19.1.2017 Matkailu Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Ministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa torstaina 19. tammikuuta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyisien autojen jäljellä olevaa autoveroa tai uutta päästömittaustapaa ei huomioida Liikenne- ja viestintäministeriön esityksessä. Torstaina 19. tammikuuta pidetyssä lehdistötilaisuudessa liikenneministeri Anne Berner vahvisti edellisenä päivänä Ylelle annetut tiedot: ajoneuvoverotus halutaan siirtää omistamisesta käyttöön.Toisin sanoen nyt uusista autoista perittävästä autoverosta halutaan luopua, ja menetetyt verotulot kerättäisiin takaisin tienkäyttömaksuista. Samassa yhteydessä vuotuista ajoneuvoveroa alennettaisiin ja polttoaineveroa kevennettäisiin.Autoilun muuttuneita kustannuksia hahmotetaan Trafin sivuilta löytyvällä LIVE-laskurilla. Sen perusteella keskipäästöisen perusauton vuotuiset kustannukset pysyisivät karkeasti arvioiden ennallaan. Koska itse auton hankinta muuttuisi hieman nykyistä edullisemmaksi, voitaisiin nykyiset matkat taittaa hieman uudemmalla kalustolla.Mahtavaa? Ei aivan. Trafin laskurin tulos on kaukana totuudesta. Laskuri antaa todellisen kuvan nykytilanteesta ja arvion tulevasta perustuen sekä kilometripohjaiseen että aikapohjaiseen asiakasmaksuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoveron osuus sivuutetaanValitettavasti kahdessa jälkimmäisessä kohdassa laskennallinen autovero merkataan nollaksi – tämä olisikin totta autoissa, jotka ostettaisiin vuoden 2018 alussa uudessa järjestelmässä, jossa autoveroa ei ole.Tilanne on aivan toinen kaikille, jotka omistavat nyt uudehkon henkilöauton. Uutena maksetusta autoverosta on satoja, useimmiten tuhansia euroja jäljellä. Autoveron lisäksi ennen vuotta 2018 ostetulla autolla ajava joutuisi maksamaan samat asiakasmaksut kuin verovapaalla vuoden 2018 autolla ajava.Otetaan esimerkiksi vuosimallin 2014 Škoda Octavia Combi 1.4 TSI, siis yksi Suomen myydyimmistä autoista. Oletetaan auton nykyiseksi arvoksi 22 000 euroa.Trafin Live-laskuri näyttää Octavian nykykustannuksiksi vuotuisella 25 000 kilometrin ajosuoritteella 1262,65 euroa. Kaksi suurinta vuotuista kulua ovat polttoainevero (851,63 euroa) ja laskennallinen autovero (230,35 euroa), joka siis kuvaavat vuotuista osuutta Octaviasta uutena maksetusta lähes 5 000 euron autoverosta.Uudessa Liikenneverkkoyhtiössä Octavia maksaisi kilometripohjaisella asiakasmaksulla 1484,24 euroa ja kiinteällä asiakasmaksulla 1125,24 euroa. Jälkimmäisen kerrotaan olevan yli sata euroa nykyistä halvempi.Laskuria ei kuitenkaan lainkaan kiinnosta se, että vuonna 2014 käyttöönotetusta Octaviasta uutena maksetusta autoverosta olisi myös vuonna 2018 jäljellä euroja. Laskurissa ilmeisesti oletetaan Octavian vajaan 5 000 euron autoveron kuolettuvan auton noin 20 vuoden käytöllä 230 eurolla joka vuosi. Todellisuudessa ensimmäisinä vuosina auton arvo alenee eniten, ja siten myös jäljelle jäänyt autovero pienenee nopeiten.Käytännössä Live-laskuri kertoo vain autoilukustannuksista, jotka pätevät jos vaihdat autosi uuteen heti vuoden 2018 alussa. Käytetyn autosi jälleenmyyntiarvo laskee arvioidusta, koska uusien autojen hinta laskee.Eli verrataanpa kustannuksia, jos Octavian nykytilanteesta unohdetaan autoveron osuus – eli verrataan pelkkiä käyttökustannuksia. Silloin 25 000 kilometriä vuodessa ajava Škoda-kuski maksaa nykyjärjestelmässä 1032,30 euroa vuodessa, eli yli sata euroa vähemmän kuin uuden mallin edullisemmalla kiinteällä asiakasmaksulla (1125,24 euroa)!Huomioitiinko uusi mittaussykli?Kustannukset tulevassa järjestelmässä saattavat muuttua myös uuden kulutusmittaussyklin myötä. Uusi mittaussykli, WLTP eli Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, on määrä ottaa käyttöön Euroopan Unionissa uusissa tyyppihyväksyttävissä autoissa näillä näkymin syyskuussa 2017 ja kaikissa uusissa autoissa 2018.Kulutusta ja päästöjä mittaava WLTP antaa autojen päästöistä ja kulutuksesta huomattavasti nykyistä vanhentunutta NEDC-sykliä todenmukaisemman kuvan. Käytännössä tämä tarkoittanee useimpien tavallisten autojen ilmoitettujen hiilidioksidipäästöjen nousua 20–30 prosentilla. WLTP ei toki vaikuta takautuvasti nykyisin autoihin, eli uutta sykliä sovelletaan vasta tuleviin autoihin.Nousseet hiilidioksidipäästöt nostaisivat vuotuisia asiakasmaksuja, sillä ne on suunniteltu suosimaan vähäpäästöisiä autoja.Jos edellisen esimerkin Octavian keskikulutus nykyisellä NEDC-mittaussyklillä on 5 l/100 km, voisi kulutus uudella WLTP-syklillä olla arviolta 6l/100km, eli 20 prosenttia suurempi. Se tarkoittaisi hiilidioksidipäästöjen kasvua 117 grammasta 140 grammaan per kilometri.Kasvaneet päästöt eivät tuntuisi tankatessa. Sama Octavia vie yhä saman verran, viranomaiset vain mittaavat sen ”teoreettiset” päästöt eri tavoin. Päästöjen ja teoreettisen kulutuksen kasvu ei toki koske vain Octaviaa, vaan kaikkia uusia autoja.Uudella WLTP-mittaussyklillä mitatuilla päästöillä saman Octavian vuotuiset kulut kilometripohjaisella asiakasmaksulla olisivat 1699,53 euroa (+ 215 euroa) ja kiinteillä asiakasmaksuilla 1226,14 euroa (+100 euroa).Toki uusi WLTP-mittaussykli vaikuttaa, vaikka nykyinen autovero-pohjainen järjestelmä säilyisi. Silloin uusien autojen hinnat nousisivat, ellei valtio korjaisi grammoista riippuvaa autoveroprosenttia.Ministerillä ei aikaa kommentoidaSamanlainen korjaus voidaan toki tehdä uudessa Liikenneverkkoyhtiö-mallissakin. Torstaisessa lehdistötilaisuudessa ministerillä ei kuitenkaan ollut aikaa kommentoida asiaa Moottorille.Autoverolla on niin valtava vaikutus, ettei sen kivuton poisto ole mahdotonta. Joka tapauksessa autoveron poistosta hyötyisivät pitkällä aikavälillä niin autoilijat, autokauppiaat kuin liikenneturvallisuuskin.Artikkelin tarkoituksena ei ole tuomita aikeita poistaa autoveroa. Asiasta kertoessa viranomaisilta kuitenkin toivoisi kokototuutta, eikä vain poliittisen ohjelman suotuisten seikkojen ajamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivitys 20.1. klo 16.16 Moottori sai perjantai-iltapäivästä liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Olli-Pekka Rantalalta selvityksen vaihtuvaan mittaussykliin. Viranomaisten esimerkkilaskelmat on tehty nykyiseen NEDC-mittaussykliin perustuen, mutta uuden WLTP-syklin mukaiset tyyppihyväksynnät tullaan huomioimaan niin, ettei maksujen kokonaismäärä nouse. – Yhtiön asiakasmaksutavoite on 1,6 mrd euroa (sis 24% alv) ja käyttömaksujen ympäristöohjaavuus tehtäisiin sen puitteissa, Rantala perustelee. Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen