19.1.2017 Liikenne Liiketalous määrää tien käytön hinnan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun tieverkon ylläpito ja kehittäminen siirtyy valtion budjettirahoituksen ulkopuolelle, katkeaa myös kansalaisten yhteys sen tulevaisuudesta tehtäviin päätöksiin. Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin johdolla mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista. Hallitus käynnisti selvityksen liikenneverkon kehittämisestä huhtikuussa 2016. Selvityksessään ministeriö ehdottaa, että Liikenneviraston hallinnoima valtion tieverkko siirrettäisiin valtion erityistehtäväyhtiöön vuoden 2018 alusta. Rata- ja vesiväyläverkon osalta selvitystyötä halutaan vielä jatkaa, mutta tavoitteena on niidenkin siirtäminen yhtiöön vuoden 2019 alusta. Ministeri torjuu epäilyt yksityistämisestä, mutta palveluoperaattoreiden mukaan tulo merkitsee, että ainakin osa liikennepalveluista yksityistetään. Mitään konkreettisia esimerkkejä käyttömaksun päälle tulevista palveluista ei ole esitetty. Ministeri Anne Berner käyttää sanoja luonnollinen monopoli ja erityistehtäväyhtiö vakuuttaessaan, että jatkossakaan tieverkkoa omistavaa yhtiötä ei yksityistetä. – Voidaan säätää laki, joka estää osakkeiden luovutuksen, Berner toteaa. Toteutuneet esimerkit kuitenkin puhuvat toista kieltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi tieverkko ei synnytä kilpailutilannetta Esimerkiksi sähköverkkoyhtiö Caruna oli osa valtionyhtiö Fortumia, kunnes Fortum myi sen. Nyt Carunan omistus on ulkomaisilla pääomasijoittajilla, joiden intressinä on vain ja ainoastaan saada yhtiö tuottamaan mahdollisimman hyvää tulosta heidän sijoittamalleen pääomalle. Tulosodotukset ovat näkyneet kuluttajalle huimasti kohonneina sähkön siirtomaksuina. Asiaa medialle esitellessään ministeri Berner puhui paljon kilpailun puolesta ja siitä, kuinka kilpailu toimii kuluttajan eduksi ja pitää hinnat edullisina. Jälleen sähköverkkoyhtiö käy hyvästä esimerkistä. Jos satut asumaan alueella, jonka sähköverkon omistaa Caruna, et voi kilpailuttaa siirtohintaa minkään toisen yhtiön avulla. Siirtohinnan määrää Caruna ja vain energian hinnasta voit neuvotella markkinoilla olevien energiayhtiöiden kanssa. Vastaavasti tieverkko on yksi ja sama, kilpailevaa tieverkkoa tuskin syntyy, joten tieverkkoyhtiö on se, joka määrittelee maksut ilman kilpailua. Käyttömaksu on ikään kuin tieverkon siirtohinta, maksu alustasta, jolla yksityiset palvelut toimivat. – Ainakin osa toiminnoista ollaan jo nyt yksityistämässä, kun tienkäytön myynti annetaan palveluoperaattoreiksi kutsutuille yksityisille yrityksille. Mikä on yhtiön rooli? Tuleeko siitä hallintoyhtiö, joka ostaa kaikki nyt liikennevirastossa olevat palvelut ja toiminnot yksityisiltä yrityksiltä? Silloinhan koko teiden suunnittelu ja ylläpidon hallinnointi on yhtiöitetty ja yksityistetty, pohtii Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Maakuntaverokin ratkaistaan samalla? Liikenneverkkoyhtiön omistus jakautuisi ministeriön selvityksen mukaan niin, että Suomen valtio omistaisi yhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia. Yhtiö rahoittaisi toimintaansa omalla tulorahoituksella eli liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla ja lainanotolla. – Kuinka pitkään ja kuinka paljon yhtiö maksaa osinkoja omistajilleen, kysyy Pasi Nieminen. Jos yhtiölle lisätään normaalin liiketoiminnan mukaisesti tuotto-odotus ja yhtiön voitoista aletaan maksaa osinkoja, saadaan samalla ratkaistua myös osa uusien maakuntien rahoituksesta. Teksti: Eila Parviainen Kuva: Moottorin arkisto Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta