15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaksaisitko innostua puoli miljoonaa kilometriä taivaltaneesta, yli 30-vuotiaasta farmari-dieselistä? Niin mekin jaksamme, mutta aika moni ei jaksaisi, eikä siinä ole mitään väärää. Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, että Moottorin toimituksesta moni on keskimääräistä enemmän autoista kiinnostuneita. Ei siis ole myöskään ihme, miten paljon kehuja yksi autoteollisuuden kokonaisvaltaisimmista onnistumisista, Mercedes-Benz S124 on toimituksessa ihastuttanut. Kuten parivertailussa uuden E-Sarjan Mercedeksen kanssa totesimme, vanhassa dieseltähdessämme on ajettavuuden osalta kaikki aivan erinomaisella tolalla.Auto on kuitenkin myös paljon muuta kuin se ajettavuus. Pitkän matkan ajon osalta olemme moittineet tuon ajan Mersun jakkaraa, joka ei ole erityisen ergonominen. Myös tietty agraarisuus on läsnä jatkuvasti, myös silloinkin kun haluaisi vain sulkeutua omaan rauhaansa podcastien tai musiikin maailmaan. Huolimatta parantelemastamme äänentoistosta, ei käytetty Mersumme ole mikään audiomaailman mestariteos. Äänikirjoissa sanoista saa selvää kovemmassakin vauhdissa, mutta syvyys puuttuu. Tähänkin olisi tietysti ratkaisuna lähteä rakentamaan parempaa audiojärjestelmää, mutta siihen ei ehkä enää ehditä ryhtymään. Pysyypähän autokin alkuperäisemmässä kunnossa.Talvella Mersu oli erittäin varmatoiminen, mutta varsin hitaasti lämpeävä, ja esimerkiksi -39 asteen pakkasilla peruutusvaihteen päälle saaminen vaati aikansa taistelua.Näiden ulkopuolella toimituksessa on kuitenkin rakastuttu Mersuun, eikä siitä oikein raaskittaisi luopua. Auto on kolmesta tämänhetkisestä käyttötestiautosta (muuthan ovat uudet Opel Astra-e ja Volvo EX30) ylivoimaisesti halutuin ja eniten tien päällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeafiin rakastunut ei suostu edes kokeilemaanKaikkia auto ei kuitenkaan ihastuta. Esimerkiksi Nissan Leafia mielellään testannut ei-toimituksellinen työntekijä digikanavapäällikkö Jaana Mäkitie ei innostunut Mercedeksen rattiin pienen suostuttelunkaan jälkeen.Eikä tätä ole vaikea ymmärtää. Lähtökohtaisesti ihminen haluaa ajaa mahdollisimman uudella autolla joka on vaivattomampi (siitä oliko vanha Leaf kokonaisuutena tätä Mersua vaivattomampi voidaan olla montaa eri mieltä), ja muutenkin samantyylinen kuin kaikkien muidenkin autot. Massasta poikkeaminen vanhalla autolla liikkumisella vaatii varmaankin jonkinlaista mielenhäiriötä.Kun autot ovat kehittyneet monelta osin eri suuntaan, voi nykyaikaisiin autoihin tottuneelle S124 olla jopa paikoin haastava auto. Seisontajarru pitää osata vapauttaa vivusta ratin vasemmalta puolen ja laittaa päälle polkimella, peruutusvaihde täytyy löytää kakkosvaihteen takaa, sillä vaihdekepin nupissa joskus sijainnut vaihdekaavio on kulunut pois. Ilman luistonestoa pitää osata olla auton vakaudesta huolimatta tarkkana, takaveto osaa silti yllättää liukkaalla jos on tottunut ajamaan pitkään etuvetoisilla ja ajonvakautuksella varustetuilla autoilla. Myös karkea (mutta usean mielestä silti niin kaunis) viitosdieselin käyntiääni ja ajoittain sankka savutus voi aiheuttaa vastareaktiota Mersua kohtaan.Kaikki autoihmisetkään ei innostuJa onhan Mersumme tosiaankin vanha, hyvinkin harrasteautoikään ehtinyt yksilö. Eikä yli puolen miljoonan kilometrin ajomäärä ole varmasti suurimman osan silmissä houkute auton hankkimiselle – ei edes vanhempaan kalustoon tottuneille.Myös allekirjoittaneen isä, joka on kuitenkin myös ollut koko ikänsä autoihmisiä, ihmetteli etenkin ennen auton hakemista toimituksemme innostusta 124-korisen Mersun hankintaan. Hänen suhtautuminen autoon oli selvästi toimitusta realistisempi – lähtökohtaisesti puoli miljoonaa ajettu vanha lousku on juuri sitä mitä sellaiselta sopii odottaa.Koskaan ei voida kuitenkaan korostaa tarpeeksi itse autoyksilön tärkeyttä – ja onneksi saimmekin käsiimme hintaansa nähden todellisen kultakimpaleen. Mersumme on pysynyt etenkin ajettavuudeltaan niin hyväryhtisenä, ettei se aivan oikeasti ja asiaa kaunistelematta ei juuri häpeä uudelle autolle. Toimituspäällikkö Jussi Saarinen innostui jälleen vastikään kehumaan toimituksen pikaviestinryhmässä siitä miten erinomainen yksilö meillä on käsissämme, ja kuinka auto istuu kerta toisensa jälkeen yhä paremmin hanskaan. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 1.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 20.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ja vielä lisää vanhojen Mersujen eroja 13.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ikiliikkuvat tähtikeulat S124 ja W123 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä