30.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 Cross Country on aiempaa sporttisempi maastokartanoauto, eikä pelkästään luiskaperäisen korinsa ansiosta. Hyvää: ajettavuus, tyylikkyys, käytännöllisyys, maavara. Huonoa: pintakova alusta. Volvo V90 Cross Country edustaa – uudesta mallinumerostaan huolimatta – jo neljättä sukupolvea tästä ylimääräisellä maavaralla kohotetusta kartanoautosta.Kaikki alkoi laatikkomaisesta V70 XC:stä kaksi vuosikymmentä sitten. Se korvattiin jo kolme vuotta myöhemmin pyöreämuotoisemmalla ja myös maasturimaisemmalla samannimisellä mallilla, jonka tunnus vaihdettiin sittemmin XC70:ksi.Kymmenen vuotta sitten tie vei kolmanteen polveen, joka kantoi yhä nimeä XC70. Tuo auto, siis tämän uusimman V90 Cross Countryn edeltäjä, oli kuulemma etenkin ruotsalaisautoilijoiden keskuudessa todella haluttu aina viimeisiin valmistuneisiin kappaleisiin asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPandaperinteitäEmme tiedä, miten V90 Cross Countryyn suhtaudutaan sitten joskus, kun sen tuotanto on loppusuoralla. On kuitenkin varmaa, että mieleen uutuus kyllä jää, sen verran paljon muodot ja luonne poikkeavat aiemmista maastokartanomalleista.Kuten jo ensikoeajossamme Ruotsin Åressa totesimme, matalan farkkukorin ja korkean alustan aiheuttamaa epäbalanssia ei kannata pelätä, sillä V90 Cross Country näytti silloin – ja näyttää nyt Suomessa – yllättävän tasapainoiselta ja vauhdikkaaltakin.Näin, vaikka koeajoauton valkoinen väri tuottaa mahdollisimman suuren kontrastin tummanharmaisiin lokasuojiin nähden.Jäykät sivakatVauhdikkuus toteutuu myös tien päällä. Muita uusimman sukupolven isoja Volvoja ajaneelle se ei tuota yllätystä, sen verran napakoita nämä 90-sarjan autot ovat kautta linjan olleet riippumatta rengaskoosta, alustan asetuksista tai valitusta moottorivaihtoehdosta.Käytännössä tätä realisoituu kahtena piirteenä. Ensinnäkin matkantekoa vaivaa tasaisellakin tiellä lievä, jatkuva tärinä, joka ei yksinkertaisesti kuuluisi tämän hinta- ja kokoluokan autoon. Edes koeajoauton lisävarusteinen takapyörien ilmajousitus ei auta.Asia korostui, kun samaan aikaan koeajossamme oli Mercedes-Benz E All-Terrain, saksalaistähden pelinavaus prikulleen samaan luokkaan. Mercedeksen kulku oli kevätkarheilla ja -reikäisillä teillä miellyttävämpää.Voi vain kuvitella, miten mukava matkakumppani V90 Cross Country olisi piirun verran pehmeämmällä alakerralla. Etenkin, kun istuimet edustavat huippuunsa vietyä ergonomiaa, tosin nekin varsin urheilullisiksi topattuina. Ohjaamossa ei ole muutenkaan moitteen sijaa. LuistovoidettaSe toinen piirre oikeastaan yllättää, kun muistaa kuusi senttiä vakio-V90:tä korkeamman maavaran. Cross Countryn alusta nimittäin toimii mutkaisella asvalttitiellä todella hyvin – murtomaavolvo ei juuri kallistele, ja kääntyilee kurveihin halukkaasti.Off road -henkisyys pysyy siis tältä osin piilossa. Koeajoauton moottori, kahdesta dieselvaihtoehdosta tehokkaampi, komppaa menoa onnistuneesti. Voimaa on kaikissa tilanteissa vähintään riittävästi, eikä automaattivaihteisto vastustele menoa.Hauskuus ja käytännöllisyys eivät lopu, kun mutkatieltä kaarretaan mökkitaipaleen viimeiselle metsäautotielle. Edellä mainittu korkea maavara, kaikkiaan 21 senttiä, aiheuttaa sen, ettei pahallakaan polulla tarvitse väistellä kiven kiveä. Samalla havaitsee, että jämäkkä alusta alkaa toimia sitä paremmin, mitä huonompi alla oleva tie on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäiset sankaritMökin pihassa autosta voi sitten purkaa ulos täysikokoisia matkustajia ja paljohkon määrän tavaraa. Nyt konkretisoituu se, miksi monet tykkäävät tästä kartanokorin ja citymaasturin sekoituksesta – samassa paketissa kun saa molempien autotyyppien parhaat puolet. Sisäinen kilpailu tosin on Volvolla tällä hetkellä kovaa, siitä pitää huolen aiemmin esitellyn XC90-katumaasturin ohella uunituore XC60-pikkuveli.Tarjontaa mökkikansalle siis riittää, ja mikäs sen mukavampaa näin kesäkauden kynnyksellä – etenkin kun näistä autoista eivät ominaisuudet lopu kesken, vaikka mökkeily jatkuisi talvipakkastenkin ylitse.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volvocars.com/v90-cross-country Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro aut Hinta alkaen 70 414 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 564 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”