19.1.2017

Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä

Anne Berner
Ministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa torstaina 19. tammikuuta.

Nykyisien autojen jäljellä olevaa autoveroa tai uutta päästömittaustapaa ei huomioida Liikenne- ja viestintäministeriön esityksessä.

Torstaina 19. tammikuuta pidetyssä lehdistötilaisuudessa liikenneministeri Anne Berner vahvisti edellisenä päivänä Ylelle annetut tiedot: ajoneuvoverotus halutaan siirtää omistamisesta käyttöön.

Toisin sanoen nyt uusista autoista perittävästä autoverosta halutaan luopua, ja menetetyt verotulot kerättäisiin takaisin tienkäyttömaksuista. Samassa yhteydessä vuotuista ajoneuvoveroa alennettaisiin ja polttoaineveroa kevennettäisiin.

Autoilun muuttuneita kustannuksia hahmotetaan Trafin sivuilta löytyvällä LIVE-laskurilla. Sen perusteella keskipäästöisen perusauton vuotuiset kustannukset pysyisivät karkeasti arvioiden ennallaan. Koska itse auton hankinta muuttuisi hieman nykyistä edullisemmaksi, voitaisiin nykyiset matkat taittaa hieman uudemmalla kalustolla.

Mahtavaa? Ei aivan. Trafin laskurin tulos on kaukana totuudesta. Laskuri antaa todellisen kuvan nykytilanteesta ja arvion tulevasta perustuen sekä kilometripohjaiseen että aikapohjaiseen asiakasmaksuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoveron osuus sivuutetaan

Valitettavasti kahdessa jälkimmäisessä kohdassa laskennallinen autovero merkataan nollaksi – tämä olisikin totta autoissa, jotka ostettaisiin vuoden 2018 alussa uudessa järjestelmässä, jossa autoveroa ei ole.

Tilanne on aivan toinen kaikille, jotka omistavat nyt uudehkon henkilöauton. Uutena maksetusta autoverosta on satoja, useimmiten tuhansia euroja jäljellä. Autoveron lisäksi ennen vuotta 2018 ostetulla autolla ajava joutuisi maksamaan samat asiakasmaksut kuin verovapaalla vuoden 2018 autolla ajava.

Otetaan esimerkiksi vuosimallin 2014 Škoda Octavia Combi 1.4 TSI, siis yksi Suomen myydyimmistä autoista. Oletetaan auton nykyiseksi arvoksi 22 000 euroa.

Trafin Live-laskuri näyttää Octavian nykykustannuksiksi vuotuisella 25 000 kilometrin ajosuoritteella 1262,65 euroa. Kaksi suurinta vuotuista kulua ovat polttoainevero (851,63 euroa) ja laskennallinen autovero (230,35 euroa), joka siis kuvaavat vuotuista osuutta Octaviasta uutena maksetusta lähes 5 000 euron autoverosta.

Uudessa Liikenneverkkoyhtiössä Octavia maksaisi kilometripohjaisella asiakasmaksulla 1484,24 euroa ja kiinteällä asiakasmaksulla 1125,24 euroa. Jälkimmäisen kerrotaan olevan yli sata euroa nykyistä halvempi.

Laskuria ei kuitenkaan lainkaan kiinnosta se, että vuonna 2014 käyttöönotetusta Octaviasta uutena maksetusta autoverosta olisi myös vuonna 2018 jäljellä euroja. Laskurissa ilmeisesti oletetaan Octavian vajaan 5 000 euron autoveron kuolettuvan auton noin 20 vuoden käytöllä 230 eurolla joka vuosi. Todellisuudessa ensimmäisinä vuosina auton arvo alenee eniten, ja siten myös jäljelle jäänyt autovero pienenee nopeiten.

Käytännössä Live-laskuri kertoo vain autoilukustannuksista, jotka pätevät jos vaihdat autosi uuteen heti vuoden 2018 alussa. Käytetyn autosi jälleenmyyntiarvo laskee arvioidusta, koska uusien autojen hinta laskee.

Eli verrataanpa kustannuksia, jos Octavian nykytilanteesta unohdetaan autoveron osuus – eli verrataan pelkkiä käyttökustannuksia. Silloin 25 000 kilometriä vuodessa ajava Škoda-kuski maksaa nykyjärjestelmässä 1032,30 euroa vuodessa, eli yli sata euroa vähemmän kuin uuden mallin edullisemmalla kiinteällä asiakasmaksulla (1125,24 euroa)!

Huomioitiinko uusi mittaussykli?

Kustannukset tulevassa järjestelmässä saattavat muuttua myös uuden kulutusmittaussyklin myötä. Uusi mittaussykli, WLTP eli Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, on määrä ottaa käyttöön Euroopan Unionissa uusissa tyyppihyväksyttävissä autoissa näillä näkymin syyskuussa 2017 ja kaikissa uusissa autoissa 2018.

Kulutusta ja päästöjä mittaava WLTP antaa autojen päästöistä ja kulutuksesta huomattavasti nykyistä vanhentunutta NEDC-sykliä todenmukaisemman kuvan. Käytännössä tämä tarkoittanee useimpien tavallisten autojen ilmoitettujen hiilidioksidipäästöjen nousua 20–30 prosentilla. WLTP ei toki vaikuta takautuvasti nykyisin autoihin, eli uutta sykliä sovelletaan vasta tuleviin autoihin.

Nousseet hiilidioksidipäästöt nostaisivat vuotuisia asiakasmaksuja, sillä ne on suunniteltu suosimaan vähäpäästöisiä autoja.

Jos edellisen esimerkin Octavian keskikulutus nykyisellä NEDC-mittaussyklillä on 5 l/100 km, voisi kulutus uudella WLTP-syklillä olla arviolta 6l/100km, eli 20 prosenttia suurempi. Se tarkoittaisi hiilidioksidipäästöjen kasvua 117 grammasta 140 grammaan per kilometri.

Kasvaneet päästöt eivät tuntuisi tankatessa. Sama Octavia vie yhä saman verran, viranomaiset vain mittaavat sen ”teoreettiset” päästöt eri tavoin. Päästöjen ja teoreettisen kulutuksen kasvu ei toki koske vain Octaviaa, vaan kaikkia uusia autoja.

Uudella WLTP-mittaussyklillä mitatuilla päästöillä saman Octavian vuotuiset kulut kilometripohjaisella asiakasmaksulla olisivat 1699,53 euroa (+ 215 euroa) ja kiinteillä asiakasmaksuilla 1226,14 euroa (+100 euroa).

Toki uusi WLTP-mittaussykli vaikuttaa, vaikka nykyinen autovero-pohjainen järjestelmä säilyisi. Silloin uusien autojen hinnat nousisivat, ellei valtio korjaisi grammoista riippuvaa autoveroprosenttia.

Ministerillä ei aikaa kommentoida

Samanlainen korjaus voidaan toki tehdä uudessa Liikenneverkkoyhtiö-mallissakin. Torstaisessa lehdistötilaisuudessa ministerillä ei kuitenkaan ollut aikaa kommentoida asiaa Moottorille.

Autoverolla on niin valtava vaikutus, ettei sen kivuton poisto ole mahdotonta. Joka tapauksessa autoveron poistosta hyötyisivät pitkällä aikavälillä niin autoilijat, autokauppiaat kuin liikenneturvallisuuskin.

Artikkelin tarkoituksena ei ole tuomita aikeita poistaa autoveroa. Asiasta kertoessa viranomaisilta kuitenkin toivoisi kokototuutta, eikä vain poliittisen ohjelman suotuisten seikkojen ajamista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päivitys 20.1. klo 16.16

Moottori sai perjantai-iltapäivästä liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Olli-Pekka Rantalalta selvityksen vaihtuvaan mittaussykliin. Viranomaisten esimerkkilaskelmat on tehty nykyiseen NEDC-mittaussykliin perustuen, mutta uuden WLTP-syklin mukaiset tyyppihyväksynnät tullaan huomioimaan niin, ettei maksujen kokonaismäärä nouse.

–  Yhtiön asiakasmaksutavoite on 1,6 mrd euroa (sis 24% alv) ja käyttömaksujen ympäristöohjaavuus tehtäisiin sen puitteissa, Rantala perustelee.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat