6.3.2018 Ajoneuvot Autoilija, älä vaihda kesärenkaita alle liian varhain! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maaliskuinen aurinko paistaa ja tiet kuivavat. Moni haikailee jo kesärenkaiden vaihtoa, mutta maltti on nyt valttia. Renkaanvaihdon kanssa ei kannata hätäillä, sillä kevät on säiden puolesta petollista aikaa. – Kevätaurinko sulattaa tienvarren lumipenkkoja, ja sulamisvedet valuvat väistämättä osittain myös tielle. Kun illalla aurinko laskee ja ilma viilenee, sulamisvesien kastelemat tienpinnat jäätyvät liukkaiksi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. – Yllättävää liukkautta voi esiintyä päiväsaikaankin esimerkiksi ajettaessa aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon. Keväällä tiet ovat paikoin myös huonossa kunnossa routavaurioiden ja muiden talven jäljiltä tulleiden pintavaurioiden vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järjen käyttö sallittu Nykyinen tieliikennelaki vaatii, että henkilö- ja pakettiautoissa on käytettävä talvirenkaita joulukuun alusta helmikuun loppuun. Käyttöpakko kestää helmikuun loppuun, mutta se ei todellakaan tarkoita, että heti maaliskuun tullen tulisi vaihtaa kesäkumit alle. Nastarenkaiden käyttö on sallittua tänä vuonna 9.4. saakka – tai pidempäänkin, jos keliolosuhteet niin edellyttävät. Autoilijalta voi edellyttää siis omaa harkintaa. Leikkiä turvallisuudella On autoilijoita, jotka jättävät renkaat kokonaan vaihtamatta ja ajavat vanhat nastattomat talvirenkaat loppuun kesällä. Vesalaisen mukaan talvikäyttöön tarkoitettuja renkaita ei milloinkaan pitäisi käyttää kesärenkaina. – Talvirengas on suunniteltu talviolosuhteisiin ja sen ominaisuudet ovat onnettomat kesäkeleillä. Kesärenkaan vedenpoistokyky, jarrutuspito ja muut ominaisuudet ovat kesäkeleillä omaa luokkaansa verrattuna hyväänkin talvirenkaaseen, Vesalainen tähdentää. Talvirengas on tarkoitettu kylmempiin olosuhteisiin, jonka vuoksi se saattaa Vesalaisen mukaan käyttäytyä yllättävästi kesäolosuhteissa – erityisesti, jos autolla joudutaan yllättävään väistö- tai hätäjarrutustilanteeseen. Suomi on pitkä maa Automatkailijan kannattaa muistaa, että keliolosuhteet voivat vaihdella rajustikin matkan varrella – etenkin ajettaessa etelästä pohjoiseen. Eteläisessä Suomessa voi olla kymmenen astetta lämmintä ja tiet sulana, mutta pohjoisessa on vielä täysi talvi. Erityisesti pääsiäisen aika usein yllättää monet. Eteläisessä Suomessa on tuolloin saattanut ajella jo kesärenkailla jonkin aikaa – toisaalla Suomessa on kuitenkin vielä täysi talvi. – Pohjois-Suomeen pääsiäisen aikaan autoilevan kannattaa jättää renkaidenvaihto reissun jälkeiseen aikaan, Vesalainen vinkkaa. – Samoin muutkin pidemmälle suuntautuvat kotimaan pääsiäisreissut on vielä syytä ajella talvirenkailla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renkaanvaihto – itse vai ammattilaisen avulla? Omatoimisuus on suotavaa, jos takuuvarmasti tietää mitä tekee. Renkaiden vaihto vaatii kuitenkin osaamista ja kunnolliset työvälineet. Osa autoilijoista hoitaa renkaiden vaihdon omatoimisesti, mutta kaikkia autoilijoita renkaiden ja tunkin kanssa äheltäminen ei innosta. Huolimattomuus tai osaamattomuus voivat kostautua. Kaikkein vaarallisinta on, jos renkaanvaihtajan osaamattomuus johtaa siihen, että rengas irtoaa ajossa. Tiedänkö kaikki niksit? Autoilijan kannattaa kääntyä ammattilaisten eli rengasliikkeiden puoleen, jos on yhtään epävarma omasta osaamisesta. Rengasliike on järkevä valinta, jos itsellä ei esimerkiksi ole käsitystä, miten varmistaa, että renkaiden pyörimissuunta on oikea, miten alumiinivanteiden pultit kiristetään oikealle momentille, tai mistä tietää, ovatko pultit varmasti sopivat vanteille. – Suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen, jos ei ole aivan varma siitä, mitä pitää tehdä tai jos ei omista asianmukaisia, renkaanvaihtoon soveltuvia, turvallisia työkaluja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen linjaa. Monella ei ole myöskään tilaa säilyttää renkaita. Renkaiden säilytyksenkin voi jättää – maksua vastaan toki – rengasliikkeen huoleksi. Heiveröisiä tunkkeja Osa autojen mukana tulevista tunkeista on rakenteeltaan heppoisia hätätilannetunkkeja, eikä niitä ei ole tarkoitettu lainkaan kausittaiseen renkaiden vaihtoon. – Autojen omat tunkit ovat usein aika heiveröisiä, koska ne on tarkoitettu lähinnä yksittäisen renkaan vaihtoon tien päällä. Mikäli päätyy tekemään renkaiden kausivaihdon itse, on syytä hankkia asianmukainen hallitunkki, Autoliiton Vesalainen muistuttaa. Vaarana ovat tunkin pettäminen ja nostetun auton luiskahtaminen tunkilta. On tärkeää kiinnittää huomiota oikeisiin nostokohtiin, laadukkaaseen tunkkiin ja käyttää tunkkia oikein. Auton omalla mutteriavaimella ei myöskään välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja vaivatta auki tai kiinni. Vaihda renkaiden paikkaa Ihanne olisi, että auton rengassarja olisi kulunut mahdollisimman tasaisesti. Yleensä tähän päästään vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti. – Vähän ajavalla riittää, että renkaiden paikka muuttuu kausittain. Enemmän ajavan kannattaa vaihtaa takarenkaat eteen ja eturenkaat taakse myös kesken ajokauden, Vesalainen vinkkaa. Renkaiden pyörimissuuntaa ei kuitenkaan saa muuttaa. – Vasemman puolen renkaat on pidettävä vasemmalla ja oikean puolen renkaat oikealla. Mikäli rengassarjan kaksi rengasta on selkeästi huonompia kuin kaksi muuta, on paremmat renkaat syytä laittaa vetotavasta riippumatta aina auton takapäähän. Väärä nostokohta voi vaurioittaa Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu. Väärästä kohdasta tehty nosto voi aiheuttaa autolle helma- tai alustavaurioita. Tarkista urasyvyys! Autoilijan tulee arvioida, ovatko alle vaihdettavat renkaat turvallisessa kunnossa. Laki edellyttää vähintään 1,6 mm kulutuspinnan urasyvyyttä. – Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä. Lisäksi on syytä tarkastaa, että rengas on kulunut tasaisesti. Epätasainen kuluminen saattaa kieliä virheellisistä ohjauskulmista. Muista oikeat paineet Rengaspaineet on syytä tarkastaa aina renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat paineet sekä pienellä että isolla kuormalla ajettaessa. Usein painetaulukko löytyy myös kuljettajan ovesta, ovenkarmista tai polttoaineen täyttöluukun sisäpuolelta. – Rengaspaineita on syytä tarkistella myös ajokauden aikana – erityisesti silloin, jos auton kuormausta olennaisesti muutetaan, Vesalainen muistuttaa. Lopuksi jälkikiristys Kun autolla on ajettu renkaanvaihdon jälkeen noin 200 kilometriä, on renkaat syytä jälkikiristää momenttiavaimella. – Vanteen ja pyörännavan väliin on saattanut huolellisuudesta huolimatta jäädä hiekanmuruja tai muuta epäpuhtautta, joka vähitellen murenee ja löystyttää renkaan. Vesalainen kertoo, että Autoliiton tietoon tulee vuosittain useita henkilöautojen pyörien irtoamisia, jotka johtuvat siitä, että jälkikiristys on laiminlyöty. Tarkkana tunkkivalinnassa Renkaanvaihtajan kannattaa valita työvälineensä huolella – heikkolaatuinen tunkki on turvallisuusriski. Kun Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) testasi vuonna 2014 https://moottori.fi/liikenne/jutut/tarkkana-tunkkivalinnassa-viallisia-joukossa/ kuluttajakäyttöön tarkoitettuja tunkkeja, paljastui niiden rakenteessa, merkinnöissä ja käyttöohjeissa puutteita. Tunkkeja poistettiin myynnistä muun muassa siksi, etteivät ne soveltuneet käytettäväksi valmistajan ilmoittamalla enimmäiskuormituksella. Kuluttajan kannattaa varmistua, että tunkissa on muun muassa CE-merkintä sekä suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet. Käyttöohjeiden liitteenä tulee olla vaatimustenmukaisuusvakuutus. Tunkkitestin yhteydessä Tukes muistutti, että osa autojen mukana tulevista tunkeista on niin sanottuja hätätilannetunkkeja eli niitä ei ole tarkoitettu kausittaiseen renkaiden vaihtoon lainkaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?