11.10.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Explorer on laskeutunut isojen autojen kategoriasta sähköcrossoverien maailmaan. Käynnistysapua projektiin on haettu Volkswagenin teknologiasta. Volkswagenin ja Fordin yhteistyössä Ford otti vetovastuun tietyistä hyötyajoneuvoista ja VW puolestaan lainaa sähköautoteknologiaansa henkilöautoihin. Naamioleikissä nähtiin jo aiemmin Amarok/Ranger sekä Transporter/Transit Custom, ja nyt vuorossa on Ford Explorer, joka on omaa sukua ID.4. MEB-alustalle tehty Ford Explorer on siis kokenut melkoisen muodonmuutoksen, sillä yli viisimetrisestä möhkösuvista on tultu alle 4,5 metriä pitkään perhecrossoveriin. Sinänsä temppu ei ole yllätys, sillä Ford on selvästi valinnut sähköaikakaudelle aseeksi vanhojen mallinimien kierrätyksen autoluokkaan katsomatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän omaa, vähän lainaaUusi Ford Explorer onnistuu näyttämään Fordilta. Pyöreään keulaan on löydetty sopiva valoilme, joka viittaa ennemmin Fordin muuhun mallistoon. Myös muissa ulkoisissa yksityiskohdissa on suosittu tuttuja elementtejä ja takaluukun sulkemista säestetään tutulla kolmiportaisella “Ford-rimputuksella”.Akseliväli on sama ID.4:n kanssa, mutta itse auto on reilut kymmenen senttiä esikuvaansa (ja Kugaa) lyhyempi. Lyhyempi pituus näkyy noin 100 litran erona tavaratilassa. Muuten mitoissa ollaan samoissa jäljissä. Explorer on samalla ulkomitoiltaan tuntuvasti pienempi kuin Mustang Mach-e. Mielenkiintoisesti Explorerin maavara on kuitenkin omaa luokkaansa 193–202 mm lukemalla versiosta riippuen tyhjällä autolla.Sisämitat ovatkin eri juttu. Explorerissa on toki panostettu enemmän matkustamotiloihin. Edessä tilaa on hyvin ja selkeälinjainen kojelauta on poissa tieltä. B&O:n soundbar on istutettu ikään kuin kojelaudan päälle, antaen hiukan erottauvan designin. Etuistuimet on erotettu muhkealla keskikonsolilla, jossa on suuri kynärnojan säilytyslokero. Takaistuimilla tilaa on hyvin ja suoran kattolinjan ansiosta pääntilastakaan ei tingitä. Istuinosa on sopivan korkea. Tavaratilaa on hyvin, erityisesti tavaratilan pohja alas laskettuna. Hattuhylly on kokoontaitettavaa mallia. Koiraverkon kiinnistyspisteet ja vetokoukku löytyvät lisävarustelistalta. Keulatilaa ei ole, vaan se on varattu konehuoneeksi. Sync Move -tietoviihdejärjestelmän 14,6-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö on säädettävissä korkeuden ja kulman suhteen. Näytön takaa paljastuu myös lukittava säilytystila. Itse tietoviihdejärjestelmä on fordimaisesti jäsennelty, joten valikkorakenteissa suositaan valmistajan samaa logiikkaa. 5,3-tuumainen digimittaristo ja kuljettajan käyttökytkimet (valopainikkeet, viikset) on kuitenkin nostettu suoraan Volkswagenin osavalikoimasta. Fordin ohjauspyörän painikkeiden järjestyson VW-logiikalla, samoin tuulilasin heijastusnäyttö. Avainkin on sama. Autossa ei ole käynnistyspainiketta ja kuljettajan paikalta poistuttaessa kuuluu jopa Volkswagenin ns. “Turtles”-riffi. Mielenkiintoista.Tuttu töpselissäkinEnsimmäisessä aallossa Ford Explorer saapuu markkinoille Extended Range -versiona, jolloin akkupaketti on 84 kilowattituntia. Nelivedossa käytettävää kapasiteettia on 79 kWh, takavedossa 77 kWh. Type 2 AC-latauslaite on 11 kilowattia ja CCS DC-latauksen huipputeho on 185 kW. Ford Explorer on perinyt myös päivitettyjen Volkswagenien ominaisuuden akun valmistelusta latausta varten jopa manuaalisesti pyydettäessä, jolloin auto myös antaa arvion sen hetken lataustehosta ja valmistelun kestosta. Kokeilujen perusteella auton arvio sen hetken lataustehosta on tosin suuntaa antava. Ford Explorerin latauskäyrässä ei ole moitittavaa ja ilmoitettu 26 minuutin 10-80% latausaika toistui tismalleen latauskokeessa. Tasaisesti latauksen aikana laskeva latausteho oli 80% kohdalla vielä yli 80 kilowattia, joten Explorer saa hyödyn lataustehosta melko pitkälle lataustapahtumassa. Extended Range -akulla Explorerin WLTP-toimintamatkat vaihtelevat 532–602 kilometrin välillä. Myöhemmin tarjolle tulee pienempi Standard Range -akkukoko, joka samalla laskee malliston aloitushintaa.RWD-takavetoversiossa on 210 kilowatin teho (286 hv) ja AWD-nelivedossa 250 kW (340 hv), joten myöskään suoritusarvoissa ei ole luvassa yllätyksiä. Takaveto kulkee pidemmälle, neliveto on hiukan ripeämpi. Kulutuslukemat vaihtelevat 13,9 kWh/100 km aina 16,6 kWh/100 km:iin malliversiosta riippuen. Syksyn lämpöaallossa lukema oli saavutettavissa.Lopputuloksena Explorerin sähköt toimivat kuten odottaa saattaa, mutta se antaakin autolle selkeän edun oman talon sisarmalliin eli Mustang Mach-e:hen verrattuna.PintatutkijaFord Explorer on ohjauspyörän takana tuttu ajettava uusiin VW-autoihin tottuneille. Alustan viritys ei ole aivan yhtä onnistunut kuin esikuvassa, vaan Ford kulkee selvästi pintanypyttävämmin. Joustoliikkeen kasvaessa pehmeyttä kuitenkin löytyy, joten Explorer ei ole varsinaisesti epämukava. Ohjaus on melko nopea ja terävä jo keskialueen molemmin puolin, joten yhdessä kaista-avustimen kanssa on helppo päätyä poukkoiluun kaistaviivojen välissä. Ajoavustimissa mielenkiinntoisin piirre on, että GSR II -direktiivin vaatima ylinopeusvaroitin reagoi nyt auton todelliseen nopeuteen (GPS) mittarinopeuden sijaan, joten esimerkiksi 80 km/h nopeusrajasta piipataan vasta 84 km/h kohdalla. Varoittimen mielekkyys perustuu edelleen siihen, että autolla on joko karttapohjan tai liikennemerkkikameran pohjalta tieto oikeasta nopeusrajoituksesta, mutta askel on selvästi parempaan suuntaan.Äänieristyksen suhteen Ford Explorer on hyvää keskitasoa, eikä sähköautolle tyypillisistä äänilähteistä (renkaat, ilmanvastus) erotu selkeää voittajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtoehtojen maailmaFord Explorer Extended Range -mallisto alkaa 48 220 eurosta, jolloin autolla on lievä hintaetu ID.4:ään nähden. Fordin kohdalla on myös mielenkiintoisesti jätetty lämpöpumppu lisävarustelistalle 1 100 euron hintaan. Hinnasto jakautuu taka- ja nelivetojen lisäksi kahteen varustetasoon, jotka ovat Explorer ja Explorer Premium.Kilpailu on toki tasaista Explorerin erilaisten painopisteiden (enemmän maavaraa, vähemmän tavaratilaa) ansiosta ja Fordin autolle myöntämä takuu on yli kaksinkertainen Volkswageniin nähden. Myös suhteet paikallisen autokaupan kanssa voivat vaikuttaa jomman kumman vaihtoehdon puolesta.Myöhemmin Ford Explorerista nähdään sisarmallina uusi Ford Capri, joka perustuu samoihin rakennuspalikoihin. Ford Explorer Premium Extended Range AWD SÄHKÖAUTO, neliveto 250 kW (340 hv), 679 Nm Akku brutto / netto 84,0 / 79,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 185 kW WLTP-kulutus 16,6 kWh / 100 km toimintamatka 532 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,3 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 468 mm Leveys 1 871 mm Korkeus 1 630 mm Akseliväli 2 767 mm Tavaratila 465–1 455 l Omamassa 2 179 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 5 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 320 € koeajoauto 54 700 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?