteen sukupolveen, perinteisen sedan-mallin jäädessä ennakkotietojen mukaan tässä vaiheessa kuvioista pois.

A4 sedanin kohdalla nämä ovat oikeasti hyvästit.

A4:n juuret juontavat suoraan alenevassa polvessa vuoteen 1972, jolloin Münchenin olympialaisten kanssa samaan aikaan esiteltiin Audi 80 B1. Tuo malli lainattiin Volkswagenille ensimmäisen sukupolven Passatiksi. Varsinainen juhlakalumme on kuitenkin tänään Audi A4, joka näki tällä nimellä päivänvalon 30 vuotta sitten eli vuonna 1994. Sen jälkeen olemme nähneet viisi sukupolvea A4:sia.

Audi A4:n mallinimen lakkauttaminen on omalla tavallaan yhden aikakauden päätös, joten tässä kohtaa on sopivaa katsoa hieman taaksepäin, ja etsiä parhaat ja eniten mallisarjan monipuolisuutta kuvaavat palat kustakin A4-sukupolvesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

B5 (1994 - 2001) - A4 Avant Duo, ensimmäinen eurooppalainen hybridiauto asiakkaille

B5 oli todellakin ensimmäinen A4:n nimellä valmistettu ylemmän keskiluokan Audi. Se korvasi vuonna 1994 viimeisen 80-sarjan, B4:n, joka oli ollut lähinnä facelift 80-luvun puolivälin B3:een nähden. B5-polvesta voisi toki nostaa tähän esimerkiksi moniakin malliversioita, mutta tällä kertaa sieltä tuli poimittua varsinainen vaihtoehtoisten käyttövoimien edelläkävijä.

Olisitko tiennyt, että Audi A4 oli aikoinaan ihka ensimmäinen eurooppalaisvalmisteinen hybridiauto asiakaskäyttöön? Tämä kuvaus toteutuu A4 Avant Duon kohdalla tosin vain rimaa hipoen, sillä autoja tehtiin asiakkaille ainoastaan 90 kappaletta alun perin aiotuista 500 kappaleesta.

Siitäkin huolimatta A4 Avant Duo oli lanseerausvuotenaan 1997 vallankumouksellinen. Tuona samana vuonna kun Toyota lanseerasi ensimmäisen sukupolven Priuksen, tarjosi Audi dieselmoottoriin yhdistettyä lataushybridiä. Duossa oli todellakin 1,9-litrainen, 90 hevosvoiman dieselrivinelonen, 30 hevosvoiman sähkömoottori sekä 320 kilon painoinen akkupaketti, joka mahdollisti jopa pienen täyssähköisen toimintamatkan.

Harmi vain, että diesel oli vuonna 1997 Euroopassa vielä todella halpaa ja A4 Avant Duo puolestaan hankintahinnaltaan hyvin kallis. Duo kuuluukin niihin automalleihin, jotka ovat olleet yksinkertaisesti liiaksi edellä aikaansa. Viitisentoista vuotta myöhemmin auto olisi mennyt kuin kuumille kiville.

B6 (2000 - 2006) - A4 Cabriolet, josta Valmet Automotive teki näyttävän konseptin

2000-luku toi tullessaan uuden A4:n, ja samalla korimallien määrä kasvoi kahdesta kolmeen, kun Audi toi markkinoille A4:n avoversion vuonna 2003.

A4 Cabriolet oli todellakin kaksiovinen ja nelipaikkainen avoauto, jossa oli 25 sekunnissa alas taittuva kangaskatto sekä muutamia muita tyylillisiä eroavaisuuksia aikakauden sedaniin ja Avantiin nähden. A4 Cabrioletista nähtiin myös toinen sukupolvi, mutta kolmannen kohdalla sille luotiin oma A5-sarjansa yhdessä Coupén ja Sportbackin kanssa. A4 Cabrioletia valmistettiin niin ikään S4:nä, jolloin kyse oli nelipaikkaisesta avoautosta 4,2-litraisella V8:lla.

A4 Cabrioletin suunnittelussa ja valmistuksessa Audin kumppanina toimi Karmann, jonka avattavien kattojen liiketoiminnan suomalainen Valmet Automotive osti 2010-luvun taitteessa.

Tästä saadaankin hyvä aasinsilta siihen, että muun muassa juuri avattavista katoistaan tunnettu Valmet Automotive teki vuoden 2004 Geneven autonäyttelyyn komean A4 Coupé Cabriolet -konseptimallin. Siinä idea oli sama kuin vaikkapa Ferrari Californiassa, Mercedes-Benz SLK:ssa sekä toisen polven Volvo C70:ssä eli kyseessä oli avoauto taitettavalla kovalla katolla.

B7 (2004 - 2008) - Seat Exeo, Audi A4 outlet-tuotteena

Audi A4:n kolmannen sukupolven tuotantotaival jäi kaikista viidestä lyhimmäksi. Se sai kuitenkin jatkoa VAG-konsernin sisällä hyvin odottamattomalla tavalla, joka nousee samalla esimerkiksemme B7-polvesta.

Seat Exeo

Outletissahan on se idea, että tuotannosta poistuneita tuotteita myydään aiempaa halvemmalla. Juuri tästä oli kyse Seat Exeossa. Kun nimittäin A4:n B7-polvi teki vuonna 2008 tietä upouudelle B8-sarjalle, tarttui konsernin espanjalaissiipi tilaisuuteen, ja näin B7:n tuotantolinja siirrettiin suoraan Saksan Ingolstadtista Espanjan Martorelliin.

Seat Exeo oli keksintönä omalla tavallaan aivan loistava. Jos halusi Audin suunnitteleman uuden auton ripeillä voimalinjoilla, muttei välittänyt siitä, että auto ei ollut enää aivan kehityksen kärjessä, tässä oli keino toteuttaa haave jopa kymppitonnin uutta, vastaavaa B8-polven A4:ää halvemmalla.

Seat Exeo

Seat faceliftasi B7:n omaa tuotantoaan varten kevyesti. Tähän kuului myös se, että ainoastaan sedanina ja farmarina valmistettu Exeo sai A4 Cabrioletista lainatun kojelaudan pyöreine puhallinsuuttimineen. Seatille Exeo oli huippumalli.

Erikoisen Exeosta teki niin ikään se, että malli oli ensimmäinen Seat, jota ei nimetty minkään espanjalaisen paikkakunnan mukaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

B8 (2008 - 2016) - A4 Allroad Quattro, avarampi näkökulma

B8 eli A4:n neljäs sukupolvi oli siinä mielessä aiemmista poikkeava, että sitä ei enää tehty vanhemmalle B-pohjarakenteelle, vaan sen sijaan uudelle MLB:lle, joka on tuttu myös isommista Audi-malleista. Passatillehan pitkittäin sijoitetuilla moottoreilla varustettu A4 ei ole koskaan ollut suoraa sukua, mutta mallit ovat kuitenkin konsernin sisällä saman kokoluokan malleja siten, että A4 on se premiumimpi näkemys asiasta.

A4:stä oli ollut aina tarjolla sedan sekä Avant, ja kahden sukupolven ajan myös Cabriolet. B8:n myötä A4 valloitti yhden uuden väliluokan, nimittäin "elämäntapafarmareiden" kerhon. Audilla oli ollut suuremmasta A6:sta Allroad -versio jo vuodesta 1999, mutta A4:ssä elämätapafarmarin idea tuotiin luokkaa alemmas.

Audi oli A4 Allroadillaan pitkälti luokan avaaja. Alfa Romeolla oli toki ollut jo aiemmin 156 Crosswagon, mutta sen tuotannon päätyttyä muilla kuin Audilla ei ollut premium-D-segmentin elämäntapafarmaria. Volvo peesasi A4 Allroadia vuonna 2015 V60 Cross Countryllaan, ja Mercedes-Benz teki sen puolestaan vuonna 2021 C-sarjan All-Terrainilla. Volkswagenilla oli vastaavasti Passat Alltrack vuosina 2010 - 2023.

Audi A4 Allroad Quattro tarkoittaa korkeampaa maavaraa ilmajousituksineen, "seikkailumuoveja", leveämpää raideväliä sekä nelivetoa standardina. Siinä yhdistellään siis toisiinsa monia farmariauton ja maasturin hyviä puolia.

B9 (2015 - 2024) - RS 4 Avant, nopein A4 koskaan

Viimeiseksi A4 -sukupolveksi jäävä B9 on ollut tuotannossa jo yhdeksän vuoden ajan eli siitä tulee pisimpään porskuttanut näkemys A4:stä. Samalla nopein katulaillinen näkemys A4:stä - siis mistä sukupolvesta tahansa - on ollut B9-polven RS 4 Avant.

Tämän polven myötä vuonna 2017 RS 4 vaihtoi ensimmäisen sukupolvensa tavoin takaisin V6:een. Downsizing 4,2-litraisesta vapaastihengittävästä V8:sta 2,9-litraiseen tuplaturbo-V6:een kuulostaa isolta, mutta todellisuudessa tämä sukupolvenvaihdos käänsi kampiakselit vieläkin nopeampaan aikaan.

"Uusi" V6-mylly kehittää 450 hevosvoimaa eli saman verran kuin V8 parhaimmillaan. 600 newtonmetrin huippuvääntömomentissa on puolestaan peräti 170 newtonmetriä lisää vapaastihengittävään kasikoneeseen verrattuna.

Tänä vuonna juhlitaan sopivasti myös RS 4:n 25-vuotista taivalta.

Tuplaturbo-V6:n, uuden 8-pykäläisen Tiptronic-vaihteiston ja nelivedon ansiosta dramaattisen näyttävästi muotoiltu B9-polven RS 4 Avant tarvitsee 0 - 100 km/h -kiihdytykseen ainoastaan 4,1 sekuntia. Rajoitin iskee vastaan saksalaisittain 250 km/h kohdalla tässä nykyisessä ja siis viimeisessä RS 4:ssä koskaan.

Lähteet: Audi, Jalopnik, All Car Index

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat