2.11.2022

ADACin uusin tiepalveluraportti: nämä autot jättävät eniten tielle

ensivaikutelmia autoista / Nummela

ADACin tuoreen raportin parhaat ja vähävikaisimmat automerkit ovat Audi ja BMW. Vähävikaisten joukkoon kuuluvat myös Mercedes-Benzin useimmat mallit sekä Suzuki, Mini ja Mitsubishi.

ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Jäseniä ADACilla on yli 21 miljoonaa (21 231 584 jäsentä vuoden 2021 lopussa), onhan Saksa Euroopan johtava automaa. Tunnettu ja luotettava ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 67 vuotta.

ADACin tuoreen raportin parhaat ja vähävikaisimmat automerkit ovat Audi ja BMW. Vähävikaisten joukkoon kuuluvat myös Mercedes-Benzin useimmat mallit sekä Suzuki, Mini ja Mitsubishi.

Toista äärtä edustaa iso tila-auto Volkswagen Sharan, joka vanhimmassa ikäryhmässä simahti kaikkein useimmin. Luotettavan maineessa ollut Toyota menestyi piskuisella Aygolla, mutta romahti kahdella mallilla: Nuorimman ikäluokan (vuosimalli 2019) vikaherkimmät olivat Toyota C-HR, Ford Transit, Opel Insignia ja Toyota Corolla. Uudehkot Toyotat hyytyivät tielle kehnojen käynnistysakkujen vuoksi.

ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin. ADACin vastaa, koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta. Valtavan autokannan vuoksi ADAC vakuuttaa tilaston olevan luotettava. Saksassakin ajetaan yhä ikääntyneillä autoilla: Vuoden 2021 lopussa Saksan liikenteessä olevien 48,2 miljoonan henkilöauton keski-ikä on noussut 9,8 vuoteen! Viime vuonna ADAC avusti lähes 3,5 miljoonaa autoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana vain tekniset viat - 22 automerkkiä ja 132 mallia

Tuoreessa tiepalveluraportissa on listattu 132 suositun automallin tekniset viat vuoden 2021 avustustapahtumista. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä autokuntia keskimäärin 9 250 kertaa päivässä. ADACin keräämässä aineistossa on lähes 3,5 miljoonaa tieavustusta vuodelta 2021. ADAC on julkistanut tiepalveluraportin nyt 46. kerran.

Raportin tuloksissa on otettu huomioon vain automallin tekniset viat, jotka ovat pysäyttäneet auton kesken matkan. Rengasvauriot ja kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten polttoaineen loppuminen on jätetty pois tilastosta. Mukana olevien autojen ensirekisteröintivuodet ovat 2012-2019.Vikamäärät on ilmoitettu mallin tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.

Saksalaisille premium-merkeille, erityisesti Audille ja BMW:lle ADAC-tulostaulukko näyttää vankasti vihreää. Audin ja BMW:n kaikki tutkimuksessa mukana olevat mallit jättävät tielle harvimmin. Myös Mercedes-Benzin monet mallit ovat vankasti vihreällä, paitsi E-sarjan vuosimallit 2012-2016, jotka ylsivät vain keskinkertaiseen tulokseen.

Näin luet ADAC-vikatilastoa

Tiepalveluraportissa on listattu 132:n Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2021. Näistä automalleista 46 todettiin luotettaviksi ja keskiarvoautoa paremmiksi. Niiden arvosanat on merkitty tulostaulukoissa tummanvihreällä ja vaaleanvihreällä värillä. Ilahduttavaa on todeta, että todella huonoja automalleja (tulokset punaisella tai ruskealla) oli nyt vain viisi, kun edellisessä raportissa niitä oli 16. Kaksi kolmannesta automalleista oli sellaisia, joiden tulokset vaihtelivat suuresti riippuen käyttöönottovuodesta.

Tuloksissa on otettu huomioon vain automallien tekniset viat, joiden vuoksi auto on simahtanut tien poskeen kesken matkan. Rengasvauriot sekä kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten polttoaineen loppuminen, on jätetty pois tilastosta. Mukana olevien automallien ensirekisteröintivuodet ovat 2012 – 2019. Automallit on jaoteltu viiteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään.

Tulostaulukoissa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu kunkin mallin tuhatta Saksan liikenteessä olevaa mallia kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Tulostaulukoissa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen huonoin.

ADAC tiepalvelutilasto 2022

Tulosten tarkastelua kokoluokittain

Pienimmät pikkuautot

ADAC tiepalvelutilasto 2022 pienimmät pikkuautot
Toyota Aygo hallitsee pienimpien pikkuautojen luokkaa.

Toyota Aygo on edelleen luotettavin piskuinen pikkuauto tutkimuksen kaikissa ikäryhmissä. Ryhmän muut autot eivät yltäneet vähävikaisimpien joukkoon. Opel Adam, Škoda Citigo ja Volkswagen Up ovat kuitenkin keskiarvoautoa parempia neljässä ikäryhmässä. Fiat 500 ja Fiat Panda yltävät hyvään tulokseen nuorimmissa ikäryhmissä.

Smart Forfour jätti useimmin tielle neljässä ikäryhmässä, ensisijaisena ongelmana akkuvika, lisäksi ongelmia muissa sähkölaitteissa, kuten käynnistysmoottorissa, laturissa ja virtalukossa. Smart Fortwo oli huonoin vuosimallissa 2016 akun ollessa suurin vikakohde. Molemmat Smart-mallit olivat keskiarvoautoa heikompia vuosimalleissa 2015-2019.

Pikkuautot

ADAC tiepalvelutilasto 2022 pikkuautot
Pikkuautojen luokassa Renault'n tulokset ovat kaksijakoiset.

Audi A1, Mini ja Renault Captur ovat pikkuautojen parhaat, vahvasti vihreällä. Lisäksi Suzuki Swift ja Suzuki Vitara ovat erittäin hyviä nuorimmissa ikäryhmissä. Halpa-auto Dacia Sandero, Peugeot 2008 ja Volkswagen Polo ovat myös vähävikaisina vihreällä useissa ikäluokissa.

Renault’n tulokset tässä kokoluokassa ovat kaksijakoiset: Captur osoittautui erittäin luotettavaksi kaikissa ikäryhmissä, mutta Renault Clio sen sijaan on keskiarvoautoa heikompi useissa ikäryhmissä. Erityisesti Clion vuosimallit 2014 ja 2015 jättivät usein tielle, syynä useimmiten akkuvika.

Hyundai i20:n laatu on parantunut neljän nuorimman ikäryhmän ollessa keskiarvoautoa parempia, mutta i20:n kolme vanhinta ikäryhmää (2012-2014) ovat punaisella ja jättivät usein tielle, syynä viat akussa, sytytystulpissa tai virtalukossa.

Pienempi keskiluokka

ADAC tiepalvelutilasto 2022 pienempi keskiluokka
Pienemmässä keskiluokassa riittää luotettavia vaihtoehtoja.

Tässä suositussa kokoluokassa on lukuisia luotettavia malleja: Parhaimmat ovat Audin A3, Q2 ja Q3, BMW:n 1-sarja, 2-sarja, X1 ja X2. Myös Mercedes-Benzin A-sarja, B-sarja ja GLA ja CLA ovat vähävikaisia, paisi CLA:n vuosimalli 2016, joka sai keskinkertaisen arvosanan.

Mitsubishi ASX ja Volkswagen T-Roc ovat myös parhaiden joukossa. Mielenkiintoista on, että Renault -tekniikkaan perustuvat halpa-autot Dacia Dokker ja Dacia Duster ovat keränneet keskinkertaisia ja kolmessa ikäryhmässä keskinkertaista parempia arvosanoja.

Opel Grandland, Mitsubishi Eclipse Cross, Mazda CX-3, Renault Kadjar sekä VW-konsernin tuotteet Volkswagen Golf, Caddy ja Beetle, Seat Leon ja Ateca sekä Škoda Karoq ja Rapid ovat keskiarvoa varmempia, mutta eivät ihan kärjessä. Etelä-korealaiset Hyundai i30 ja Tucson sekä Kia Ceed ovat parantaneet laatuaan uudemmissa malleissa. Volvo XC40 saavutti erinomaisen tuloksen nuorimmassa ikäryhmässä.

Toyota Auris oli keskinkertainen ja sen kolme vuosimallia olivat keskiarvoa parempia. Nuorimmassa ikäryhmässä (käyttöönottovuosi 2019) Toyota C-HR oli luokkansa huonoin ja samalla nuorimman ikäryhmän huonoin automalli koko raportissa jättäen useimmin tielle. Toyota C-HR oli punaisella kaikissa kolmessa ikäryhmässä, joissa se oli mukana. Toyotan heikkoa menestystä ”täydensi” uusi Corolla, joka oli ikäryhmässään (käyttöönottovuosi 2019) luokkansa heikoin.

Näiden kahden Toyota -mallin akilleen kantapäänä ovat olleet heikkolaatuiset käynnistysakut, joiden varaustila on heikentynyt nopeasti kesken matkan eikä auto ole käynnistynyt ajotauon jälkeen. Vaikka akku on niin sanottu ”kulutusosa”, ADACin mukaan Saksassa Toyota on päättänyt korvata akkujen vaihdon parempiin takuun puitteissa. Vuoden 2022 alusta alkaen valmistaja on vaihtanut akkujen osahankkijan laadukkaampaan merkkiin. ADACin mukaan käynnistysakun normaali käyttöikä on kuusi-seitsemän vuotta. Renault Méganen ja Scénicin luotettavuus vaihteli suuresti käyttöönottovuoden mukaan.

Isompi keskiluokka

ADAC tiepalvelutilasto 2022 isompi keskiluokka
Audi ja BMW hallitsevat isomman keskiluokan kärkisijoja.

Audi ja BMW hallitsevat isomman keskiluokan kärkisijoja: Audi A4, A5 ja Q5 sekä BMW 3-sarja, 4-sarja ja X3 ovat parhaita. Myös Mercedes-Benz GLC sai huippuarvosanat. Muut mersut, GLK ja C-sarja saivat hyvän arvosanan, mutta eivät yltäneet ihan huipulle, samoin Volvo XC60. Myös VW-konsernin mallit, Volkswagen Passat, Škoda Kodiaq sekä Škoda Octavia nuoremmissa ikäryhmissä saivat varsin hyvän arvosanan.

Toista ääripäätä edustaa Opel Insignia, joka oli keskiarvoautoa heikompi kaikissa ikäryhmissä ja erityisen huono uudemmissa ikäryhmissä. Seat Alhambra oli punaisella käyttöönottovuosina 2014 – 2016, mutta kohensi laatuaan uudemmissa ikäryhmissä. Volkswagen Sharan (vuosimalli 2012) oli luokkansa ja koko tutkimuksen heikoin automalli. VW Sharan ja Seat Alhambra ovat pääosin samaan tekniikkaan pohjautuvia rinnakkaismalleja. Myös Ford S-Max oli heikko vuosimalleissa 2016-2018.

Isot autot

ADAC tiepalvelutilasto 2022 isot autot
Isot autot menestyivät loistavasti: huonoa arvosanaa tarkoittava punainen väri loistaa poissaolollaan.

Isot autot ovat luotettavia: niistä ainoakaan ei saanut heikkoa, punaista arvosanaa missään ikäryhmässä! Audi A6, BMW 5-sarja ja X5 olivat parhaita useimmissa ikäryhmissä. Mercedes-Benz Viano/Vito/V-sarja sai hyvän arvosanan kaikissa ikäryhmissä, sen sijaan mersun E-sarja oli vanhemmissa ikäryhmissä vain keskinkertainen. Volkswagen Touareg oli nuorimman ikäryhmän paras. Ford Tourneo/Transit Custom oli hieman keskiarvoa heikompi kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä, Renault Trafic oli hieman keskiarvoa heikompi nuorimmassa ikäryhmässä.

Paketti- ja matkailuautot

ADAC tiepalvelutilasto 2022 pienimmät paketti- ja matkailuautot
Mercedes-Benz Sprinter suoriutui parhaiten paketti- ja matkailuautoista

Mercedes-Benz Sprinter oli vihreällä kaikissa ikäryhmissä, Volkswagen Crafter/Grand California oli paras vanhimmissa ikäryhmissä, mutta keskinkertainen uusimmissa ikäryhmissä. Ford Transit oli kohtalaisen hyvä useimmissa ikäryhmissä, mutta punaisella heikolla arvosanalla nuorimmassa ikäryhmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton hoito, kuljettajan huolellisuus ja ajotapa vaikuttavat

Viime vuotisessa raportissa oli mainittu kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä, mikä auttoi suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään. Valitettavasti tästä on uusimmassa raportissa luovuttu. Onhan selvää, että taksiluokan mersun E-sarjalla ajetaan enemmän kuin piskuisella Toyota Aygolla.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tielle jättävät viat muuttuvat auton iän mukaan

Nuorimpien ikäluokkien autot jättävät harvoin tielle ja näissä nuorimmissa autoissa on suhteellisen harvoin akkuongelmia (poikkeuksena Toyota CH-R ja Corolla). Käynnistysakkujen ongelmat yleistyvät seitsenvuotiaissa ja sitä vanhemmissa autoissa.

Nuorimpien ikäluokkien autoissa on runsaasti rengasvaurioita. ADACin mukaan selityksenä on muun muassa uusien autojen kokemattomien kuskien osaamattomuus: Auto on ajettu usein jalkakäytävän reunakiven ylitse esimerkiksi pysäköitäessä, mistä seurauksena on ennen pitkää rengasvaurio. Lisäksi syynä vararenkaan puuttuminen nuoremman ikäluokan autoista. Vararenkaan tilalla oleva paikkausaine ei tepsi kaikenlaisiin rengasvaurioihin. ADAC:n mukaan lisäksi monet autonkäyttäjät kokevat paikkausaineen käytön hankalaksi ja turvautuvat tiepalvelun apuun. Rengasvauriot eivät vaikuta ADAC-raportin mallikohtaisiin tuloksiin.

Henkilöautojen tekniset viat runsastuvat yleensä auton iän ja ajettujen kilometrien lisääntyessä, mutta poikkeuksiakin on: Polttonestepumppujen viat lisääntyvät kymmenen vuoden käyttöiän jälkeen, laturiviat alkavat yleistyä jo aikaisemmin nelivuotiaista alkaen. Kampiakselin käyntinopeuden tunnistimen viat alkavat yleistyä käyttöönottovuodesta 2010 alkaen. Sytytystulppien ja sytytyspuolan ongelmat yleistyvät käyttöönottovuosista 2013/2014 alkaen.  Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmien ongelmat olivat yleisiä vuosimalleissa 2007 – 2013. Sen jälkeen valmistetuissa autoissa on tehty tuoteparannuksia, mikä on vähentänyt vikoja.

Autoliiton akkupalvelu

Ongelmana alimitoitettu akku

Kun auton matka tyssää tien poskeen teknisen vian vuoksi, syypäänä ongelmiin on useimmiten käynnistysakun heikko varaustila. Lähes puolet (46,2 prosenttia) kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun.

Käynnistysakut ovat kovilla, koska polttomoottoriautoissakin on yhä enemmän sähkötoimisia laitteita ja toimintoja. Polttoaineen säästöön tarkoitettu start-stop -automatiikka (moottori sammuu automaattisesti auton pysähtyessä) vaikuttaa akun varaustilaan, samoin esimerkiksi sähkötoimisesti avautuva ja sulkeutuva tavaratilan luukku sekä monet muut sähkölaitteet.

Mikäli ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja, auton laturi ei aina ehdi ladata akkua riittävästi. Saksassa on todettu, että pakkasen ohella myös moottoritilan kuumuus helteellä voi heikentää käynnistysakun varaustilaa. Vain harvoissa polttomoottoriautoissa akku on sijoitettu muualle kuin moottoritilaan.

Aikaisemmissa raporteissa BMW 3-sarjan vuosimallit 2000 – 2007 hyytyivät usein tielle akkuvikojen vuoksi, samoin BMW 5-sarjan vuosimallit 2000 – 2010. Näiden vuosimallien jälkeen BMW on asentanut varoitusjärjestelmän, joka kehottaa kuljettajaa sähkön säästöön käynnistysakun riittävän varaustilan varmistamiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avustusta saaneista autoista vain vähäinen osa oli täyssähköautoja

Sähköautoista ei ole vielä riittävästi aineistoa malli- ja vuosimallikohtaisiin tilastoihin, mutta joitakin yleisiä päätelmiä voidaan jo tehdä: Sähköautojen akkuongelmat keskittyvät 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun.

Sähköautoissa on 400–800 voltin korkeajänniteakkujen (ajoakkujen) lisäksi 12 voltin sähköjärjestelmä, eli sähköautoista löytyy myös polttomoottoriautoista tuttu 12 voltin akku. Matalajännitejärjestelmää tarvitaan siihen samaan kuin polttomoottoriautoissakin: valot, ovien ja luukkujen lukot, mukavuustoiminnot, sähköiset ohjausyksiköt ja niin edelleen. Matalajännitejärjestelmän vastuulla on myös korkeajännitejärjestelmän hallinta.

Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat osoittautuneet luotettaviksi. Sähköautot ovat vielä varsin uusia, joten vikamäärän odotetaan nousevan jonkin verran autojen ikääntyessä. Varmaan lähivuosina saadaan malli- ja vuosimallikohtaisia luotettavuustietoja sähköautoistakin niiden yleistyessä nopeasti.

Mikä vikakohde aiheuttanut tielle jäämisen?

  • Käynnistysakku 46,2 %
  • Moottori, moottorinohjaus (Polttonesteen suihkutus, ruiskutus, sytytys, anturit) 15,5 %
  • Muut (Kori, ohjaus, jarrut, jousitus, voimansiirto) 14,8 %
  • Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohtimet 10,3 %
  • Renkaat 7,0 %
  • Polttoainejärjestelmä 3,1 %
  • Jäähdytysjärjestelmä, lämmityslaite, ilmastointi 1,9 %
  • Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori 1,2 %

Muissa vikaraporteissa erilaisia vikakohteita

Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akkuun. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Tiepalvelu- ja katsastustilastot eivät kerro ihan kaikista automallien tyyppivioista. Siksi on tarkasteltava autonkäyttäjien ilmoittamia vikoja: Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston (esimerkiksi DSG) viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan.

Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muista Moottorin tyyppivika-listaus!

Millaisia tyypillisiä vikoja eri automalleissa esiintyy? Moottori on koonnut yhteen automallien vikatiedot ainutlaatuisen kattavasti useasta eri lähteestä, Suomesta ja muualta Euroopasta.

Suosittujen automallien vikatietoja voit tutkailla tyyppivikojen listauksesta.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: ADAC

Luetuimmat