22.5.2024 Yleinen Matkavinkki: poliisin pelit ja vehkeet esillä Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisimuseo juhlistaa 20-vuotista taivaltaan erikoisnäyttelyn voimin. Esillä on eri vuosikymmeniltä autoja, moottoripyöriä skoottereita, moottorikelkkoja ja mönkijöitä. Poliisin pitää tarvittaessa päästä kaikkialle. Poliisi liikkuu maalla, vedessä ja ilmassa: kaupunkien sykkeessä, maanteillä, tunturimaisemissa ja vesialueilla. Tampereella sijaitsevan Poliisimuseon uudessa Maijat ja möröt -erikoisnäyttelyssä. Esillä on muun muassa maailman nopein poliisimoottoripyörä ja eri vuosikymmenten poliisiautoja. Esillä on myös skoottereita, moottorikelkka ja mönkijöitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saab 99 – rakas silmäterä Kenties nostalgista nostalgisin poliisiauto on tummansininen Saab 99 vuosimallia 1971. Aikansa huippumallissa oli tarjolla peräti 86 hevosvoimaa, joka takasi huippunopeudeksi 150 km/h. Näyttely-yksilö oli Helsingin poliisilaitoksen käytössä vuodet 1971–1980. Auto oli aikana odotettu, korvasihan se huonokuntoisen vuosimallin 1966 Peugeot 403:n. Uusi auto oli nin odotettu silmäterä, että ylipoliisipäällikkö antoi sen käytöstä tarkat ukaasit. Saabia tuli käyttää ”säästäväisesti ja kiinnittää huomiota auton huoltoon”. Näyttelyn vetonauloja on myös Volvo 244 DL vuosimallia 1979. Auto palveli vuodet 1980–1985 Jyväskylän seudulla, mutta sen kyvyt todettiin hälytystehtävienkin kannalta heikonlaisiksi, olihan kulutus korkea ja teho (97 hv) melko alhainen. Lynx GLX 5900 -moottorikelkka oli poliisilla käytössä vuodesta 1982 alkaen., aluksi Lapin seudulla, loppuvuosinaan Tampereella. Kelkalla tehtiin etupäässä erä- ja kalastusvalvontaa sekä kadonneiden etsintää. Autot yleistyivät vasta 1960-luvulla Suomen poliisi sai käyttöönsä ensimmäiset autot jo 1900-luvun alussa, mutta vasta 1960-luvulla autot yleistyivät niin, että vuosikymmenen lopulla jokaisessa poliisipiirissä oli edes yksi poliisiauto. Edelleen osa poliiseista saattoi lähteä suorittamaan virkatehtävää omalla autolla tai jopa taksilla! ”Seuratkaa tuota pankkiryöstäjän autoa! Saatte ajaa ylinopeutta!” Poliisimuseon tutkija Maritta Jokiniemi tiettä kertoa, että poliisilla oli 1960-luvulla täysi työ kaahailevien kansalaisten paimentamisessa, sillä monet arvostivat enemmän tehokasta moottoria kuin liikenneturvallisuutta. – Poliisi sai kansalaiskeräysten ja autolahjoitusten avulla hankittua ajoneuvoja ja näin tehostettua liikennevalvontaa. Tarvittiin tietenkin myös lainsäätäjän toimia, kuten nopeusrajoituksia ja turvavyöpakko, jotta tiellä liikkumisesta tuli turvallisempaa. Nykyään poliisin kalustoon kuuluu esimerkiksi panssaroituja ajoneuvoja, rikospaikkatutkinnan käyttöön varustettuja autoja, moottorikelkkoja ja vesijettejä sekä miehittämättömiä ilma-aluksia. Museovieras saa runsaasti tietoa poliisin ajoneuvojen historiasta ja nykytilanteesta. Nykyaikainen poliisin partioauto on monipuolinen työpiste ja tietokone kumijaloilla. Partioautoissa on muun muassa tietokoneet, verkkoyhteydet sekä tutkat ja kameralaitteistot. – Näyttely kertoo myös poliisin ajokoulutuksesta ja sen kehittymisestä. Aina tarvitaan paitsi työtehtävään sopiva kulkuneuvo, myös ammattitaitoinen kuljettaja ratin taakse, Jokiniemi muistuttaa. Vikkelä poliisimoottoripyörä Poliisimuseon tutkija Juha Vitikainen kertoo, että näyttelyn harvinaisuuksia on maailman nopein poliisimoottoripyörä Kawasaki Ninja H2 SX. Tämä takaa-ajoissa väkevä kaksipyöräinen on moottoripyöräpoliisien monipuolisin työväline, jonka voimanlähde on 200-hevosvoimainen rivinelosmoottori. Kawasakissa on eteen ja taakse kuvaavat yleiskamerat, Revika rekisterikilven lukulaite sekä siihen liittyvä kamera. Tiedot tulevat näytölle automaattisesti eikä kuljettajan tarvitsee irrottaa otetta ohjaustangosta. Tankin päälle on sijoitettu iso 10 tuuman näyttö. H2 SX painaa vakiovarustein 256 kiloa, poliisivarustuksessa liki 300 kiloa. Ajokauden aikana poliisimoottoripyörille kertyy noin 20 000 kilometriä. Kun kilometrejä on tahkottu noin 100 000 kilometriä eli viitisen kautta, menevät ne vaihtoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelle Hermannin Renault Goélette Vanhin näyttelyssä esillä oleva ajopeli on vuosimallin 1962 Renault Goélette. Se palveli yleisesti mustamaijana 1950–1960-luvuilla. Ranskalainen ei kuitenkaan sopinut tehottoman moottorinsa takia suorituskykyä vaativiin tehtäviin. Arvot olivat hyvinkin maltilliset: tehoa 64 hevosvoimaa ja huippuvauhtia 70 km/h! Museoyksilö oli Tampereen poliisin käytössä vuodet 1963–1970. Kaikelle kansalle tunnetuksi autoyksilö tuli kuitenkin ihan toisessa yhteydessä: auto oli Pelle Hermannin auto eli kiinteä osa TV2:n suosittua lastenohjelmaa. Maijan kyytiin saa kavuta Huhtikuun lopussa avautuneen erikoisnäyttelyn nimessä mainittu maija eli pakettiautomallinen partioauto on myös esillä. Museovieraat voivat kiivetä sen kyytiin istumaan. Näyttelyä kiertävää poikaviisikkoa ei tarvitse kahdesti houkuttaa. Kuvaankin he asettuvat mielellään. Lapset ovat saaneet päälleen siniset poliisihaalarit, joissa on kunkin ”poliisin” oma nimi rinnuksessa. Esillä oleva maija on Volkswagenin Multivan T5, joka oli työkäytössä 2010-luvun ajan. Mittariin ehti kertyä liki 4500 0000 kilometriä, joten auto viettää ansaittuja eläkepäiviään museovieraiden ihmeteltävänä. Ja jos joku ihmettelee, mitä tarkoittaa näyttelynimen toinen puolisko, niin kerrottakoon, että Mörkö on lempinimi joukkojenhallintapoliisin tummalle kuorisuojatulle miehistönkuljetusautolle, joka on esillä vain mustavalkokuvana. Ilmaiseksi sisään vuoteen 2027 Maijat ja möröt -näyttely on avoinna 4.12.2027 asti. Poliisimuseo on kaikille avoin ja ilmainen museo, joka sijaitsee Hervannassa noin kahdeksan kilometriä Tampereen keskustasta. Poliisimuseo on osa Poliisiammattikorkeakoulua. Lisätietoa aukioloajoista ja muusta täältä. Vuonna 2023 museossa kävi noin 42 000 vierailijaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2024 Matkailu Tukholman salatussa saaristossa 14.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Aasian kiehtovat valot 12.6.2024 Testit Vertailu: Kattoteltta kyytiin ja retkelle 11.6.2024 Matkailu Kesäristeily Helsingistä Gotlantiin: lähikohteita Huvikummun hengessä 10.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmas silta Aasiaan – keskellä ei oikeastaan mitään 7.6.2024 Yleinen Matkavinkki Tallinna: kesä tuo Fotografiskaan huiman juhlanäyttelyn 5.6.2024 Yleinen Päivän kuva: Savumuikku – Saimaan huima salaherkku 4.6.2024 Matkailu Matkavinkki: Burgerien ystävät valtaavat Helsingin kesäkuussa 2.6.2024 Matkailu Suomen suurin petikeskittymä lentoaseman kupeeseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 15.6.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Renault 5 GT Turbo ja paluu chilikauppakassien maailmaan 14.6.2024 Uutinen Pienen auton suuri paluu: Fiat Grande Panda 15.6.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton tuulilasin yläreunaa tummentaa? 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia 9.6.2024 Ajoneuvot Suomeen tulee kohta liuta lähemmäs sadan tonnin Yariksia - Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition oli pienen hetken täällä saatavilla 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 10.6.2024 Ajoneuvot Jopa kahden vuoden odotus on päättynyt - sähköjätti Volvo EX90 vihdoin tuotannossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä