4.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra – arkeen ja baanoille saksalaissävyin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra erottautuu konsernisisaristaan keskittymällä perusasioihin ja antamalla saksalaisuuden näkyä. Hyvää: ergonomia, tyyli. Huonoa: Autobahn-keskeisyys. Opel Astra tuli hiljattain tutuksi jo farmarikorinakin Frankfurtin seudulla, mutta palataan sitä ennen hatchbackin koeajoon kotopuolessa. Salamamerkin uutuudesta on vaikea puhua mainitsematta Peugeot 308:aa, sillä autojen peruspalikat ja julkaisuaikataulut ovat melko samanlaiset.Erottavia tekijöitäkin on. Hinnastossa osa voimalinjoista on saanut melkoisesti erilaisen tulkinnan merkkien välillä. Kaikkia autoja koskevat puolestaan tietyt erot ajattelutavassa. Hiukan fiinimpään kokemukseen tähtäävään Peugeotiin verrattuna Astra keskittyy konstailematta arkeen. Se myös haluaa esittää tietyt asiat pykälää saksalaisemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu luokka, uusi kouluOpel Astra on pysynyt mittanauhan mukaan lähes ennallaan edelliseen mallipolveen verrattuna. Neljän millimetrin pituuskasvu on pientä, eikä edes 13 mm kasvanut akseliväli ole kovin radikaali muutos. Terävälinjainen muotoilu näkyy parhaiten keulan uudessa Vizor-ilmeessä, joka on tuttu esimerkiksi Mokkan keulalta. Sisätiloissa tummanpuhuva Opel Astra on yhdistelmä saksalaista designia ja PSA-ryhmän elementtejä. Esimerkiksi viiksissä konserninäkö on yhteistä, mutta ruutujen grafiikoissa Opel suosii omaa ilmettä. Ero edelliseen General Motors -taustaiseen Astraan on tuntuva erityisesti tällä saralla.Tietoviihdejärjestelmän osalta Astra onnistuu vaikeassa tempussa, sillä vaikka valikot ovat samat kuin esimerkiksi uusimmissa Citroëneissa, on niiden jäsentely parempaa kiitos värien käytön. Lisäksi Opel on halunnut varustaa auton ilmastoinnin ja lämmityksen lisäpainikkeilla, jotka helpottavat perustoimintojen käyttöä. Kojelaudasta löytyy myös piilolokero. AGR-etuistuinten säädöt ovat hyvät ja istuin tukee napakkuudellaan. Takana Astra tarjoaa mittoihinsa nähden hyvät tilat. Tavaratila on laajennettavissa aina polttomoottorimalleissa 422 litrasta 1 339 litraan. Baanojen kasvattiOpel itse tituleeraa Astraa “Autobahninkestäväksi” ja nopeasti tulee selväksi, että saksalaistehdas on hyödyntänyt kotimaansa kovavauhtista tiestöä kattavasti autoa suunnitellessaan. Alustan perusvire on kontrolloidun napakka ja toimii paremmin moottoritietilanteissa kuin karkeilla taajamateillä.Toinen osoitus Autobahn-hengestä on äänieristys, jossa on ilmeisesti keskitytty suhinoiden eristämiseen karkeasta tiestä aiheutuvan rengasmelun sijaan. Keskinkertainen suoritus ei tee Astrasta erityisen äänekästä luokassaan, mutta ulkomailla äänieristys toimii suhteessa paremmin.1,2-litraisen bensiinimoottorin 130 hevosvoimaa riittää mainiosti arkiajoihin tyhjähköllä autolla. Automaattivaihteisto ei antanut huomautettavaa suuntaan tai toiseen. Ohjaus on kevyt ja keskinopea. Jo nyt voimalinjavalikoimasta löytyy kaikkea ahdettujen bensiinimoottorien ja dieselin lisäksi lataushybridi, mutta ensi vuonna mallisto täydentyy vielä täyssähköversiolla. Myös farmarikori saa samat moottoriversiot, joten Opel suhtautuu Astran mallistoon ihailtavalla valinnanvaralla.Opel Astra -malliston hinnat alkavat manuaalivaihteisen 110-hevosvoimaisen Innovationin 26 391 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: Opel Astra Sports Tourer – klassinen farmari trendikkäillä käyttövoimilla Opel Astra ja Peugeot 308 PHEVit – ”sama auto”, mutta mistä tuhansien eurojen hintaero? Koeajo: Peugeot 308 SW – onko se aiempaa käytännöllisempi? Opel Astra Innovation Plus 130 A Hinta alkaen 30 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 794 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 422–1 339 l Omamassa: 1371 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 680 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa