autokauppa

Liikenne Uutinen 22.1.2017

Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta

Väläytelty autoveron poisto vaikuttaisi monin tavoin autokauppaan. Ilmassa on paljon epäuskoa ja ennakointia sekä valistuneita arvauksia, mutta vähemmän lopullisia johtopäätöksiä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin torstaina julkistama selvitys Liikenneverkkoyhtiöstä antoi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Epätieto autoveron kohtalosta iski autokauppaan. Haastatellut autokaupan asiantuntijat käyttävät tiuhaan sanoja markkinahäiriö ja kaupanteon tyrehtyminen.

Myönteisiäkin äänenpainoja käytetään. Autokaupan alalla odotetaan toiveikkaina uusien autojen kaupan piristyvän, viimeistään silloin kun autoveron poistoa odottaneet kuluttajat palaavat autoliikkeisiin.

Se voi tapahtua nopeastikin. Kaikki on toistaiseksi vasta poliittista puhetta. Valtionvarainministeri Petteri Orpo (kok) ehti jo eilen kommentoida, ettei valtionvarainministeriössä ole suunnitteilla autoveron muutoksia. Myös Perussuomalaisten puheenjohtaja ja ulkoministeri Timo Soini tyrmäsi uudistuksen.

Autoveron poisto on vasta selvitys

Kaiken yllä leijuu kuitenkin vielä iso jos. Julki tullut veromuutosaie on vasta selvitys, joka seuraavaksi lähtee lausuntokierrokselle.

Selvityksen saaman vastaanoton perusteella näyttää vahvasti siltä, että liikenne- ja viestintäministeriön aikeiden läpiviemiselle ei ole takuuvarmaa poliittista tukea edes hallituksen sisällä, oppositiosta puhumattakaan.

Kyseessä olisi myös niin laajavaikutteinen verotusmullistus, että se vaatii useiden eri lakien muuttamista. Tästäkin näkökulmasta moni asiantuntija pitää aikataulua muutoksille epärealistisena. Selvityksessä veromuutosta kaavaillaan toteutettavaksi jo ensi vuoden alusta.

autokauppa

Saako kuluttaja veronpalautusta?

Viime aikoina uuden auton ostaneen kuluttajan kannalta on merkittävää, saako hän kompensaation jo maksamastaan autoverosta. On perusteltu näkemys, että käyttömaksumaailmaan siirtyvä kuluttaja saisi autossa jäljellä olevan veron osuuden palautuksena takaisin.

LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki arvioi, että jo ministerin ehdotuksesta aiheutuu markkinahäiriö autokauppaan, kunnes on selvää mitä autoverolle tapahtuu – ja miten jo autoveron maksaneille kuluttajille kompensoidaan muutos.

– Ainoa kohtuullinen lähtökohta on, että käyttömaksumaailmaan siirtyvä kuluttaja saa autossa jäljellä olevan veron takaisin samalla tavoin kuin se nyt maksetaan maastaviennin yhteydessä, Köninki painottaa.

Näin toimien voitaisiin hänen mukaansa estää markkinahäiriön pitkittyminen ja leasing-, vuokraamo- sekä vaihtoautokauppiaiden taloudelliset haasteet.

Hyvä asia, mutta

LänsiAuton Köninki on sillä kannalla, että autoveron poistaminen sinänsä voi olla hyvä tavoite. Hän nostaa esiin sen, että hankintahintaan välittömästi vaikuttavan veron muuttaminen olisi tehtävä viestinnällisessä mielessä erittäin tarkasti.

– Merkittävä osa autokaupan myynnistä maksetaan vaihtoautoilla eli kuluttajien omistuksessa on miljardien auto-omaisuus. Pelkästään viiden viime vuoden aikana myytyjen uusien autojen hinnassa on jäljellä vielä yli 1,5 miljardia euroja maksettuja autoveroja, Köninki huomauttaa.

– Valitettavasti ministeri Bernerin avauksessa ei huomioitu tätä lainkaan, vaan asia tuotiin julki lähes vuotta ennen mahdollista toimeenpanoa, Köninki kritisoi.

LänsiAuto-konserni myy autoja useilla paikkakunnilla, joilla on edustettuina 10 automerkkiä: Audi, Citroën, Honda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Seat ja Volkswagen.

Škodia maahantuovan Helkama-Auto Oy:n markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen puolestaan uskoo, että autoveron poisto on pitkällä aikajänteellä hyvä asia uusien autojen kaupalle. Sitten tulee se mutta.

– Tässä vaiheessa on vaikea sanoa mikä on vaikutus autokauppaan lähitulevaisuudessa. Tämän markkinahäiriön kesto jatkunee niin kauan kuin saadaan selvyys, miten jatkossa toimitaan.

autokauppa

Uusien autojen kauppa viriäisi

Ehdotetun verotusmuutoksen isoja kysymyksiä on, paljonko uusien autojen hinta laskisi. Uusien autojen kauppa tulisi Vehon henkilöautojohtaja Petri Aarnion mukaan todennäköisesti lisääntymään, mutta hintoja on vaikea ennakoida.

Myös Veho myy uusia autoja eri puolella Suomea. Automerkeistä edustettuina ovat Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Ford, Honda, Škoda ja Smart.

– Nykyisin monet valmistajat kompensoivat Suomen kovaa autoveroa niin, että Suomen autoveroton hinta on alhaisempi kuin muissa Euroopan maissa. Lisäksi autoja myydään tällä hetkellä kampanjoilla, joissa käytetään poikkeuksellisen suuria alennuksia, Aarnio toteaa.

Käytettyjä autoja myyvällä Kamuxilla on 36 liikettä eri puolilla Suomea. Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski näkee mahdollisen autoveron poiston myönteisenä.

– Kokonaisuutena näemme ehdotuksen äärimmäisen positiivisena koko toimialalle. Siirtymäaika ennen lain voimaantuloa voisi tuoda hetkellisen häiriön uuden auton kauppaan. Uskomme, että uuden auton kauppa lisääntyisi useita kymmeniä prosentteja ja patoutunut kysyntä pääsisi purkautumaan.

Mahdoton aikataulu

Vehon henkilöautojohtaja Petri Aarnio ei usko, että autoveron poistuminen onnistuisi ainakaan sillä aikataululla kuin liikenneministeriön ehdotuksessa on esitetty. Autoveron poisto aiheuttaisi Aarnion mukaan markkinahäiriön.

– Häiriön suuruus ja kesto riippuisi toteutustavasta. On kaikkien osapuolien edun mukaista, että tällaisessa tilanteessa varmistettaisiin kaikin keinoin häiriön minimoiminen. Jos autokauppa hidastuisi merkittävästi, valtio menettäisi autoveron lisäksi myös arvonlisäverojen tuoton, Aarnio huomauttaa.

Hän arvioi, että käytettyjen autojen kaupassa häiriön kesto olisi todennäköisesti lyhempi kuin uusien autojen kaupassa.

Kamuxin Kalliokosken mukaan viime päivien autoverouutisointi ei ole vaikuttanut yrityksen toimintaan laisinkaan.

– Myymiimme autoihin tulee yli 70-prosenttisesti vaihtoauto. Tämä tarkoittaa sitä, että teemme kauppaa välirahasta, jonka asiakas joutuu maksamaan, Kalliokoski kuvaa.

Lisääntyykö ulkomailta ostaminen?

Vehon Petri Aarnio ei usko siihen, että autoveron poisto lisäisi kuluttajien omien autojen tuontia, vaan päinvastoin se kääntyisi laskuun.

Auton ostamista ulkomailta Kamuxin Kalliokoski ei näe riskinä, onhan se nykyisinkin mahdollista. Hän muistuttaa siitäkin, että valtaosalla ostajista on oma auto, joka pitäisi myydä ennen toisen hankintaa Euroopasta. Rahoituskin täytyy pystyä järjestämään, ja se ei onnistu maasta toiseen.

– Suomessa on vahva kuluttajansuoja, jota autokauppiaat noudattavat. On turvallista ostaa auto suomalaisesta autokaupasta. Näistä syitä en usko, että ulkomailta ostaminen lisääntyy.

Jaa artikkeli

Keskustelu