20.1.2017

Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen?

autokauppa

Myös käytettynä maahantuotavat autot muuttuisivat todennäköisesti verovapaiksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus uudesta liikenneverkkoyhtiöstä, ja saman tien poistettavasta autoverosta, tuottaa monia sivujuonteita. Yksi näistä on vaikutus käytettyjen autojen maahantuontiin.

Asia kiinnostaa monia suomalaisia, sillä käytettyjen tuonti on ollut viime vuodet kasvu-uralla. Syynä on pari vuotta sitten voimaan tullut lakimuutos, joka lisäsi toisaalta uudehkojen autojen ja toisaalta ennen vuotta 2008 käyttöönotettujen autojen maahantuontia.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio ottaa esimerkin länsinaapurista.

­– Kun autovero poistui Ruotsissa vuonna 1995, tulppa aukesi siellä hetkeksi. Uusien autojen ja maassa jo olevien käytettyjen kauppa kasvoi, ja samalla myös käytettyjen tuonti lisääntyi. Näin kävisi todennäköisesti Suomessakin, missä nämä kolme ovat aina noudattaneet samaa trendiä, Kallio kommentoi.

Pitkällä tähtäimellä vaikutus olisi kuitenkin tuontiautojen osalta päinvastainen. Ainakin Ruotsiin tuotavien käytettyjen määrä on vähentynyt.

– Suhteessa uusien autojen myyntiin tuonti on nykyään selvästi vähäisempää kuin meillä. Ruotsissa myydään vuosittain noin 370 000 uutta autoa, ja käytettyjä tuodaan maahan noin 20 000 kappaletta. Suomessa vastaavat luvut ovat 119 000 ja 25 000, Kallio selvittää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomesta vientimaa?

Miten sitten kävisi käytetyistä tuontiautoista perittävälle verolle? Kalliolla on tästä selkeä näkemys.

– Kun uusien autojen vero poistuisi, se laskisi tietysti myös maassa olevien käytettyjen hintoja. Näin ollen voisi olettaa, että tuontiautotkin muuttuisivat verovapaiksi, sillä eihän niiden tuomisessa olisi muuten enää mitään järkeä, Kallio arvioi.

Uusi ilmiö olisi autojen vienti Suomesta ulkomaille, kun maiden välinen hintaero kutistuisi olemattomiin. Tämänkin on jo nähty tapahtuvan Ruotsissa. Siellä kauppa käy ulospäin niin autoliikkeiden kuin yksityistenkin toimesta, ja moninkertaisena tuontiin nähden.

– Esimerkiksi Baltiasta tultaisiin varmasti ostamaan suomalaisilla nettipalstoilla myynnissä olevia autoja. Mikäpä toisaalta estäisi myös suomalaista laittamasta ilmoitusta ulkomaiselle palstalle, Kallio maalailee.

Hänen mukaansa autoliikkeet olisivat silti tässä mielessä yksityisiä aktiivisempia – ne veisivät vientikakusta suurimman viipaleen, noin neljä viidesosaa.

Kaikki spekulaatiota

Autotuojia, siis maahantuojien ja autoteollisuuden etua ajavaa yhdistystä johtava Kallio painottaa, että kyseessä on vasta Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus, ja verojen poistamisesta päätetään muualla. Niinpä kaikki on vasta spekulaatiota.

–Toivomme hallitukselta silti nopeita päätöksiä suuntaan tai toiseen. Viivyttely tässä asiassa ei ole asiakkaiden eikä kenenkään muunkaan etu, Kallio muistuttaa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat