18.1.2017

Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat?

Autoveron poistuminen laskisi perusautojen hintoja maltillisesti, mutta unelmaosastolle tilanne olisi herkullinen

Moottori korostaa, ettei minkäänlaisia päätöksiä autoveronpoistosta ole tehty. Seuraavat laskelmat perustuvat ajatusleikkiin, jossa ministeri Anne Berner huomisessa (19.1.2017) tiedotustilaisuudessa esittäisi autoverotulojen korvaamista auton käytön verotuksella, ja myöhemmin eduskunta hyväksyisi suunnitelman. Suunnitelma vaatisi myös valtiovarainministeriön hyväksynnän, sillä autoverotus eivät kuulu Bernerin vetämälle Liikenne- ja viestintäministeriölle.

Eli mitä kävisi, jos autoveromme poistuisi?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esimerkki 1: Škoda Octavia Combi

Škoda Octavia saa kasvojenkohotuksessa uuden ilmeen.

Škoda Octavia oli vuonna 2016 Suomen myydyin auto (5531 kpl). Otetaan esimerkkimalliksi Octavia Combi 1.4 TSI Ambition DSG. Malli on pykälän litraista perusmoottoria puhdikkaampi 150 hevosvoimainen kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna.

Octavian hinta on 27 887,31 euroa. Toimituskuluja ei selkeyden vuoksi huomioida.

Octavian hiilidioksidipäästöt ovat 117 grammaa kilometriltä, minkä johdosta autoveroksi muodostuu 4 962,31 euroa. Autoverovapaan Octavian hinta siis olisi 23 195 euroa. Tämäkään hinta ei ole verovapaa, sillä autoverottomassa hinnassa on yhä 24 prosenttia arvonlisäveroa – ja sen poistumisesta on turha haaveilla.

Saisiko mainitun Octavian todellakin 4 962 euroa halvemmalla? Tuskin, jos hintoja vertaa autoverottomaan Saksaan. Siellä vastaava Octavia maksaa 26 130 euroa, eli vain 1 757 euroa Suomen autoverollista hintaa vähemmän. Hintaeroa korostaa Saksan 19 prosentin arvonlisävero.

Mistä hintaero sitten johtuu? Todennäköisesti Suomen autoverorasitteen vuoksi Škodaa Suomeen maahantuova Helkama-Auto on voinut neuvotella Saksan maahantuojaa paremmat hinnat. Jos autovero poistuisi, Octaviaa tuskin saisi Suomesta montaa tonnia Saksaa halvemmalla. Myös Ambiente-varustetason sisällä voi olla maakohtaisia eroja.

Esimerkki 1: Nissan Qashqai

Nissan Qashqai on markkinoiden toiseksi myydyin auto. Verrataan Qashqain Suomi-hintaa autoverottomaan Viroon. Molemmissa maissa myynnistä vastaa sama yhtiö Nissan Nordic Europe.

Otetaan esimerkkiautoksi hinnaston edullisin malli, Nissan Qashqai DIG-T 115 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla ja Visia-varustelulla. Autoverollinen kokonaishinta mallille on 22 890 euroa. Qashqain hiilidioksidipäästöt ovat 129 grammaa, ja autoveroa kokonaishinnasta on 4 476,73 euroa.

Qashqain autoveroton hinta Suomessa siis olisi 18 413 euroa. Virossa sama auto maksaa 17 390 euroa. Jos Viron 20 prosentin arvonlisäveron sijaan autosta peritään Suomen 24 prosenttia, saadaan loppuhinnaksi 17 969 euroa. Myös Nissanin hintaeroon saattavat vaikuttaa varuste-erot.

Škoda Octaviasta poiketen Nissan Qashqain hinta saattaisi siis laskea varsin reilusti, mikäli autovero päätettäisiin poistaa.

Esimerkki 3: BMW 520d xDrive

Uusi BMW 5-sarja

Kaikkihan me haluaisimme ajaa kalliimmilla autoilla, mutta raskaasti verotetussa Suomessa kallis on poikkeuksellisen kallista. Jos siis autovero päätettäisiin poistaa, olisiko uusi upea 5-sarjan BMW vihdoinkin tavoiteltavissa?

Otetaan esimerkkimalliksi BMW 520d a xDrive Business. BMW on suosittu työsuhdeauto, joten autosta ei edes saa Business-varustelematonta yksilöä. Se tasoittaa hieman hintaeroa saksalaiseen ”karvalakkiin” verrattuna.

Mainittu BMW maksaa Suomessa 54 881,08 euroa, josta autoveroa on 9541,08 euroa. BMW:n autoveroton, mutta 24 prosentin arvonlisäveron sisältävä hinta siis on 45 340 euroa.

Saksassa 520d A xDriven saa edullisimmillaan tasan 50 000 eurolla. Saksassa arvonlisävero on 19 prosenttia, eli sama auto Suomen arvonlisäverolla maksaisi 52 100 euroa. Hintaeroa Saksan autoverottomalla ja Suomen autoverollisella Business-varustellulla BMW:llä on siis 2 781 euroa – Saksan bemarikauppias vetää selvästi suomalaiskollegaansa kovemmat katteet.

Jos autovero siis päätettäisiin poistaa, pysyisi baijerilaisunelman hinta pitkällä tähtäimellä lähes nykyisellään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esimerkki 4: Ferrari F12berlinetta

Ferrari osasto

Kukapa meistä ei haluaisi Ferraria? Valitettavasti Suomen hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus kohtelee rumasti 730 hevosvoimaista italialaista V12-moottoria.

Ferrari F12berlinettan autoverollinen hinta on komeat 550 393 euroa. Hinnan taustalla ovat mallin massiiviset 350 gramman kilometripäästöt – autoveron osuus hinnasta on 265 087 euroa! Jos siis näet liikenteessä Ferrari F12berlinettan, salli kuljettajalle kohtelias nyökkäys. Hänen unelmallaan on maksettu monen suomalaislapsen ilmainen peruskoulutus.

Autoverorasitteesta vapautetun orin saa Suomessa 285 305 eurolla. Auton tarkkaa listahintaa ulkomailla on vaikea löytää, Ferrarit ilmeisesti ostetaan hintaa kysymättä. Saksalaisen Sport Auton loppuvuodesta 2014 tekemässä koeajossa F12berlinettan hinnaksi kerrotaan 268 328 euroa, mikä tuskin on liian kaukana nykyhinnasta.

Autoveron poistaminen siis suunnilleen puolittaisi Ferrarin hinnan! Koska erikoisautoilla ajetaan hyvin harvoin, eivät korkeat aikakohtaiset käyttömaksut juuri autojen omistajia haittaisi.

Kuviteltu autoveron poistuminen näkyisi siis ainakin katukuvan kaunistumisena. Koska näistäkin autoista maksettaisiin 24 prosentin autovero, voisi jo muutaman lisä-Ferrarin myynti Suomeen näkyä valtion kassassa lisätuloina.

Se leikistä. Moottori korostaa, ettei minkäänlaisia autoveroon liittyviä päätöksiä ole toistaiseksi tehty.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja valmistajat

Luetuimmat