19.1.2017 Liikenne Liiketalous määrää tien käytön hinnan Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kun tieverkon ylläpito ja kehittäminen siirtyy valtion budjettirahoituksen ulkopuolelle, katkeaa myös kansalaisten yhteys sen tulevaisuudesta tehtäviin päätöksiin. Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin johdolla mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista. Hallitus käynnisti selvityksen liikenneverkon kehittämisestä huhtikuussa 2016. Selvityksessään ministeriö ehdottaa, että Liikenneviraston hallinnoima valtion tieverkko siirrettäisiin valtion erityistehtäväyhtiöön vuoden 2018 alusta. Rata- ja vesiväyläverkon osalta selvitystyötä halutaan vielä jatkaa, mutta tavoitteena on niidenkin siirtäminen yhtiöön vuoden 2019 alusta. Ministeri torjuu epäilyt yksityistämisestä, mutta palveluoperaattoreiden mukaan tulo merkitsee, että ainakin osa liikennepalveluista yksityistetään. Mitään konkreettisia esimerkkejä käyttömaksun päälle tulevista palveluista ei ole esitetty. Ministeri Anne Berner käyttää sanoja luonnollinen monopoli ja erityistehtäväyhtiö vakuuttaessaan, että jatkossakaan tieverkkoa omistavaa yhtiötä ei yksityistetä. – Voidaan säätää laki, joka estää osakkeiden luovutuksen, Berner toteaa. Toteutuneet esimerkit kuitenkin puhuvat toista kieltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi tieverkko ei synnytä kilpailutilannetta Esimerkiksi sähköverkkoyhtiö Caruna oli osa valtionyhtiö Fortumia, kunnes Fortum myi sen. Nyt Carunan omistus on ulkomaisilla pääomasijoittajilla, joiden intressinä on vain ja ainoastaan saada yhtiö tuottamaan mahdollisimman hyvää tulosta heidän sijoittamalleen pääomalle. Tulosodotukset ovat näkyneet kuluttajalle huimasti kohonneina sähkön siirtomaksuina. Asiaa medialle esitellessään ministeri Berner puhui paljon kilpailun puolesta ja siitä, kuinka kilpailu toimii kuluttajan eduksi ja pitää hinnat edullisina. Jälleen sähköverkkoyhtiö käy hyvästä esimerkistä. Jos satut asumaan alueella, jonka sähköverkon omistaa Caruna, et voi kilpailuttaa siirtohintaa minkään toisen yhtiön avulla. Siirtohinnan määrää Caruna ja vain energian hinnasta voit neuvotella markkinoilla olevien energiayhtiöiden kanssa. Vastaavasti tieverkko on yksi ja sama, kilpailevaa tieverkkoa tuskin syntyy, joten tieverkkoyhtiö on se, joka määrittelee maksut ilman kilpailua. Käyttömaksu on ikään kuin tieverkon siirtohinta, maksu alustasta, jolla yksityiset palvelut toimivat. – Ainakin osa toiminnoista ollaan jo nyt yksityistämässä, kun tienkäytön myynti annetaan palveluoperaattoreiksi kutsutuille yksityisille yrityksille. Mikä on yhtiön rooli? Tuleeko siitä hallintoyhtiö, joka ostaa kaikki nyt liikennevirastossa olevat palvelut ja toiminnot yksityisiltä yrityksiltä? Silloinhan koko teiden suunnittelu ja ylläpidon hallinnointi on yhtiöitetty ja yksityistetty, pohtii Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Maakuntaverokin ratkaistaan samalla? Liikenneverkkoyhtiön omistus jakautuisi ministeriön selvityksen mukaan niin, että Suomen valtio omistaisi yhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia. Yhtiö rahoittaisi toimintaansa omalla tulorahoituksella eli liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla ja lainanotolla. – Kuinka pitkään ja kuinka paljon yhtiö maksaa osinkoja omistajilleen, kysyy Pasi Nieminen. Jos yhtiölle lisätään normaalin liiketoiminnan mukaisesti tuotto-odotus ja yhtiön voitoista aletaan maksaa osinkoja, saadaan samalla ratkaistua myös osa uusien maakuntien rahoituksesta. Teksti: Eila Parviainen Kuva: Moottorin arkisto Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan