Ajoavustimet Euro NCAP

Ajoneuvot Euro NCAP Uutinen 29.11.2021

Ajoavustimet Euro NCAP:in syynissä: BMW iX3 ylitse muiden, Polestar 2 uusii kokeensa

Euro NCAP on viime vuosina keskittynyt yhä enemmän erilaisten aktiivisten avustinjärjestelmien toimintaan. Uusin testierä keskittyy pelkästään uusien automallien maantieavustimiin ja niiden erilaisiin toteutuksiin.

Euro NCAP on testannut joukon uusien automallien maantieavustimia, jotka yhdistävät mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaistakeskittimen toiminnot. Ajatuksena on, että yhdellä avustintoiminnolla auto huolehtii pysyttelystä kaistaviivojen välissä ja sopivasta nopeudesta ja etäisyydestä myös muuhun liikenteeseen nähden.

Testissä olivat BMW iX3, Cupra Formentor, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Opel Mokka-e, Polestar 2 sekä Toyota Yaris. Euro NCAP testasi järjestelmiä edellisen kerran 2018 ja 2020. Järjestö huomioi, että maantieavustimen toiminnot ovat tulleet yhä edullisempiin autoluokkiin, ja vaikka järjestelmät eivät välttämättä ole yhtä kehittyneitä kuin kalliimmissa automalleissa, ne tarjoavat silti hyödyllistä tukea kuljettajalle.

Polestar 2 on sopinut Euro NCAP:in kanssa uusintakokeesta, sillä merkki kertoo piakkoin tulevan etäpäivityksen (OTA) parantavan ajoavustinten toimintaa.

Erityisesti Euro NCAP:ia kiinnosti järjestelmien toiminta suhteessa siihen, miten hyvin ne vaativat kuljettajan huomiota. Toisen tason autonomiajärjestelminä mikään testatuista autoista ei aja itse itseään, vaan avustimet tarjoavat lähinnä kevyemmän työtaakan vastineeksi siitä, että kuljettaja tarkkailee edelleen liikennettä.

– Avustamisen ja huomion kiinnittämisen välinen tasapaino on elintärkeää. Autot eivät kykene vielä ajamaan täysin itsenäisesti ja kuljettajia ei saa johdattaa luulemaan, että niin olisi. Amerikasta tulevat raportit ovat korostaneet vakavia ongelmia, joita voi sattua kun ihmisillä on epärealistisen korkeat odotukset siitä, mitä nämä järjestelmät voivat tarjota, ja kun auto ei aktiivisesti yritä ottaa heitä mukaan tekemiseen, kommentoi Euro NCAP:in pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Euro NCAP tutki myös, miten järjestelmät reagoivat siihen, jos auto ei saa kiinnitettyä kuljettajan huomiota. Jotkin testiautoista sammuttivat ajoavustimet ja jättivät auton oman onnensa nojaan, ansaiten nolla pistettä kyseiseltä osa-alueelta.

BMW iX3 – Erittäin hyvä (Avustus 83%, varmistus 86%)

Koko testijoukon parhaan tuloksen sai BMW iX3, joka on varustettu perus-X3:ia paremmalla sensoripaketilla. Euro NCAP kehuu ajoavustimien toimintaa ja sitä, miten selkeästi auton materiaaleissa kuvaillaan avustinjärjestelmien toimintapuitteet. Kuljettajalle kerrotaan myös järjestelmän toiminnasta ja tilasta muun muassa tuulilasin heijastusnäytössä.

Kuljettajan seuraaminen on BMW:n heikoin osa-alue, sillä kuljettajaa vahtivaa kameraa ei hyödynnetä Driving Assistant Professionalin yhteydessä, vaan kuljettajan aktiivisuutta seurataan vain ohjauspyörän liikkeiden avulla. Muuten järjestelmät ovat hyvällä tasolla ja auton ajaminen sujuu yhteistyössä kuljettajan kanssa. BMW iX3 myös huomioi karttatiedon ja kameran poimimat väliaikaiset liikennemerkit. Järjestelmä reagoi myös liikenneympyröihin, lmutkiin ja risteyksiin.

Varmistuspisteet koostuvat siitä, että avustinkokonaisuus reagoi johdonmukaisesti myös kameran tai tutkan peittymiseen ja auto pysäyttää itsensä, jos kuljettaja on tarpeeksi pitkään reagoimatta. Järjestelmä reagoi myös eteen leikkaaviin autoihin ja muihin tilanteisiin hyvin.

Ajoavustimet Euro NCAP

Cupra Formentor – Hyvä (Avustus 70%, varmistus 74%)

Cupra Formentorissa maantieavustinta kutsutaan muista VW-ryhmän autoista tutulla Travel Assist -nimikkeellä. Järjestelmä ei kerro tilastaan kuljettajan näkökentässä, mutta tieto on selkeästi tarjolla mittaristossa. Kuljettajan aktiivisuutta valvotaan vain ohjauspyörän liikkeillä. Jos kuljettaja ei reagoi, auto pysähtyy lopulta kaistalleen. Järjestelmä reagoi oikein ja selkeästi myös kameran tai tutkan peittymiseen.

Formentorin mukautuva vakionopeussäädin ei reagoi pysähtyneisiin ajoneuvoihin eikä automaaattinen hätäjarrutustoiminto tarjoa tukea kaikissa tilanteissa. Kuolleen kulman vahtijärjestelmä toimii hyvin maltillisilla nopeuksilla.

Travel Assist huomioi karttapohjassa olevan liikennetiedon lisäksi myös kameran havaitsemat väliaikaiset liikennemerkit. Järjestelmä reagoi myös liikenneympyröihin, lmutkiin ja risteyksiin.

Ford Mustang Mach-E – Hyvä (Avustus 69%, varmistus 83%)

Fordin CoPilot 360 -järjestelmä saa torut ylikyvykkäästä nimestä, mutta auton materiaalit kuvailevat järjestelmän rajat oikein. Ajoavustimien tila kerrotaan selkeästi, mutta auto ei tarjoa tuulilasin heijastusnäyttöä. Kuljettajan aktiivisuutta mitataan vain ohjauspyörän liikkeillä, vaikka auto on varustettu kuljettajaa tarkkailevalla kameralla. Jos kuljettaja ei reagoi tarpeeksi ajoissa, auto hidastaa noin 10 km/h nopeuteen omalla kaistalla.

Mukautuva vakionopeudensäädin reagoi useimmissa tilanteissa oikein, vaikka automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä joutuukin puuttumaan joissain tilanteissa. Kaistakeskitin toimii S-mutkatestissä vain 80 km/h saakka.

Ajoavustimet Euro NCAP

Ford Mustang Mach-E huomioi karttapohjassa olevan nopeustiedon sekä kameran poimimat liikennemerkit, mutta järjestelmä ei osaa ennakoida esimerkiksi risteyksiä, liikenneympyröitä tai jyrkkiä mutkia.

CoPilot 360 toimii ja kertoo johdonmukaisesti myös tilanteissa, joissa kamera tai tutka ovat peittyneet.

Hyundai Ioniq 5 – Keskitaso (Avustus 77%, varmistus 50%)

Hyundain järjestelmä Highway Driving Assist II kuvailee ajoavustinten kyvyt oikein ja järjestelmistä annetaan oikeaa tietoa auton materiaaleissa. Järjestelmän tila ilmaistaan selkeästi myös tuulilasinäytössä. Kuljettajan aktiivisuutta seurataan vain ohjauspyörän liikkeiden avulla, eikä Ioniq 5:ssä ole kuljettajaa tarkkailevaa kameraa. Mikäli kuljettaja ei reagoi auton huomiopyyntöihin, auto deaktivoi järjestelmän ja jättää auton oman onnensa nojaan.

Mukautuva vakionopeudensäädin reagoi useimmissa tilanteissa oikein, vaikka tiukimmissa tilanteissa automaattinen hätäjarrutustoiminto joutuu puuttumaan peliin.

Ioniq 5 reagoi karttatiedon lisäksi myös liikennemerkkeihin, sekä karttapohjassa oleviin mutkiin, mutta ei esimerkiksi risteyksiin tai liikenneympyröihin. Auto ilmoittaa oikein kameranäkymän peittymisestä, mutta vain rajallisesti tutkan toiminnan estyessä.

Hyundain kaistakeskitin toimii hyvin kaikissa nopeuksissa ja järjestelmä toimii väistötilanteissa yhteistyössä kuljettajan kanssa. Tarjolla on myös kaistanvaihtotoiminto, vaikka autoa ei ole varustettu aktiivisella kuolleen kulman vahdilla.

Opel Mokka-e – Alkutaso (Avustus 57%, varmistus 44%)

Opelin nimi maantieavustimelle on Advanced Lane Keep Assist, kehittynyt kaistakeskitin, joka kuvailee järjestelmän kyvyt oikein. Auton materiaalit kuvailevat myös järjestelmien rajoitteet oikein. Opel kertoo avustimien tilasta selkeästi mittaristossa, mutta tuulilasin heijastusnäytön puuttuminen vie pisteitä. Kuljettajan aktiivisuutta seurataan vain ohjauspyörän avulla. Mikäli kuljettaja ei reagoi auton huomionpyyntöihin, ajoavustimet kytkeytyvät pois päältä ja auto jää oman onnensa nojaan.

Mukautuva vakionopeudensäädin reagoi oikein muihin liikkuviin autoihin, mutta huonosti pysähtyneisiin autoihin. Eteen leikkaavat autot vaativat automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toimintaa. Järjestelmä reagoi sekä karttapohjaisiin että väliaikaisiin nopeusrajoituksiin, mutta ajoavustimet eivät kykene reagoimaan esimerkiksi mutkiin tai risteyksiin.

Ajoavustimet Euro NCAP

Kaistakeskitin avustaa kuljettajaa väistöliikkeissä, mutta S-mutkatesti selvitetään vain matalimmalla 80 km/h nopeudella. Peittynyt kamera- tai tutka aiheuttavat oikeanlaiset huomautukset ja Mokka-e estää tuolloin ajoavustimien aktivoinnin useimmissa tilanteissa.

Opel Mokka-E:n ajoavustinpaketti on keskenään hyvässä tasapainossa, mutta kehittyneempien toimintojen puuttuminen merkitsee Alkutason suoritusta.

Polestar 2 – Keskitaso (Avustus 50%, varmistus 85%)

Huomio: Polestar on ilmoittanut, että se suorittaa autoihin ajoavustinjärjestelmien toimintaa kehittävän etäpäivityksen (OTA) ja merkki on sopinut Polestar 2:n uudesta testauksesta Euro NCAP:in kanssa.

Polestarin Pilot Assist on kuvailtu oikein auton materiaaleissa ja myös toiminnon nimi antaa oikean käsityksen tarjotun avustuksen tasosta. Järjestelmän tilasta kerrotaan selkeästi, mutta Polestar 2 ei tarjoa tuulilasinäyttöä tiedon esittämiseen kuljettajan näkökentässä. Kuljettajan aktiivisuutta tarkkaillaan vain ohjauspyörän liikkeillä. Jos kuljettaja ei reagoi auton huomiopyyntöihin, Polestar pysähtyy hallitusti omalle kaistalleen.

Polestar 2 osaa näyttää oikein kiinteät ja väliaikaiset nopeusrajoitukset, mutta ei reagoi niihin eikä mutkiin tai risteyksiin. Mukautuva vakionopeudensäädin reagoi liikkuviin autoihin, mutta ei pysähtyneisiin autoihin. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaa lisätukea haastavissa tilanteissa.

Kaistakeskitin avustaa kuljettajaa S-mutkassa vain matalimmalla testinopeudella (80 km/h), mutta järjestelmä toimii väistötilanteessa yhteistyössä kuljettajan kanssa.

Mikäli kamera- tai tutka ovat peittyneinä, Polestar 2 estää ajoavustinten aktivoimisen ja huomauttaa asiasta oikeaoppisesti.

Toyota Yaris – Alkutaso (Avustus 56%, varmistus 53%)

Toyota Safety Sense on kuvaava nimi japanilaisvalmistajan avustinpaketille ja auton materiaalit kuvailevat oikein järjestelmän rajat ja mahdollisuudet. Toyota kertoo järjestelmien tilanteesta selkeästi ja tieto on saatavissa kuljettajan näkökenttään tuulilasin heijastusnäyttöön. Auto tarkkailee kuljettajaa vain ohjauspyörän liikkeiden avulla. Mikäli kuljettaja ei reagoi auton huomionpyyntöihin, ajoavustin deaktivoidaan ja auto jää oman onnensa nojaan.

Mikäli auto on varustettu navigointijärjestelmällä, auto reagoi karttatiedosta ja kameralta tuleviin nopeusrajoitustietoihin, mutta ei pysty hyödyntämään risteys- tai mutkatietoa.

Ajoavustimet Euro NCAP

Kaistakeskitin toimii yhteistyössä kuljettajan kanssa väistötilanteessa, mutta S-mutka selvitetään vain alhaisimmalla testinopeudella. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii hyvin liikkuvien ajoneuvojen kanssa, mutta järjestelmä havaitsee pysähtyneet autot oikein vain matalammilla nopeuksilla. Osa haastavista tilanteista vaatii automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän reagointia.

Autossa on aktiivinen kuolleen kulman vahtijärjestelmä, mutta se ei täytä Euro NCAP:in testivaatimuksia.

Mikäli tutka- tai kameranäkymät ovat peittyneet, Toyota Yaris huomauttaa tilanteesta oikein ja estää ajoavustimien aktivoinnin.

Toyotan maantieavustimet ovat hyvässä tasapainossa ja edellyttävät hyvin kuljettajan osallistumista, mutta kehittyneempien toimintojen puuttuminen merkitsee kokonaisuudelle arvosanaa Alkutaso.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Polestar

Kaikki koeajot

Uusimmat