11.10.2024

Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?”

Kuva Aake Kinnunen
Ford Explorer sähköauto VW ID.4

Ford Explorer on laskeutunut isojen autojen kategoriasta sähköcrossoverien maailmaan. Käynnistysapua projektiin on haettu Volkswagenin teknologiasta.

Volkswagenin ja Fordin yhteistyössä Ford otti vetovastuun tietyistä hyötyajoneuvoista ja VW puolestaan lainaa sähköautoteknologiaansa henkilöautoihin. Naamioleikissä nähtiin jo aiemmin Amarok/Ranger sekä Transporter/Transit Custom, ja nyt vuorossa on Ford Explorer, joka on omaa sukua ID.4

Ford Explorer VW ID.4

MEB-alustalle tehty Ford Explorer on siis kokenut melkoisen muodonmuutoksen, sillä yli viisimetrisestä möhkösuvista on tultu alle 4,5 metriä pitkään perhecrossoveriin. Sinänsä temppu ei ole yllätys, sillä Ford on selvästi valinnut sähköaikakaudelle aseeksi vanhojen mallinimien kierrätyksen autoluokkaan katsomatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähän omaa, vähän lainaa

Uusi Ford Explorer onnistuu näyttämään Fordilta. Pyöreään keulaan on löydetty sopiva valoilme, joka viittaa ennemmin Fordin muuhun mallistoon. Myös muissa ulkoisissa yksityiskohdissa on suosittu tuttuja elementtejä ja takaluukun sulkemista säestetään tutulla kolmiportaisella “Ford-rimputuksella”.

Ford Explorer Premium

Akseliväli on sama ID.4:n kanssa, mutta itse auto on reilut kymmenen senttiä esikuvaansa (ja Kugaa) lyhyempi. Lyhyempi pituus näkyy noin 100 litran erona tavaratilassa. Muuten mitoissa ollaan samoissa jäljissä. Explorer on samalla ulkomitoiltaan tuntuvasti pienempi kuin Mustang Mach-e. Mielenkiintoisesti Explorerin maavara on kuitenkin omaa luokkaansa 193–202 mm lukemalla versiosta riippuen tyhjällä autolla.

Sisämitat ovatkin eri juttu. Explorerissa on toki panostettu enemmän matkustamotiloihin. Edessä tilaa on hyvin ja selkeälinjainen kojelauta on poissa tieltä. B&O:n soundbar on istutettu ikään kuin kojelaudan päälle, antaen hiukan erottauvan designin. Etuistuimet on erotettu muhkealla keskikonsolilla, jossa on suuri kynärnojan säilytyslokero. 

Takaistuimilla tilaa on hyvin ja suoran kattolinjan ansiosta pääntilastakaan ei tingitä. Istuinosa on sopivan korkea. Tavaratilaa on hyvin, erityisesti tavaratilan pohja alas laskettuna. Hattuhylly on kokoontaitettavaa mallia. Koiraverkon kiinnistyspisteet ja vetokoukku löytyvät lisävarustelistalta. Keulatilaa ei ole, vaan se on varattu konehuoneeksi.

Ford Explorer Premium

Sync Move -tietoviihdejärjestelmän 14,6-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö on säädettävissä korkeuden ja kulman suhteen. Näytön takaa paljastuu myös lukittava säilytystila. Itse tietoviihdejärjestelmä on fordimaisesti jäsennelty, joten valikkorakenteissa suositaan valmistajan samaa logiikkaa. 

5,3-tuumainen digimittaristo ja kuljettajan käyttökytkimet (valopainikkeet, viikset) on kuitenkin nostettu suoraan Volkswagenin osavalikoimasta. Fordin ohjauspyörän painikkeiden järjestyson VW-logiikalla, samoin tuulilasin heijastusnäyttö. Avainkin on sama. Autossa ei ole käynnistyspainiketta ja kuljettajan paikalta poistuttaessa kuuluu jopa Volkswagenin ns. “Turtles”-riffi. Mielenkiintoista.

Tuttu töpselissäkin

Ensimmäisessä aallossa Ford Explorer saapuu markkinoille Extended Range -versiona, jolloin akkupaketti on 84 kilowattituntia. Nelivedossa käytettävää kapasiteettia on 79 kWh, takavedossa 77 kWh. Type 2 AC-latauslaite on 11 kilowattia ja CCS DC-latauksen huipputeho on 185 kW. Ford Explorer on perinyt myös päivitettyjen Volkswagenien ominaisuuden akun valmistelusta latausta varten jopa manuaalisesti pyydettäessä, jolloin auto myös antaa arvion sen hetken lataustehosta ja valmistelun kestosta. Kokeilujen perusteella auton arvio sen hetken lataustehosta on tosin suuntaa antava. 

Ford Explorer Premium

Ford Explorerin latauskäyrässä ei ole moitittavaa ja ilmoitettu 26 minuutin 10-80% latausaika toistui tismalleen latauskokeessa. Tasaisesti latauksen aikana laskeva latausteho oli 80% kohdalla vielä yli 80 kilowattia, joten Explorer saa hyödyn lataustehosta melko pitkälle lataustapahtumassa. 

Extended Range -akulla Explorerin WLTP-toimintamatkat vaihtelevat 532–602 kilometrin välillä. Myöhemmin tarjolle tulee pienempi Standard Range -akkukoko, joka samalla laskee malliston aloitushintaa.

RWD-takavetoversiossa on 210 kilowatin teho (286 hv) ja AWD-nelivedossa 250 kW (340 hv), joten myöskään suoritusarvoissa ei ole luvassa yllätyksiä. Takaveto kulkee pidemmälle, neliveto on hiukan ripeämpi. Kulutuslukemat vaihtelevat 13,9 kWh/100 km aina 16,6 kWh/100 km:iin malliversiosta riippuen. Syksyn lämpöaallossa lukema oli saavutettavissa.

Ford Explorer Premium

Lopputuloksena Explorerin sähköt toimivat kuten odottaa saattaa, mutta se antaakin autolle selkeän edun oman talon sisarmalliin eli Mustang Mach-e:hen verrattuna.

Pintatutkija

Ford Explorer on ohjauspyörän takana tuttu ajettava uusiin VW-autoihin tottuneille. Alustan viritys ei ole aivan yhtä onnistunut kuin esikuvassa, vaan Ford kulkee selvästi pintanypyttävämmin. Joustoliikkeen kasvaessa pehmeyttä kuitenkin löytyy, joten Explorer ei ole varsinaisesti epämukava. Ohjaus on melko nopea ja terävä jo keskialueen molemmin puolin, joten yhdessä kaista-avustimen kanssa on helppo päätyä poukkoiluun kaistaviivojen välissä. 

Ford Explorer Premium

Ajoavustimissa mielenkiinntoisin piirre on, että GSR II -direktiivin vaatima ylinopeusvaroitin reagoi nyt auton todelliseen nopeuteen (GPS) mittarinopeuden sijaan, joten esimerkiksi 80 km/h nopeusrajasta piipataan vasta 84 km/h kohdalla. Varoittimen mielekkyys perustuu edelleen siihen, että autolla on joko karttapohjan tai liikennemerkkikameran pohjalta tieto oikeasta nopeusrajoituksesta, mutta askel on selvästi parempaan suuntaan.

Ford Explorer Premium

Äänieristyksen suhteen Ford Explorer on hyvää keskitasoa, eikä sähköautolle tyypillisistä äänilähteistä (renkaat, ilmanvastus) erotu selkeää voittajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihtoehtojen maailma

Ford Explorer Extended Range -mallisto alkaa 48 220 eurosta, jolloin autolla on lievä hintaetu ID.4:ään nähden. Fordin kohdalla on myös mielenkiintoisesti jätetty lämpöpumppu lisävarustelistalle 1 100 euron hintaan. Hinnasto jakautuu taka- ja nelivetojen lisäksi kahteen varustetasoon, jotka ovat Explorer ja Explorer Premium.

Ford Explorer Premium

Kilpailu on toki tasaista Explorerin erilaisten painopisteiden (enemmän maavaraa, vähemmän tavaratilaa) ansiosta ja Fordin autolle myöntämä takuu on yli kaksinkertainen Volkswageniin nähden. Myös suhteet paikallisen autokaupan kanssa voivat vaikuttaa jomman kumman vaihtoehdon puolesta.

Myöhemmin Ford Explorerista nähdään sisarmallina uusi Ford Capri, joka perustuu samoihin rakennuspalikoihin.

Ford Explorer Premium

Ford Explorer Premium Extended Range AWD

SÄHKÖAUTO, neliveto

250 kW (340 hv), 679 Nm

Akku brutto / netto 84,0 / 79,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 185 kW

WLTP-kulutus 16,6 kWh / 100 km

toimintamatka 532 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,3 s

huippunopeus 180 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 468 mm

Leveys 1 871 mm

Korkeus 1 630 mm

Akseliväli 2 767 mm

Tavaratila 465–1 455 l

Omamassa 2 179 kg

perävaunu 1 200 / 750 kg

 

Euro NCAP 5 tähteä (2024)

Takuu 5 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 52 320 €

koeajoauto 54 700 €

Kommentoi artikkelia