23.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: toisenlainen tilaihme – Peugeot Rifter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Rifter on sisarmalleihinsa verrattuna mahdollisimman aito merkkinsä edustaja. Hyvää: tilankäyttö, ajoasento, säilytystilojen määrä. Huonoa: ohjauksen keskialue, voimaa vaativat liukuovet, vajavainen kojelaudan valaistus. Viime kesänä uudistunut Peugeot Rifter saapui koeajoon sisarmallinsa Citroën Berlingon jälkeen, jolloin tarjoutui herkullinen tilaisuus verrata näitä autoja toisiinsa – eli kokea, miten sisuskaluiltaan identtiset tilakuutiot on eri ranskalaisleireissä toteutettu. Ja jos kaipaa astetta saksalaisempaa otetta, sitä on tarjolla kolmannen konsernikumppanin Opel Combo Lifen muodossa.Vaikka tätä kolmikkoa voisi pitää yhtenä ja samana mallina, eroavaisuuksia löytyy lopulta niin paljon, että autoja voi käsitellä ihan omina yksilöinään. Peugeotin kohdalla persoonan hakeminen lähtee liikkeelle jo Rifterin ulkonäöstä, joka on helmavahvikkeineen ja ryhdikkäine olemuksineen vielä hieman Berlingoakin maasturimaisempi – niin tila-auto kuin kyseessä onkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErikoiset ensituntumatAuton sisällä eroja on vieläkin enemmän. Koska muiden nyky-Peugeotien kojelaudat noudattelevat omanlaistaan mittaristo-ratin-päällä -linjausta, sellainen oli tietysti rakennettu Rifteriinkin, vaikka muuten olisi periaatteessa pärjätty pelkällä tuotemerkkien vaihtamisella – tai ainakin huomattavasti kevyemmällä meikillä.Niinpä Rifterin ratin takana vallitsee hyvin peugeotmainen tunnelma. Kuten niin monissa muissa leijonamerkin malleissa, mittariston erikoinen sijoittelu oudoksuttaa aluksi, mutta hetken päästä ratkaisuun ei enää kiinnitä huomiota. Ajoasento järjestyy useimmilla kuljettajilla aivan yhtä hyväksi kuin ”normaalinkin” kojelaudan kanssa.Se, mikä hieman vaatii totuttelua, on pienen ohjauspyörän ja suuren ohjaamon välinen mittasuhde. Ratin kääntely on suoritettava korostetun herkin liikkein, mutta toisaalta hallinta on taajamassa hyvin kevyttä.Erityisen näppäräksi sitä ei voi kuitenkaan luonnehtia, siitä pitävät pitkä kojelauta ja sen takana piilossa oleva keula huolen. Pitkäliikkeinen vaihteensiirto sekä peruutusvaihteen salvan puuttuminen takaavat omalta osaltaan sen, että Rifter ei aivan istu käteen ensimmäisellä korttelinkiertämällä. Siisti säästökoneSiinä missä aiemmin ajamamme Berlingo oli moottoroitu 130-hevosvoimaisella versiolla 1,5-litraisesta dieselistä, nyt koeajetun Rifterin lyhyen konepellin alla hurisi saman voimanlähteen noin sataheppainen painos.Sen yhteydessä on tarjolla vaihteistoksi ainoastaan viisivaihteinen manuaali; 130-heppaiset ovat puolestaan aina kahdeksanportaisia automaatteja, jotka sopivat tällaiseen autoon kieltämättä paremmin.Sivistynyt kone kuljettaa Rifteriä ihan kivasti, kunhan autolta ei vaadi liikoja. Maantiellä ja esimerkiksi moottoritielle kiihdytettäessä havaitsee kuitenkin, että tällä moottorilla Rifter edustaa pikemminkin automaailman laiskinta päätä.Moottorin ääni, kuten melunlähteet muutenkin, on vaimennettu kohtuullisen hyvin, ja myös ajomukavuus on varsin hyvällä tolalla. Voimanlähteen ääni tosin alkaa erottua sadan kilometrin tuntinopeuden tuolla puolen.Maantiellä havaitsee myös, että ohjaus jäykistyy selvästi kaupunkinopeuksiin nähden; valitettavasti ohjaus keskittää hieman keinotekoisesti, jota ei ranskalaisesta autosta puhuttaessa voi katsoa ihan läpi sormien. Väljyyttä varjossaTilatarjonta Rifterissä on samaa vakuuttavaa luokkaa kuin Berlingossakin (lisävarusteisine) kolmine takarivin erillisistuimineen. Koeajetun L1- eli lyhyemmän mallin ohella myydään 34,5 senttiä pidempää L2-versiota; kumpaisenkin saa joko 5- tai 7-paikkaisena.Kun varsinaiset sisätilojen sentit on asemoitu niille kohdille kuin pitääkin, kritiikki kohdistuu auton luukkuihin. Laaja takaluukku on käytännössä aika raskas käyttää, joten sähkökäyttö olisi toivottava, ja sama pätee melko jäykästi sulkeutuviin liukuoviin.Erona koeajoautoissa oli oikeastaan vain kojelaudan jatkeena ollut keskikonsolin säilytyssysteemi, joka on Allure-tasoisessa Rifterissä vakiovaruste. Pikku- ja vähän isommallekin tavaralle löytyy näin mukavasti tilaa, mutta samalla menetetään pakettiautopohjainen läpikuljettavuus etuistuinten välillä. Henkilöautoihin tottuneet eivät kuitenkaan jääne tätä piirrettä kaipaamaan.Sen, minkä säilytyskoloihin kaipaisimme, on valaistus – varsinkin kun sellainen on toteutettu esimerkiksi Peugeot 3008- ja 5008-katumaastureihin. Muutenkin valaistusta ohjaamossa voisi parantaa esimerkiksi kojelaudan katkaisimien osalta: nyt pimeällä talvikelillä piti ajoittain sytyttää sisävalot, jotta käsi osui oikeaan kohteeseen, kuten kosketusnäytöstä eriytettyihin lämpötilan säätimiin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.peugeot.fi/rifter/ Peugeot Rifter Allure Blue HDi 100 S&S L1 Hinta alkaen 24 473 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 028 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 3500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,5 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4408 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1878 mm, akseliväli 2785 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 300/740 kg. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”