20.5.2021

Hyviä uutisia Japanista – Mitsubishi Ralliart tekee paluun

Mitsubishi RalliArt

Suorituskykyyn ja moottoriurheiluun keskittynyt Mitsubishi Ralliart tekee paluun vähintään valmistajan kotimarkkinoilla Japanissa.

Yli kymmenen vuoden jälkeen virhe on vihdoin havaittu ja korjausliike otettu. Mitsubishi Ralliart tekee paluun, vaikka emme vielä tiedä missä muodossa. Asiasta uutisoi brittiläinen Autocar.

Kyseessä on, tai oikeastaan oli, japanilaisvalmistajan suorituskykyyn ja moottoriurheiluun keskittynyt osasto. Sen lopettaminen oli kova kolaus merkin uskottavuudelle ja nyt yritetään jonkinlaista paluuta vanhaan. Yhtiö kertoi aiheesta sen suurempaa numeroa tekemättä muutamalla kalvolla vuotuisen tulostiedotteen yhteydessä.

Mitsubishi L200 Ralliart

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi Ralliart tekee paluun

Mitsubishi tahtoo etsiä takaisin tuotteidensa Mitsubishimäisyyttä, eli toisin sanoen jonkinlaista timantinkovaa ydintä. Mitsubishi Ralliart tekee paluun ainakin Japanissa, mutta muista markkinoista emme vielä tiedä.

Ralliart rakensi mainettaan aina 80-luvulta lähtien ja 90-lukua voi varmasti pitää sen kulta-aikana – saavuttihan Tommi Mäkinen tuolloin ennätykselliset neljä perättäistä rallin maailmanmestaruutta Lancer Evolution -ralliautoilla. Katuautojen puolella Ralliart onkin parhaiten tunnettu juuri Lancer Evolution -mallisarjan kymmenestä sukupolvesta, joiden seassa vieraili myös farmarimalli.

Toistaiseksi tiedot Ralliartin paluusta ovat vielä hieman hämärän peitossa, mutta huhujen mukaan brändi tultaisiin näkemään oheistuotteissa, osissa sekä moottoriurheilussa. Vuoden 2020 tulosraportin yhteydessä julkaistussa kuvissa liikkkuu Mitsubishi L200 -lava-auto Ralliartin logoin, joten sen voisi kuvitella saavan käsittelyä viimeistään ensi vuonna julkaistavan tulevan mallin myötä. Toivottavasti tämä ei jää vain tarrapaketiksi.

Haasteista nousuun

Mitsubishi on ollut vaikeuksissa autonvalmistajana – ainakin Euroopan markkinoilla. Timanttimerkki on julkaissut uusien mallien sijaan lähinnä kasvojenkohotuksia eivätkä tuotteet ole onnistuneet tarjoamaan menneiden aikojen taikaa. Nyt uutta suuntaa on haettu yhteistyöstä Nissanin ja Renaultin kanssa.

Toisaalta on muistettava, että Mitsubishin panostus on keskittynyt Kaakkois-Aasian markkinoilla eikä Eurooppa olekaan sen päämarkkina-aluetta. Toisaalta Renault voi auttaa Mitsubishin uuteen nouseen myös meidän markkinoillamme.

Toivottavasti Ralliart auttaa Mitsubishiä nostamaan imagoaan. Tämä tulee varmasti vaatimaan oheistarvikkeiden sijaan oikeita ajamisen nautintoon keskittyviä Ralliartin automalleja, joita myös toivottavasti pääsemme näkemään. Tällä hetkellä valmistajalla ei ole tarjota liikaa edes sopivia lähtökohtia, vaikka 90-luvun katulaillisen Pajero Evolution -mallin kaltainen suorituskykyinen lava- tai maastoauto kelpaisi kyllä sekin.

Kaikille autoharrastajille Ralliartin paluu on positiivinen uutinen, jota harva ehkä edes osasi odottaa. Tätä mekin odotamme innolla.

Lähteet: Mitsubishi ja Autocar, Kuvat: Mitsubishi

Luetuimmat