6.5.2017 Ajoneuvot 7 minuuttia ja 12,7 sekuntia: Porsche 911 GT3 Nürburgring Nordschleifella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi moottori ja kehittyneempi aerodynamiikka siivittivät uuden Porsche 911 GT3:n huimaan kierrosaikaan. Eihän Nürburgring Nordschleife -kilparadan kierrosajoissa ole varsinaisesti mitään järkeä. Jokainen autonvalmistaja ajattaa eri kuljettajalla enemmän tai vähemmän vakiokuntoisia autoja täysin erilaisissa sääolosuhteissa. Julkaistut kierrosajat ovat parasta mahdollista polttoainetta loputtomiin nettikeskusteluihin ja spekulaatioihin.Onneksi unelmat eivät vaadi järkeä. Huippunopea kierrosaika maailman vaativimmalla kilparadalla kiehtoo jopa huippunopeuslukemia enemmän. Sitä paitsi, Porshen testikuski Lars Kernin ohjaksissa eleettömän rauhallisesti kiitävän 911 GT3:n katsominen videolta käy unelmoinnista sekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusittu sydänUudistetun Porsche 911 GT3:n saavuttama 7 minuutin ja 12,7 sekunnin kierrosaika on 12,3 sekuntia edeltävää mallia nopeampi. Ulkoisesti auto muistuttaa Moottorin vuonna 2015 koeajamaa edeltäjää, mutta pinnan alla lähes kaikki on uutta.Kehitystyössä on erityisesti panostettu moottoriin. Aiempi 3,8-litrainen vapaastihengittävä bokserikuutonen on korvattu nelilitraisella painoksella. GT3:n sydän ei kuitenkaan ole 911 GT3 RS tai 911 R -erikoismalleista tuttu nelilitrainen, vaan kyseessä on moottoriperheen seuraava kehitysaskel.Porsche kertoo panostaneensa kitkahäviöiden kitkemiseen, josta esimerkkinä aiempaa matalammat männänrenkaat ja sylinteriseinämien matalakitkainen pinnoitus. Myös kampiakseli on uusi, ja laakereiden pinta-alaa on kasvatettu.Moottorin sisäisiä häviöitä on vähennetty myös vaihtamalla sylinterikansista venttiilivälyksen tasaus nykyaikaisesta hydraulisesta järjestelmästä takaisin perinteiseen ”kovaan” välyksentasaukseen. Muutoksen kerrotaan leikkaavan venttiilikoneiston tehohäviötä peräti 30 prosenttia, mikä itsessään on tuonut huipputehoa 10 hevosvoimaa lisää.Myös manuaalinaMuutosten ansiosta 911 GT3:n nelilitrainen tuottaa 500 hevosvoimaa – tosin auton suunnittelusta vastannut Andreas Preuninger on kuvaillut teholukemaa "konservatiiviseksi". Aiempaa suuremmasta iskutilavuudesta huolimatta uusi kone saavuttaa yhä huiman 9 000 r/min pyörintänopeuden – mikäli äänimaailma muistuttaa edeltäjäänsä, aiheuttaa auto ikimuistoisia hetkiä tunneleissa.Porschen nyt julkaisema kierrosaika on ajettu seitsenvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. Puristien iloksi tehdas tarjoaa myös manuaalivaihteisen version, jonka tuotanto tosin alkaa vasta syksymmällä. Manuaalivaihteisto on varustettu perinteisellä mekaanisella tasauspyörästön luistonrajoituksella, kun PDK-mallit luottavat sähköisesti säädettävään lukkoon.Tehomuutosten ohella GT3:lle on haettu nopeutta alustasta ja aerodynamiikasta. Porsche kertoo hyödyntäneensä siivettömän 911 R -mallin kehitystyössä opittuja asioita. Aiempaa kehittyneemmän pohjan aerodynamiikan ansiosta uusi GT3 saavuttaa 20 prosenttia aiempaa enemmän downforcea vailla ilmanvastuskertoimen heikentymistä.KierroshuumaaViimeinen puoli vuotta on ollut herkullista aika kierrosaikafaneille. Mercedes-AMG:n vihreä hirviö GT R saavutti 7 minuutin ja 10,92 sekunnin ajan joulukuussa. Alle kahdeksaan minuuttiin kiitää myös Hondan tuleva Civic Type R, joka löi huhtikuussa kelloon uudeksi etuvetoennätykseksi ajan 7:43,8.Maaliskuussa Lamborghini kohahdutti superautomaailmaa ilmoittamalla Huracán Perfromanten saavuttaneen ällistyttävän 6 minuutin ja 52,01 sekunnin kierrosajan. Lamborghinin kierrosaika herätti skeptikot, mutta sehän vain ruokkii unelmoinia.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Porsche, Evo, Lamborghini, Mercedes-Benz, kuvat: Porsche, Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous