4.7.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistuva Kia Picanto ottaa ilon irti kilpailijoiden kaikkoamisesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia aikoo napata itselleen isomman siivun kakkua uudistuneella Picantolla. Teknologia, tyyli ja kustannustietoisuus pitävät kaupunkiauton mukana markkinoilla. Pienimpien henkilöautojen A-segmentissä on hiukan hiljaisempaa kuin joskus. Asiakkaita on valunut muihin ryhmiin, mutta vielä nopeammin ovat kaikonneet kilpailijat. Tähän markkinarakoon Kia tähtää Picanton uudistumisella, jossa tavoitellaan kaikkein suurimpien massojen sijasta juuri heitä, jotka haluavat tai tarvitsevat A-segmentin auton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatujen kasvattiKia Picanto on edelleen nipin napin alle 3,6-metrinen auto (3 595 mm). Korkeutta on 1 495 mm ja leveyttä 1 595 mm ilman peilejä. Akseliväli on auton luokassa pitkähkö 2 400 mm, joten etu- ja takaylitykset jäävät maltillisiksi. Tavaratilaa on 255 litraa ja takaistuimet kaadettuna 1 010 litraa. Uteliaille kerrottakoon, että maavaraa on 141 mm, eli Picanto ei ole lähtenyt crossoverisoitumaan.Kompakteja mittoja hyödynnetään myös kaupunkiautolle tyypillisessä ketterässä ajettavuudessa. Picanton ohjaus on välitetty melko nopeaksi, sillä se on vain 2,8-kierrosta ääripäästä toiseen. Lyhyt etuylitys tarkoittaa myös, että auton paino on akselien välissä. Jopa ajonvakautus tukee torque vectoringia jarruttamalla, eli auto käyttäytyy ääritilanteissa ketterämmin. Näetkö tähtiä?Kasvopesun ilmeisin puoli ovat ulkoiset muutokset. GT-linenä esitelty Kia Picanto mukailee yhtiön “Opposites United” -muotoilufilosofiaa niin hyvin kuin perusrakenne sallii. Kyseessä on edelleen tuttu polttomoottoriauto, jonka keulailmeeseen on lainattu esimerkiksi EV9:stä tuttua pyöreyttä. Samalla väripaletti on entistä maanläheisempi.Picanton ajovalot ovat päivittyneet ja tarjolla ovat ledivalot. Valoissa on myös noudatettu EV9:n tapaan Kian uutta tähtikarttatyyliä, vaikka Picanton tähtikuviot ovat selvästi eri kuin monta luokkaa kookkaammalla sisarmallilla. Samalla varsinaiset valoprojektorit on jäsennelty selkeämmin tornimuotoon.Takana idea on sama kuin edessä: auton leveyttä ja siitä juontuvaa mielikuvaa jämäkkyydestä on korostettu uusilla valoilla ja takapuskurin uudella muodolla. L-mallinen takavalo on erottuva. Pyöreälinjaisen takaluukun kahva on hiukan keskilinjasta oikealle, keskipaikan kuuluessa peruutuskameralle.Kia Picanto lähestyy markkinoita harvinaisuuden kautta siinäkin, että perusmallin 14-tuumainen vannekoko alkaa olla jo historiaa. GT-linessä ollaan toki muhkeiden 16-tuumaisten äärellä.Entistä digimminMatkustamossa remontti on ollut maltillisempi. Uusi 8,0-tuumainen tietoviihdenäyttö tukee kahta yhtäaikaista älylaitetta, Apple CarPlaytä ja Android Autoa. Järjestelmä tukee Kia Connect -palveluita ja tietoviihdejärjestelmä on myös valmis verkon yli tapahtuviin OTA-päivityksiin. Mittaristossa olevat kuljettajan ajotietokoneen näyttö on 4,2 tuumaa. Yhdessä digimittareiden kanssa litteä mittaristo tavoittelee ajan henkeen kuuluvien isojen mittaristonäyttöjen henkeä. Uudistuneesta turvavarustepaketista mainittakoon automaattisen hätäjarrutuksen versio, joka reagoi autojen lisäksi jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Se myös avustaa enemmän kuljettajan kääntyessä risteyksessä vasemmalle kohti A-pilarin peittämää aluetta. Verhoilun kannalta uudet tuulet tuntuvat Kia EV9:n tapaan materiaalivalinnoissa. Perusversion kangasverhoilun lisäksi Picanton sisustaa voi piristää joko kiiltomustalla, vihreällä tai ruskealla väripaketilla. Pakettien mukana saapuu myös keinonahkaverhoilu osana merkin pyrkimystä luopua nahan käytöstä. Materiaaleissa on haettu sopivasti parempaa laatuvaikutelmaa ilman, että on lähdetty hourailemaan premiumista erittäin hintatietoisessa autoluokassa. Painikkeita on vielä nykymittapuulla yllin kyllin, sillä Kian ja Hyundain tutun ohjauspyörädesignin lisäksi ilmastoinnin ohjaus tapahtuu edelleen fyysisillä napeilla ja rullilla. Tilaa etu- ja takapenkeillä on samaan tapaan kuin ennenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHengitä vapaastiKeulan alla ovat päivitetyt versiot tutuista 1,0-litraisesta kolmesylinterisestä ja 1,2-litraisesta nelisylinterisestä moottorista. Venttiilien ajoitusta ja palotilan jäähdytystä on viilattu, joten vapaasti hengittävät moottorit ovat kirineet hiukan hiilidioksidigrammojen suhteen. Vaihteisto on aina viisivaihteinen manuaali, mutta kysymys on, että kumpi teistä vaihtaa. Automatisoidussa versiossa auto hoitaa kytkimen ja vaihteensiirron, mutta perusratkaisu on sama kuin manuaalissa.Uudistuneen Kia Picanton tuotanto alkaa loppuvuoden aikana, minkä myötä tiedetään lisää auton saapumisesta Suomeen. Ajan kanssa varmistuvat myös Suomeen saapuvien autojen varustelu ja hinnoittelu. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa