24.5.2024 Esittely Koeistuttu: Kia EV3 on kuin kutistettu EV9 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV3 -sähkökatumaasturi antaa positiivisen ensivaikutelman. Kia EV3 on odotettu lisä valmistajansa mallistoon. Uutuus osuu suoraan myydyimpään kompaktien citymaasturien luokkaan, jossa täyssähkömalleja ei vielä ole liiaksi asti. Aiemmin esitellyn futuristisen konseptimallin ulkomuodot on saatu säilytettyä melko hyvin tuotantoon siirryttäessä. Pystyt ajovalot, tuhdit lokasuojat ja takaovien kahvat C-pilareissa antavat erottuvan ilmeen. Sisustuksessa käytännön realiteetit ovat rajoittaneet innovaatioita selvemmin. Vastaavia muotojahan olemme nähneet jo EV9:ssä, eli sukulaisuudesta ei jää epäilystä. EV3:n kokoisena olemus on jopa sopusuhtaisempi kuin valtavassa EV9:ssä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perheauton tilat EV3 asettuu Kian mallistossa kutakuinkin samaan kokoluokkaan Niron kanssa. EV3 on kyllä kymmenkunta senttiä lyhyempi, mutta tilaa tuntuisi olevan yhtä runsaasti. Eteen tilan tuntua tuo matala keskikonsoli säilytystiloineen. Kyynärnojista voi avata pienen pöydän, jota ei kuitenkaan saa käännettyä kuljettajan eteen. Kojelauta on evoluutio aiemmista Kian uutuuksista – nappuloita on vähennetty edelleen ja näyttöruutu on suurentunut. Tärkeimmille toiminnoille on kuitenkin helpot ja suorat käytöt. Vaihteenvalitsin on vähän piilossa toisena viiksenä oikeanpuoleisen pyyhinviiksen ja ratin puolan alla. Kangaspinta tuo kodikkuutta muuten tekniseen näkymään. Sisustuksesta suurin osa on ekologisesti kierrätysmuovia. Takaistuimelle sopii aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Istuin on leveä ja tasainen, joten myös kolme matkustajaa istuu sovussa lyhyen matkaa. Keskitunnelin puuttuminen helpottaa jalkojen asettelua, ja kattolinja suo taakse myös riittävän pääntilan. Tavaratila on kookas ja muodoltaan selkeän kuutiomainen. Pohjan saa asetettua kahdelle korkeudelle, ylemmässä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Myös etupellin alla on pieni tila vaikkapa latausjohdolle tai muille varusteille. Turvavarustelu, yhdistettävyys, pelimahdollisuus ja sähkön ulosottomahdollisuus ovat tuttuja jo aiemmista Kia-uutuuksista. Uutta on tekoälyassistentti matkojen suunnitteluun. Numerotietoja Kia kertoi jo joitakin numerotietoja aina etuvetoisen uutukaisen tekniikasta. Tehoa on 150 kW (204 hv) ja vääntöä 283 Nm. Näillä eväillä kiihtyvyydeksi 0–100 km/h luvataan 7,5 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 170 km/h. Maasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta ilmanvastuskerroin on pohja koteloimalla painettu lukemaan 0,26, joka olisi ollut hyvä lukema henkilöautollekin vielä jokunen vuosi sitten. Painoa ja kulutuslukemia ei vielä kerrottu. Akustoa on kahta kokoa, joko 58,3 tai 81,4 kWh. Isommalle toimintamatkaksi povataan 600 km, mutta se vaatinee optimaalisia olosuhteita ja kevyttä kaasujalkaa. Latausnopeudeksi 10–80 % -välillä kerrotaan puoli tuntia. EV3 vaikuttaa ensitutustumalta erittäin pätevältä ehdokkaalta tällä hetkellä parhaiten myyvään autoluokkaan, kompakteihin kaupunkimaastureihin. Lopullinen arvio ja kilpailuasetelma selviävät tietenkin vasta hintojen selvitessä ja koeajolla syksyllä. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2024 Ajoneuvot Kia iskee pakuluokkaan – luvassa futuristisia sähköajoneuvoja 4.7.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistuva Kia Picanto ottaa ilon irti kilpailijoiden kaikkoamisesta 30.5.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV9 – tähtilampun autossa on tilaa vaikka seitsemälle 29.3.2023 Ajoneuvot Muhkea Kia EV9 on uudistuvan merkin sähköinen lippulaiva 2.5.2022 Ajoneuvot Suomeen pian rantautuva uusi Kia Niro sai hinnat 4.4.2022 Ajoneuvot Uusi Kia Niro – Loikka sähköisempään suuntaan 6.12.2021 Ajoneuvot Uusi Kia Niro yhdistelee HabaNiron, EV6:n ja Sportagen geenejä 26.10.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6 – täyssähköä huolella ja koreaksi 3.9.2021 Ajoneuvot Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage – viides sukupolvi julki Kommentit (1) Jokohan tuossa on ajastettu esilämmitys ilman latauskaapelia? Ainakaan EV6:ssa sitä ei ole, liekö muissakaan Kioissa… Minusta muuten erittäin hyvässä autossa paha puute. T. EV6:n omistaja jo kahden vuoden ajan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 15.6.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Renault 5 GT Turbo ja paluu chilikauppakassien maailmaan 16.6.2024 Ulkomaanmatkailu Päivän kuva: Saksa on… lihaisa maa 14.6.2024 Uutinen Pienen auton suuri paluu: Fiat Grande Panda 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia 9.6.2024 Ajoneuvot Suomeen tulee kohta liuta lähemmäs sadan tonnin Yariksia - Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition oli pienen hetken täällä saatavilla 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä