6.5.2017

7 minuuttia ja 12,7 sekuntia: Porsche 911 GT3 Nürburgring Nordschleifella

Porsche 911 GT3 2017

Uusi moottori ja kehittyneempi aerodynamiikka siivittivät uuden Porsche 911 GT3:n huimaan kierrosaikaan.

Eihän Nürburgring Nordschleife -kilparadan kierrosajoissa ole varsinaisesti mitään järkeä. Jokainen autonvalmistaja ajattaa eri kuljettajalla enemmän tai vähemmän vakiokuntoisia autoja täysin erilaisissa sääolosuhteissa. Julkaistut kierrosajat ovat parasta mahdollista polttoainetta loputtomiin nettikeskusteluihin ja spekulaatioihin.

Onneksi unelmat eivät vaadi järkeä. Huippunopea kierrosaika maailman vaativimmalla kilparadalla kiehtoo jopa huippunopeuslukemia enemmän.

Sitä paitsi, Porshen testikuski Lars Kernin ohjaksissa eleettömän rauhallisesti kiitävän 911 GT3:n katsominen videolta käy unelmoinnista sekin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusittu sydän

Uudistetun Porsche 911 GT3:n saavuttama 7 minuutin ja 12,7 sekunnin kierrosaika on 12,3 sekuntia edeltävää mallia nopeampi. Ulkoisesti auto muistuttaa Moottorin vuonna 2015 koeajamaa edeltäjää, mutta pinnan alla lähes kaikki on uutta.

Porsche 911 GT3 2017

Kehitystyössä on erityisesti panostettu moottoriin. Aiempi 3,8-litrainen vapaastihengittävä bokserikuutonen on korvattu nelilitraisella painoksella. GT3:n sydän ei kuitenkaan ole 911 GT3 RS tai 911 R -erikoismalleista tuttu nelilitrainen, vaan kyseessä on moottoriperheen seuraava kehitysaskel.

Porsche kertoo panostaneensa kitkahäviöiden kitkemiseen, josta esimerkkinä aiempaa matalammat männänrenkaat ja sylinteriseinämien matalakitkainen pinnoitus. Myös kampiakseli on uusi, ja laakereiden pinta-alaa on kasvatettu.

Porsche 911 GT3 2017

Moottorin sisäisiä häviöitä on vähennetty myös vaihtamalla sylinterikansista venttiilivälyksen tasaus nykyaikaisesta hydraulisesta järjestelmästä takaisin perinteiseen ”kovaan” välyksentasaukseen. Muutoksen kerrotaan leikkaavan venttiilikoneiston tehohäviötä peräti 30 prosenttia, mikä itsessään on tuonut huipputehoa 10 hevosvoimaa lisää.

Myös manuaalina

Muutosten ansiosta 911 GT3:n nelilitrainen tuottaa 500 hevosvoimaa – tosin auton suunnittelusta vastannut Andreas Preuninger on kuvaillut teholukemaa "konservatiiviseksi". Aiempaa suuremmasta iskutilavuudesta huolimatta uusi kone saavuttaa yhä huiman 9 000 r/min pyörintänopeuden – mikäli äänimaailma muistuttaa edeltäjäänsä, aiheuttaa auto ikimuistoisia hetkiä tunneleissa.

Porsche 911 GT3 2017

Porschen nyt julkaisema kierrosaika on ajettu seitsenvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. Puristien iloksi tehdas tarjoaa myös manuaalivaihteisen version, jonka tuotanto tosin alkaa vasta syksymmällä. Manuaalivaihteisto on varustettu perinteisellä mekaanisella tasauspyörästön luistonrajoituksella, kun PDK-mallit luottavat sähköisesti säädettävään lukkoon.

Tehomuutosten ohella GT3:lle on haettu nopeutta alustasta ja aerodynamiikasta. Porsche kertoo hyödyntäneensä siivettömän 911 R -mallin kehitystyössä opittuja asioita. Aiempaa kehittyneemmän pohjan aerodynamiikan ansiosta uusi GT3 saavuttaa 20 prosenttia aiempaa enemmän downforcea vailla ilmanvastuskertoimen heikentymistä.

Kierroshuumaa

Mercedes-AMG GT R

Viimeinen puoli vuotta on ollut herkullista aika kierrosaikafaneille. Mercedes-AMG:n vihreä hirviö GT R saavutti 7 minuutin ja 10,92 sekunnin ajan joulukuussa. Alle kahdeksaan minuuttiin kiitää myös Hondan tuleva Civic Type R, joka löi huhtikuussa kelloon uudeksi etuvetoennätykseksi ajan 7:43,8.

Maaliskuussa Lamborghini kohahdutti superautomaailmaa ilmoittamalla Huracán Perfromanten saavuttaneen ällistyttävän 6 minuutin ja 52,01 sekunnin kierrosajan. Lamborghinin kierrosaika herätti skeptikot, mutta sehän vain ruokkii unelmoinia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Porsche, Evo, Lamborghini, Mercedes-Benz, kuvat: Porsche, Mercedes-AMG

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat