Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa
Uuden liikenneverkkoyhtiön myötä tienpitoon luvataan entistä parempia resursseja. Niitä todella tarvitaan: kymmenet valtatiehankkeet kaipaavat kipeästi korjaamista.
Liikenne- ja viestintäministeriön esittämässä uudessa toimintamallissa siirryttäisiin tienpidon perinteisestä budjettirahoituksesta valtion erityistehtäväyhtiöön, joka ottaisi huolehtiakseen liikenneverkon ”hoidon, kunnossapidon ja riittävän parantamisen”.
Yhtiö rahoittaisi toimintansa tienkäyttäjiltä kerättävillä käyttömaksuilla. Vastineeksi raha menisi aiempaa suoremmin liikenneverkon, siis myös tiestön, ylläpitoon. Ministeriön mukaan yhtiön investoinnit kohdistettaisiin pääosin taajamien ulkopuolelle haja-asutusalueille.
Työsarkaa riittää
Jo nykyinen budjettimalli on mahdollistanut sen, että käynnissä on tällä hetkellä suhteellisen monia tiehankkeita ympäri maata. Myös liikenneväylien korjausvelan vähentämiseen myönnetyt lisärahoituspaketit ovat kasvattaneet etenkin pienempien parannuskohteiden määrää.
Silti tunnettu tosiasia on, että maamme tiestö ikääntyy kiihtyvää tahtia. Autoilijalle tämä näkyy ja tuntuu tien palvelutason heikkenemisenä: pinnan huonon kunnon lisäksi vanhat valtatiet ovat kapeita, mäkisiä, mutkaisia ja myös risteyksiltään turvattomia.
Etenkin keskikaiteelliset ohituskaistatiet toisivat monelle osuudelle miltei moottoritiemäistä turvallisuutta ja sujuvuutta, kun itse tien parantamisen yhteydessä liittymät rakennetaan yleensä uusiksi ja kevyt liikenne laitetaan kulkemaan omia polkujaan.
Missä pitäisi korjata?
Alla olevassa listassa esittelemme kipeimmin korjausta vaativat tiestön kohteet, jotka odottavat valtion rahoitusta eli joiden toteuttaminen ei ole varmaa.
Osa näistä suunnitelmista on jo hyvinkin pitkällä ja jopa toteuttamisvalmiina, kuten niin kutsutut valtakunnan ykköshankkeet, joita pyritään edistämään maakuntien yhteistyönä.
Ykköshankkeiksi luetaan muun muassa:
- Tampere–Vaasa (valtatie 3)
- Jyväskylä–Äänekoski ja Kemi–Sodankylä (vt 4)
- Leppävirta–Kuopio (vt 5)
- Turku–Oulu (vt 8)
- E18 Turun kehätie
- Lieto–Tampere–Orivesi (vt 9)
- Lahti–Kouvola (vt 12)
- Kotka–Kouvola (vt 15)
- Palojoensuu–Kilpisjärvi (vt 21)
Sen sijaan osassa nyt esiteltävistä hankkeista suunnittelu on vasta alkutekijöissään. Aivan turhaan teitä ei aleta suunnittelemaan, sillä sekin maksaa jopa miljoonia euroja, ja toisaalta rahoituksen puutteessa suunnitelmat vanhenevat jo muutamassa vuodessa.
Korjaustarve viimeksi mainituissa tapauksissa on silti aivan yhtä ilmeinen. Jäämmekin odottamaan konkreettisia esimerkkejä siitä, mitkä hankkeet nykäistään välittömästi eteenpäin, jos ja kun liikenneverkkoyhtiö ensi vuoden alusta starttaa.
Suunnitteilla tai korjaustarpeessa olevat tiehankkeet Suomessa:
Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa
- Vt 8 Kokkolan kohta
- Vt 8 ja mt 724 Vaasan yhdystie
- Vt 19 Nurmo–Lapua
Kaakkois-Suomi
- Vt 6 Hevossuo–Keltti (Kouvola)
- Vt 12 Lahti–Kouvola
- Vt 13 Mikkeli–Lappeenranta
- Vt 15 Kotka–Kouvola
- Vt 26 Hamina–Taavetti (osittain tekeillä)
Keski-Suomi
- Vt 4, 9, 13 ja 23 Vaajakoski
- Vt 4 ja 13 Kirri–Tikkakoski
- Vt 4 ja 13 Tikkakoski–Äänekoski
- Vt 4 ja 9 Jyväskylän keskustan kohta
- Vt 9 Jyväskylä–Jämsä
Lappi
- Vt 4 Keminmaa–Rovaniemi
- Vt 4 Sodankylä
- Vt 5 Kemijärvi–Sodankylä
- Vt 21 Muonio–Kilpisjärvi
- Kt 82 Rovaniemi–Salla
Pirkanmaa
- Vt 3 Tampere–Vaasa
- Vt 9 Tampere–Orivesi
- Vt 12 Tampere–Kangasala
Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu
- Vt 4 Iin ohikulkutie
- Vt 8 Himanka–Liminka 2. vaihe
- Vt 20 Oulu–Kuusamo
- Vt 22 Muhos–Paltamo
Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala
- Vt 5 Hirvensalmi–Mikkeli
- Vt 5 Leppävirta–Kuopio
- Vt 5 Siilinjärvi–Iisalmi
- Vt 9 Onkamo–Niirala (Niiralan raja-aseman yhteys)
- Vt 23 Varkaus–Joensuu (osittain tekeillä)
Uusimaa, Häme
- Vt 3 Kehä I–Kaivoksela
- Vt 4 Kehä I–Koivukylä
- Vt 10 Hämeenlinna–Tuulos
- Vt 25 Hanko–Mäntsälä
- Kt 45 (Tuusulanväylä) Tuomarinkylä–Kehä III
- Kt 54 Tammela–Hollola
- Mt 101 (Kehä I) Kalevalantie–Turunväylä ja Myllypuron eritasoliittymä
- Mt 120 (Vihdintie) Haaga–Kehä III
- Hyrylän itäinen ohikulkutie
- Keski-Uudenmaan logistinen poikittaisyhteys
Varsinais-Suomi, Satakunta
- Vt 8 Nousiainen–Eurajoki (osittain tekeillä)
- Vt 9 Turku–Tampere (osittain tekeillä)
- E18 Turun kehätie Naantali–Kaarina (osittain tekeillä)
Moottori seuraa:
- 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan
- Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta
- Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät
- Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset
- Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen?
- Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa
- Liiketalous määrää tien käytön hinnan
- Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon
- Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä
- Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi
- Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat?
- Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin