22.1.2017 Liikenne Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väläytelty autoveron poisto vaikuttaisi monin tavoin autokauppaan. Ilmassa on paljon epäuskoa ja ennakointia sekä valistuneita arvauksia, mutta vähemmän lopullisia johtopäätöksiä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin torstaina julkistama selvitys Liikenneverkkoyhtiöstä antoi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Epätieto autoveron kohtalosta iski autokauppaan. Haastatellut autokaupan asiantuntijat käyttävät tiuhaan sanoja markkinahäiriö ja kaupanteon tyrehtyminen. Myönteisiäkin äänenpainoja käytetään. Autokaupan alalla odotetaan toiveikkaina uusien autojen kaupan piristyvän, viimeistään silloin kun autoveron poistoa odottaneet kuluttajat palaavat autoliikkeisiin. Se voi tapahtua nopeastikin. Kaikki on toistaiseksi vasta poliittista puhetta. Valtionvarainministeri Petteri Orpo (kok) ehti jo eilen kommentoida, ettei valtionvarainministeriössä ole suunnitteilla autoveron muutoksia. Myös Perussuomalaisten puheenjohtaja ja ulkoministeri Timo Soini tyrmäsi uudistuksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoveron poisto on vasta selvitys Kaiken yllä leijuu kuitenkin vielä iso jos. Julki tullut veromuutosaie on vasta selvitys, joka seuraavaksi lähtee lausuntokierrokselle. Selvityksen saaman vastaanoton perusteella näyttää vahvasti siltä, että liikenne- ja viestintäministeriön aikeiden läpiviemiselle ei ole takuuvarmaa poliittista tukea edes hallituksen sisällä, oppositiosta puhumattakaan. Kyseessä olisi myös niin laajavaikutteinen verotusmullistus, että se vaatii useiden eri lakien muuttamista. Tästäkin näkökulmasta moni asiantuntija pitää aikataulua muutoksille epärealistisena. Selvityksessä veromuutosta kaavaillaan toteutettavaksi jo ensi vuoden alusta. Saako kuluttaja veronpalautusta? Viime aikoina uuden auton ostaneen kuluttajan kannalta on merkittävää, saako hän kompensaation jo maksamastaan autoverosta. On perusteltu näkemys, että käyttömaksumaailmaan siirtyvä kuluttaja saisi autossa jäljellä olevan veron osuuden palautuksena takaisin. LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki arvioi, että jo ministerin ehdotuksesta aiheutuu markkinahäiriö autokauppaan, kunnes on selvää mitä autoverolle tapahtuu – ja miten jo autoveron maksaneille kuluttajille kompensoidaan muutos. – Ainoa kohtuullinen lähtökohta on, että käyttömaksumaailmaan siirtyvä kuluttaja saa autossa jäljellä olevan veron takaisin samalla tavoin kuin se nyt maksetaan maastaviennin yhteydessä, Köninki painottaa. Näin toimien voitaisiin hänen mukaansa estää markkinahäiriön pitkittyminen ja leasing-, vuokraamo- sekä vaihtoautokauppiaiden taloudelliset haasteet. Hyvä asia, mutta LänsiAuton Köninki on sillä kannalla, että autoveron poistaminen sinänsä voi olla hyvä tavoite. Hän nostaa esiin sen, että hankintahintaan välittömästi vaikuttavan veron muuttaminen olisi tehtävä viestinnällisessä mielessä erittäin tarkasti. – Merkittävä osa autokaupan myynnistä maksetaan vaihtoautoilla eli kuluttajien omistuksessa on miljardien auto-omaisuus. Pelkästään viiden viime vuoden aikana myytyjen uusien autojen hinnassa on jäljellä vielä yli 1,5 miljardia euroja maksettuja autoveroja, Köninki huomauttaa. – Valitettavasti ministeri Bernerin avauksessa ei huomioitu tätä lainkaan, vaan asia tuotiin julki lähes vuotta ennen mahdollista toimeenpanoa, Köninki kritisoi. LänsiAuto-konserni myy autoja useilla paikkakunnilla, joilla on edustettuina 10 automerkkiä: Audi, Citroën, Honda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Seat ja Volkswagen. Škodia maahantuovan Helkama-Auto Oy:n markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen puolestaan uskoo, että autoveron poisto on pitkällä aikajänteellä hyvä asia uusien autojen kaupalle. Sitten tulee se mutta. – Tässä vaiheessa on vaikea sanoa mikä on vaikutus autokauppaan lähitulevaisuudessa. Tämän markkinahäiriön kesto jatkunee niin kauan kuin saadaan selvyys, miten jatkossa toimitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusien autojen kauppa viriäisi Ehdotetun verotusmuutoksen isoja kysymyksiä on, paljonko uusien autojen hinta laskisi. Uusien autojen kauppa tulisi Vehon henkilöautojohtaja Petri Aarnion mukaan todennäköisesti lisääntymään, mutta hintoja on vaikea ennakoida. Myös Veho myy uusia autoja eri puolella Suomea. Automerkeistä edustettuina ovat Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Ford, Honda, Škoda ja Smart. – Nykyisin monet valmistajat kompensoivat Suomen kovaa autoveroa niin, että Suomen autoveroton hinta on alhaisempi kuin muissa Euroopan maissa. Lisäksi autoja myydään tällä hetkellä kampanjoilla, joissa käytetään poikkeuksellisen suuria alennuksia, Aarnio toteaa. Käytettyjä autoja myyvällä Kamuxilla on 36 liikettä eri puolilla Suomea. Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski näkee mahdollisen autoveron poiston myönteisenä. – Kokonaisuutena näemme ehdotuksen äärimmäisen positiivisena koko toimialalle. Siirtymäaika ennen lain voimaantuloa voisi tuoda hetkellisen häiriön uuden auton kauppaan. Uskomme, että uuden auton kauppa lisääntyisi useita kymmeniä prosentteja ja patoutunut kysyntä pääsisi purkautumaan. Mahdoton aikataulu Vehon henkilöautojohtaja Petri Aarnio ei usko, että autoveron poistuminen onnistuisi ainakaan sillä aikataululla kuin liikenneministeriön ehdotuksessa on esitetty. Autoveron poisto aiheuttaisi Aarnion mukaan markkinahäiriön. – Häiriön suuruus ja kesto riippuisi toteutustavasta. On kaikkien osapuolien edun mukaista, että tällaisessa tilanteessa varmistettaisiin kaikin keinoin häiriön minimoiminen. Jos autokauppa hidastuisi merkittävästi, valtio menettäisi autoveron lisäksi myös arvonlisäverojen tuoton, Aarnio huomauttaa. Hän arvioi, että käytettyjen autojen kaupassa häiriön kesto olisi todennäköisesti lyhempi kuin uusien autojen kaupassa. Kamuxin Kalliokosken mukaan viime päivien autoverouutisointi ei ole vaikuttanut yrityksen toimintaan laisinkaan. – Myymiimme autoihin tulee yli 70-prosenttisesti vaihtoauto. Tämä tarkoittaa sitä, että teemme kauppaa välirahasta, jonka asiakas joutuu maksamaan, Kalliokoski kuvaa. Lisääntyykö ulkomailta ostaminen? Vehon Petri Aarnio ei usko siihen, että autoveron poisto lisäisi kuluttajien omien autojen tuontia, vaan päinvastoin se kääntyisi laskuun. Auton ostamista ulkomailta Kamuxin Kalliokoski ei näe riskinä, onhan se nykyisinkin mahdollista. Hän muistuttaa siitäkin, että valtaosalla ostajista on oma auto, joka pitäisi myydä ennen toisen hankintaa Euroopasta. Rahoituskin täytyy pystyä järjestämään, ja se ei onnistu maasta toiseen. – Suomessa on vahva kuluttajansuoja, jota autokauppiaat noudattavat. On turvallista ostaa auto suomalaisesta autokaupasta. Näistä syitä en usko, että ulkomailta ostaminen lisääntyy. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan